Haku

Toukokuun paras aikkarimainos ottaa kantaa kadonneeseen keskittymiskykyyn – ja tarjoaa yllätyksen

Toukokuun Kuukauden aikkariamainos -kisan voittaja on Suomalaisen Kirjakaupan Vähemmän ruutua, enemmän elämää. Tekstivetoinen mainos tarjoaa vastapainoa ruutuajalle ja kannustaa älypuhelimen sijaan tarttumaan kesällä kirjaan. Heitä, jotka jaksavat lukea tekstin loppuun asti, odottaa palkinto.

Mainospari on oivaltava kannanotto ihmisten kadonneeseen keskittymiskykyyn ja heikentyneeseen lukutaitoon. Suomalaisen Kirjakaupan Senior Marketing Manager Marianne Wellingin mukaan oli alusta asti selvää, että ulkomainoskampanja ja aikakauslehtimainokset tehdään vain tekstiä käyttäen.

– Kun jäät lukemaan tekstiä, saatat saada yllätyksen tai muuten vain viettää kuin huomaamatta paikallasi keskittyen muutaman minuutin, hän sanoo.

Mainospari on osa laajempaa kampanjaa, johon kuului myös televisiomainontaa ja Seis lukupuutto! -mielenilmaus eduskuntatalon portailla.

Kunniamaininnat 3 Kaverille ja Helsinki Biennaalille

Kunniamaininnan toukokuun kisassa sai 3 Kaverin Tärkein löytyy sisältä. Halkileikatussa jäätelössä lukija pääsee näkemään, mitä tuutin sisältä löytyy. Se kuvaa 3 kaverin filosofiaa, jossa jäätelön herkullisuus on pääosassa ja maku tulee vain aidoista raaka-aineista. 

– Toimivassa aikakauslehtimainonnassa uskomme yksinkertaisiin toteutuksiin, jotka erottuvat hälyn keskeltä. Meidän tapauksessamme herkulliset tuotekuvat yhdistettynä pääviestiin muodostavat toimivan kombon, sanoo 3 Kaverin markkinointipäällikkö Ida Haapanen.

Mainoksessa katsotaan ympäristöä Vallisaaren varsinaisten asukkaiden, eli muiden kuin ihmisten silmin.

Toisen kunniamaininnan kisassa sai Vallisaaressa joka toinen vuosi järjestettävä kuvataiteen suurtapahtuma Helsinki Biennaali, joka rakentuu taiteen, luonnon ja merellisen kaupungin yhteydestä. Mainonnan suunnittelun lähtökohtana oli Vallisaaren ainutlaatuinen luonto.

– Inspiroiduimme Helsinki Biennaalin tämän vuoden teemasta Suoja, joka kääntää katseen kohti muunlajista luontoa. Mainoksessa katsotaan ympäristöä Vallisaaren varsinaisten asukkaiden, eli muiden kuin ihmisten silmin, sanoo HAM Helsingin taidemuseon markkinointiviestintä ja myynti -yksikön päällikkö Jonna Hurskainen.

Tiesitkö? Kuukauden aikkarimainos -kisaan voi ehdottaa mainoksia joka kuukausi

Kuukauden aikkarimainokset toukokuu 2025

Voittaja: Vähemmän ruutua, enemmän elämää

Perustelut: Tekstivetoinen mainos erottuu kuvavirrasta ja kiinnittää lukijan huomion. Kun jaksaa lukea tekstin loppuun saakka, se tarjoaa iloisen yllätyksen. Ja he, jotka eivät jaksa lukea mainostekstiä kokonaan, voivat lukea vain ensimmäiset ja viimeiset sanat – viesti kyllä välittyy. Mainos herättelee pohtimaan ihmisten romahtanutta lukutaitoa ja kadonnutta keskittymiskykyä – ja tietysti kannustaa lukemaan!

Mainostaja: Suomalainen Kirjakauppa
Marianne Welling, Senior Marketing Manager

Mainoksen suunnittelu:
Marianne Welling, copy
Elisa Hangasjärvi, copy
Marjukka Löytönen, Aste Helsinki, graafinen toteutus
Mainostoimisto Drama Queen, alkuperäinen idea

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Anna, Kotiliesi, Suomen Kuvalehti

Kunniamaininta: Tärkein löytyy sisältä

Perustelut: Pelkistetty mainos antaa tilaa herkulliselle tuotteelle ja tarjoaa jäätelöön ihan uudenlaisen kuvakulman. Jäätelön kuoresta käy ilmi kaikki oleellinen ja kahtia leikattu jätski vahvistaa mainoksen copya hienolla tavalla – lukija voi omin silmin nähdä, mitä tuutti sisältää.

Mainostaja: 3 Kaveria
Ida Haapanen, markkinointipäällikkö
Molly Malhotra, graafinen suunnittelu

Suunnittelu: 3 Kaverin markkinointitiimi
Mainostoimisto FWB, kuvatuotanto (Ruotsi)
Nelli Kastemaa, mainostoimisto Kastemaa, graafinen suunnittelu

Aikakauslehdet, jossa mainos julkaistu:
Maku, Pirkka, Yhteishyvä

Kunniamaininta: Helsinki Biennaali 2025

Perustelut: Kaunis kuva ja erikoinen kuvakulma, joka vie ajatukset pinnan alle ja suoraan Vallisaaren luontoon. Kiinnostava ja selkeä mainos kertoo kaiken olennaisen. Houkutteleva mainos sopii erityisen hyvin nautittavaksi aikakauslehdessä.

Mainostaja: HAM Helsingin taidemuseo
Jonna Hurskainen, markkinointiviestintä ja myynti -yksikön päällikkö
Maarit Kivistö, markkinointiviestintäpäällikkö

Mainostoimisto: N2 Albiino
Mikko Männistö, luova johtaja
Terja Salaspuro, asiakkuusjohtaja
Marko Liukkonen, AD
Anna Niskanen, tuottaja

Mediatoimisto: Profitable Growth
Heidi Husso, kanavastrategi

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Antiikki ja Design, Apu, Eeva, Kotivinkki, Meidän Mökki, Mondo

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: mainostajat

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla. 

Kuukauden aikkarimainos -kisaa on järjestetty vuodesta 2008 alkaen.

Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä! 

Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta: 
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: