Haku

Palkitun Kotitalon menestysresepti: “Haluamme kertoa taloyhtiöiden asioista selkeästi ja visuaalisesti”

Miten samoja teemoja voi käsitellä raikkaasti yhä uudelleen niin, että lehden tilaaja kokee saavansa rahoilleen vastinetta? Pohdinta on tuttua jokaisessa toimituksessa, mutta se korostuu entisestään tiukasti teemoitetuissa erikoismedioissa.

Vuoden ammatti- ja järjestömediana Editgaalassa palkittu Kotitalo sai tuomaristolta kiitosta oivaltavista aihevalinnoista ja tyylikkäästä ulkoasusta. Isännöintiliiton Palvelu Oy:n julkaisema Kotitalo on onnistunut rakentamaan johdonmukaisen konseptin, joka toteutuu yhdenmukaisena printissä, digissä, uutiskirjeessä ja somessa.

– Olemme tosi iloisia tästä tunnustuksesta. Meidän tavoitteena on ollut tehdä lehteä kunnianhimoisesti niin, että kokonaisuus olisi selkeä ja palvelisi lukijoita. Taidamme olla myös vähän viilaajia: käytämme paljon aikaa siihen, että lehti olisi laadukas ja näyttäisi hyvältä, päätoimittaja Päivi Maaniitty myöntää.

Kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä Kotitalo on erikoistunut taloyhtiöasumista käsitteleviin aiheisiin. Kun lehti perustettiin 2010, kohderyhmänä olivat taloyhtiöiden hallitusten jäsenet. Viime vuosina Kotitalo on laajentunut myös taloyhtiöiden osakkaiden ja asukkaiden mediaksi.

– Olemme yrittäneet saada myös nuoria kiinnostumaan taloyhtiönsä asioista ja huomioida esimerkiksi vuokralla asuvat ihmiset. Heitä kiinnostavat aivan erilaiset asiat kuin taloyhtiön hallitusta

Juttuja muualtakin kuin pääkaupunkiseudulta

Kotitalon toimituksen ydintiimi koostuu päätoimittaja Päivi Maaniitystä ja verkkotuottaja Piia Sandströmistä. Lehden kehuja keränneestä visuaalisesta ulkoasusta vastaavat Berry Creativen Petteri Tuukkanen, Pia Ettala ja Timo Berry.

– Yksi iso etu on se, että meillä on hyviä avustajia ympäri Suomea. Kotitalo on valtakunnallinen lehti, joten on tärkeää, että teemme juttuja muualtakin kuin pääkaupunkiseudulta, Päivi Maaniitty muistuttaa.

Kotitalon suosituimpia sisältöjä ovat taloyhtiöiden juridiset kysymykset, joihin asiantuntijat vastaavat. Lehdessä voidaan käsitellä vaikkapa taloyhtiön varoihin, remontteihin tai uuteen jätelakiin liittyviä käytänteitä.

Printti ja digipuoli eivät kilpaile keskenään. Julkaisemme somessa ja nettisivuilla myös kevyempää sisältöä. Siellä voi olla juttu vaikka parvekekukista, jollaista ei julkaistaisi printin puolella.

– Yritämme tuoda vaikeatkin aiheet mahdollisimman käytännölliselle tasolle, jotta jutut olisivat helposti ymmärrettäviä. Arvostamme enemmän selkeää kieltä kuin turhaa kikkailua.

Usein aiheet kumpuavat tekijöiden omakohtaisista kokemuksista, sillä toimitustiimilläkin on kokemusta taloyhtiöissä asumisesta.

Jos naapurin pyykit roikkuvat aina kuivaushuoneen narulla oman pyykkivuoron aikaan, se voi innostaa lähteä tutkimaan, onko muillakin samoja haasteita. Parhaat juttuideat syntyvät usein arkisista havainnoista.

Ajattomia aiheita uutiskilpailun sijaan

Kotitalo.fi:n maksumuurin takana on asiantuntijablogeja, tapahtumia, webinaareja ja videoita. Keskustelua taloyhtiöistä ja asumisesta herätellään myös Instagram- ja Facebook-sivujen puolella.

– Printti ja digipuoli eivät kilpaile keskenään. Julkaisemme somessa ja nettisivuilla myös kevyempää sisältöä. Siellä voi olla juttu vaikka parvekekukista, jollaista ei julkaistaisi printin puolella, Päivi Maaniitty kertoo.

Vaikka toimitus seuraa tiiviisti asumiseen liittyvää uutisointia ja keskustelua, jutut pyritään pitämään ajattomina. Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset heijastuvat silti Kotitalonkin aiheisiin.

– Nyt, kun taloudellinen tilanne on monessa kodissa heikompi, olemme tehneet paljon juttuja esimerkiksi vastikemaksuista tai vesi- ja sähkölaskuissa säästämisestä. Senkin pyrimme ottamaan aihevalinnoissa huomioon, että vuokralla asuminen ja Airbnb-toiminta on lisääntynyt taloyhtiöissä.

Pari vuotta sitten julkaistu juttu taloyhtiön konkurssista on jäänyt päätoimittajan mieleen. Juttu rakennettiin osakkaan näkökulmasta, jotta se toisi esiin konkurssin inhimillisen puolen. Koskettavassa artikkelissa haastateltava kertoi, miltä tuntuu, kun koti lähtee alta ja omaisuus hupenee.

Maaniitty myöntää, että haastateltavien löytäminen aiheuttaa päänvaivaa Kotitalossakin. Vaikka toimitus pyrkii pitämään jutuissa asiantuntijoiden kirjon mahdollisimman laajana, se on välillä käytännössä haastavaa.

Tarvitaanko lehtiuudistusta, jos konsepti toimii?

Kotitalossa hyödynnetään runsaasti piirroskuvitusta, jota ideoidaan yhdessä freelancereiden ja Berry Creativen tiimin kanssa.

– Juttu voi olla kovaa asiaa, mutta kuvituksessa on lupa tuoda mukaan huumoriakin. Tärkeintä on, että kuvat näyttävät jonkun uuden tason, jota ei tekstissä ole. Kuvien pitää olla ajassa kiinni ja ilmentää esimerkiksi ihmisten monimuotoisuutta.

Suurempaa lehtiuudistusta Kotitalossa ei ole tehty hetkeen, sillä konsepti on kestänyt hyvin aikaa. Pieniä muutoksia tehdään tarpeen mukaan.

– Ei uudistusta kannata lähteä tekemään uudistamisen vuoksi. Kotitalon perusajatus on hyvä ja se kantaa. Motivaation voi saada jo siitä, että pyrkii tekemään perustyön koko ajan paremmin, Päivi Maaniitty pohtii.

Kunniamaininnat Editkilpailun ammatti- ja järjestömedian sarjassa saivat TEK-lehti, Tekniikan Akateemiset TEK sekä Telma, Työsuojelurahasto ja Työturvallisuuskeskus / Genero Oy.

Teksti: Sanna Wallenius | kuvat: Anniina Nissinen
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: