Haku

Aikakausmediat tavoittavat 3,9 miljoonaa suomalaista – tässä ovat luetuimmat ja eniten yleisöään kasvattaneet lehdet

Lukijoista 91 prosenttia lukee aikakauslehtiä painettuna ja 53 prosenttia digikanavissa. Pelkästään digitaalisia sisältöjä lukee 9 prosenttia. 

Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat ovat asiakasmedioita, joita seurataan pääasiassa printissä. SOK:n julkaisema Yhteishyvä tavoittaa 2,2 miljoonaa ja K-Ryhmän Pirkka 1,7 miljoonaa lukijaa eri kanavissaan.  

Suurimmat aikakausmediat 2022

 

Lehti 

Kokonaistavoittavuus (printti + digi),
yli 15-vuotiaat suomalaiset 

1. 

Yhteishyvä 

2 200 000 

2. 

Pirkka 

1 734 000  

3. 

Me Naiset 

1 344 000 

4. 

Seiska 

1 169 000 

5. 

Terveydeksi!

845 000 

6. 

Avainapteekit 

622 000 

7. 

Talouselämä 

587 000 

8. 

Kotiliesi 

561 000 

9. 

Anna 

497 000 

10. 

Taloustaito 

475 000 

Kokonaistavoittavuus muodostetaan printtilehden keskimääräisen numeron lukijamäärästä, johon lisätään lehden digiyleisö yhden keskimääräisen viikon ajalta. Yksi henkilö lasketaan mukaan kokonaistavoittavuuteen vain kerran riippumatta siitä, lukeeko hän lehteä yhdessä vai useammassa kanavassa. Lähde: KMT 2022 

Yleisömedioista eniten lukijoita keräävät Me Naiset ja Seiska, joiden kokonaistavoittavuus ylittää miljoonan. Toisin kuin asiakasmedioilla, valtaosa suurimpien yleisömedioiden lukijoista lukee lehteä digikanavissa. Yleisömedioilla tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä, eikä niitä saada asiakkuuden tai järjestön jäsenyyden perusteella.

Suurimmat yleisömediat 2022

 

Lehti 

Kokonaistavoittavuus (printti + digi),
yli 15-vuotiaat suomalaiset 

1. 

Me Naiset 

1 344 000 

2. 

Seiska 

1 169 000 

3. 

Kotiliesi 

561 000 

4. 

Anna 

497 000 

5. 

Tekniikan Maailma 

446 000 

6.

Apu

435 000

7. 

Suomen Kuvalehti 

385 000 

8. 

Kodin Kuvalehti 

378 000 

9. 

ET

333 000 

10. 

Hyvä Terveys 

329 000 

Lähde: KMT 2022. 

KMT:ssa mitataan yli 15-vuotiaiden suomalaisten lukemista, mistä syystä lasten ja nuorten suosimien lehtien lukijamäärät näyttäytyvät todellista pienempinä. Esimerkiksi suomalaisten kestosuosikki Aku Ankka jää täpärästi top-listojen ulkopuolelle. Kun huomioidaan KMT:n tuottaman kokonaistavoittavuuden lisäksi Kantarin tekemän Yippee-tutkimuksen tulokset alle 15-vuotiaista lukijoista, Aku Ankan lukijamäärä on 539 000.

Uusi yleisö löytyy digistä – ja vähän printistäkin

Yksittäisistä lehtiryhmistä talouden ja yritystoiminnan lehdet pärjäsivät mittauksessa erityisen hyvin. Kovimman kasvutuloksen teki Tekniikka&Talous, joka sai peräti 129 000 uutta lukijaa ja jonka kokonaistavoittavuus nousi 43 prosenttia. 

Eniten yleisöään kasvattaneet lehdet saivat uusia lukijoita ennen kaikkea digikanavissaan. Top-listalle yltäneistä lehdistä neljä kasvatti printin lukijamääränsä: Glorian ruoka&viini, Taloustaito, Tekniikka&Talous ja Tivi. Talouselämä säilytti lukijamääränsä ennallaan.

Eniten yleisöään kasvattaneet aikakausmediat, KMT 2022

 

Lehti 

Kokonaistavoittavuus (printti + digi), KMT 2022, yli 15-vuotiaat suomalaiset

Muutos edellisestä mittauksesta (KMT 2021)

1. 

Tekniikka&Talous 

428 000

+129 000 

2. 

Seiska 

1 169 000

+105 000

3. 

Talouselämä 587 000

+81 000

4. 

Anna 

497 000

+63 000

5. 

Hymy 

179 000

+58 000

6. 

Taloustaito 475 000 +37 000

7. 

Tivi 212 000

+36 000

8. 

Seura 296 000

+14 000

9. 

Yhteishyvä 2 200 000

+13 000

10. 

Glorian ruoka&viini 197 000

+11 000

Lähde: KMT 2022 

Yksittäisten aikakauslehtien KMT-tiedot ovat saatavissa maksutta ja ilman tunnuksia Mediakortit.fi -palvelussa

Tutustu raporttiin tavoittavimmista aikakausmedioista printissä ja digissä

Kaikki aikakausmedioiden KMT-raportit

Juttua on muokattu 9.11.2022 Avun kokonaistavoittavuuden osalta.

Kuva: Anniina Nissinen

Mikä on KMT?

Kansallinen Mediatutkimus KMT on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar TNS. 

page shape 1 page shape 3
×

Haku: