Haku

Vuoden 2022 asiakasmediaksi valittu Yhteishyvä – ”Osuuskaupan valot ovat toivottavasti viimeiset, jotka maaseudulta sammuvat”

Editkilpailun Vuoden asiakasmedia -sarjassa palkittiin aikakausmedia, joka vahvistaa asiakastyytyväisyyttä, lisää yrityksen tunnettuutta ja nostaa esiin yritykselle merkityksellisiä aiheita kiinnostavalla tavalla.

Tuomariston mukaan omaääninen Yhteishyvä on runsas lukupaketti, joka pitää sisällään koskettavia ja ajankohtaisia juttuja, jotka kytkeytyvät luontevasti SOK:n arvoihin ja tavoitteisiin. Journalismin kanssa rinta rinnan kulkevat kiinnostavat kaupalliset sisällöt.

– Kaikista lehden kanavista välittyy tunne, että nyt tehdään vaikuttavaa aikakausmediaa suurella sydämellä, tuomaristo totesi perusteluissaan.

Yhteishyvän tiimi hakemassa Vuoden asiakasmedia -palkintoa Editgaalassa. Kuva: Petri Anttila

Editgaalassa palkintolavalle nousseen Yhteishyvän tiimin riemu ja ilo voitosta oli käsin kosketeltavissa.

– Olimme äärimmäisen onnellisia palkinnosta! Se tuli suurena yllätyksenä, sillä olimme kovassa sarjassa. Palkinto tuli kreivin aikaan, koska Yhteishyvä on ison muutoksen kynnyksellä. Tämä oli hieno huomionosoitus tähän asti tehdystä työstä, iloitsee päätoimittaja Sanna Suokko.

Yhteishyvä haluaa näyttää Suomen paljaana ja rehellisenä

Aikakausmedioissa on klassisesti totuttu näkemään stailattuja juttuja ja hienoa kuvakerrontaa, mutta Yhteishyvän kuvalinja on pyritty pitämään hyvin realistisena. Lehti haluaa näyttää Suomen ja suomalaiset sellaisina kuin olemme – paljaina ja rehellisinä. Lehdessä esitellään usein maakuntien kulttuuria ja juttuihin haetaan erilaisia ihmisiä eri puolilta Suomea.

Jokaisen printtinumeron kannessa on teemajuttu, joka käsittelee yhteiskunnallista aihetta. Lehden kaikissa jutuissa korostetaan kuluttajien ja asiakkaiden näkökulmaa, puhutaan vastuullisuudesta, ja jutut linkitetään kaupparyhmään.

S-ryhmä on levittäytynyt Hangosta Inariin saakka, mikä näkyy lehden sisällöissä. Itärajalla ostetaan ja syödään erilaisia asioita kuin Lapissa, ja ruokatrendit tulevat yleensä ensimmäisinä Helsinkiin.

– Jutuissa esittelemme esimerkiksi maakuntien erikoisuuksia, paikallisia työntekijöitä ja heidän tarinoitaan. Koko Palveluilla pyrimme pitämään Suomen asuttuna – osuuskaupan valot ovat toivottavasti viimeiset valot, jotka maaseudulta sammuvat.

Kaupparyhmällä on valtavasti dataa, jota on hyödynnetty jutuissa. Yhteishyvä on kertonut muun muassa siitä, miten suomalaisten ruokatottumukset muuttuivat korona-aikana ja missä syödään eniten mämmiä. Tulevaisuudessa dataa on tarkoitus hyödyntää vielä entistä tehokkaammin. Yhteishyvän kestosuosikkiaiheita ovat reseptit, ristikot, neulontaohjeet ja henkilöhaastattelut. 

Kevään 2023 suosituimpia juttuja olivat maakuntasukat, Käärijätorttu, Topi Borgin haastattelu ja juttu Hanna Brotheruksesta

Yhteishyvä on Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) mukaan Suomen suurin aikakausmedia tavoittaen 2,2 miljoonaa lukijaa eri kanavissaan. 

Digisisältöihin panostetaan jatkossa enemmän

Lehden päätoimittaja Sanna Suokko on ollut mukana tekemässä Yhteishyvää nyt 11 vuotta. 118-vuotias lehti on käynyt vuosikymmenten aikana läpi monenlaisia muutoksia. Viime vuosien aikana printtilehden ilmestymistä on harvennettu ja Yhteishyvästä on tullut monikanavainen. Toukokuussa 2023 lehti siirtyi kustannussyistä vain myymäläjakeluun. Nyt Yhteishyvä tulee neljä kertaa vuodessa ja sen painosmäärä on noin 500 000 aiemman 1,7 miljoonaan sijaan.

– Fiilikset ovat tietysti myös haikeat, sillä painettu lehti on tosi pidetty. Toisaalta muutos mahdollistaa meille digisisältöjen tehokkaamman kehityksen.

Yhteishyvän tiimiä edustivat Editgaalassa Satu Savela, Sanna Suokko ja Sanna Autio. Kuva: Mirella Penttilä

Vuoden alusta SOK:lle perustettiin oma Sisällöt-yksikkö, jonka tarkoitus on ottaa digissä uusia kanavia haltuun, monipuolistaa kerrontatapoja sekä tavoittaa ja sitouttaa entistä nuorempaa kohderyhmää. Toinen syy digipanostukseen on mediaympäristön muuttuminen entistä digitaalisemmaksi. Muutos näkyy myös kaupan toimintaympäristössä, joka digitalisoituu myös.

Suokon mukaan kilpailu on kovaa digissä ja erottautuminen muista sisällöistä vaikeaa.

– Kilpailijoita digissä eivät ole muut mediat, vaan ihmisten vapaa-aika, josta taistelevat esimerkiksi Netflix ja Youtube, hän sanoo.

Verkossa Yhteishyvä on panostanut erityisesti ruokasisältöihin ja resepteihin, mutta jatkossa teemoja halutaan laajentaa. Juttuaiheet on tärkeää linkittää kaupparyhmään sekä korostaa niissä yhteiskunnallisuutta ja vastuullisuutta asiakkaan näkökulmasta.

– Yhteishyvä on onnistunut ajan saatossa pysymään ajankohtaisena ja mukana menossa. Tavoitteena olisi pysyä relevanttina vielä toiset 118 vuotta, Suokko sanoo.

Yhteishyvä

  • Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK:n asiakaslehti, jonka ensimmäinen numero on  ilmestynyt tammikuussa 1905.
  • Lehden kokonaistavoittavuus on 2,2 miljoonaa (KMT 2022).
  • S-ryhmällä on 40 000 työntekijää, jotka edustavat 70 kansalaisuutta.
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: