Kesän Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti Lexuksen taiteellinen ja minimalistinen Lexus X Harri Heliövaara -mainoskampanja. Lexus on ollut jo useamman vuoden tenniksen ATP-kiertueen virallinen autoyhteistyökumppani ja Suomessa tätä yhteyttä vahvistaa yhteistyö tennispelaaja Harri Heliövaaran kanssa, joka on Lexuksen brändilähettiläs.
Lexus halusi kertoa yhteistyöstä tavalla, joka erottuu täysin perinteisestä automainonnasta. Minimalistinen pelkistetty ilme antaa tilaa tunteelle ja erottuu edukseen vilkkaassa mediamaisemassa.
– Auto esiintyy kuvissa viitteellisesti, koska haluamme katsojan keskittyvän siihen, mitä Lexus edustaa: korkeaa laatutasoa, jossa rima on asetettu korkealle – kuten huipputason tenniksessäkin tehdään, sanoo Lexus Finlandin Senior Specialist Kasper Kontola.
Kampanjassa käytetty kuvasarja näkyy printin lisäksi mainostajan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.
Kunniamaininnat Karhulle ja Chappelle
Kunniamaininnan kesä–heinäkuun Kuukauden aikkariamainos -kisassa sai Karhun Lavatanssit. Idea mainokseen syntyi lavatansseista, joka on rakastettu ja nykyisin myös nuorison keskuudessa trendaava suomalainen kesäperinne. “Lava” on samalla yksi oluen 24-pakkauksen lempinimistä.
– Kampanjamateriaaleissa esiintyvät tyhjät pakkaukset – Karhumaiseen tyyliin liiat selittelyt, logot ja tuotteet on jätetty rohkeasti pois, jättäen tilaa ihmisten omalle ahaa-elämykselle, sanoo mainoksen suunnitelleen N2 Creativen Prjoect Lead Daniela Nordberg.
Toisen kunniamaininnan kesä–heinäkuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa sai nykytaiteen museo Chappen Barokki – Albert de la Chapellen hopeakokoelma -näyttely. Se esittelee lääketieteen tohtorin ja geenitutkija Albert de la Chapellen hopeakokoelman vanhimmat, pääosin 1600-luvulta peräisin olevat esineet.
Tiesitkö? Kuukauden aikkarimainos -kisaan voi ehdottaa mainoksia joka kuukausi
Kuukauden aikkarimainokset kesä–heinäkuu 2025
Voittaja: Lexus X Harri Heliövaara
Perustelut: Minimalistinen ja pelkistetty tyyli eroaa perinteisestä automainonnasta täysin. Taidekuvia lähentelevät mainokset kertovat tenniksen ja auton liitosta hienovaraisesti, viitteellisesti ja kauniisti antaen tilaa tunteille ja tulkinnalle. Mustavalkoiset ja tyylikkäät kuvat jäävät taatusti mieleen. Plussaa kattavasta mediavalikoimasta!
Mainostaja: Lexus Finland
Mika Huopalainen, Head of Lexus Finland
Kasper Kontola, Senior Specialist
Mainostoimisto: T&P Finland
Ben Alasuvanto, Senior Art Director & Group Head
Jusa Valtonen, Senior Copywriter
Sirkku Söderman, Business Director
Dan Rönnqvist, Strategy and Business Development Director
Kari Mikkonen, Creative Artworker
Sirkku Vesterinen, Senior Account Manager
Mediatoimist: T&P Finland/WPP Media
Liisa Pulkkinen, Client Lead
Päivi Leppänen, Print and Outdoor Specialist
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Anna, HS-Kuukausiliite, Kippari, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma
Kunniamaininta: Lavatanssit
Perustelut: Uudenlainen, moderni ja raikas lähestymistapa erottuu edukseen ja mainos on copynsa mukaisesti suomalaisessa elämänmenossa kiinni. Pelkistetty kuva kertoo kaiken oleellisen ja todistaa, että olutta voi mainostaa onnistuneesti ilman tuoppeja, tölkkejä ja pullojakin. Hauska sanaleikki jää mieleen!
Mainostaja: Sinebrychoff / Karhu
Elli Karppinen, Senior Brand Manager
Anniina Pyykönen, Communication & Media Manager
Mainostoimisto: N2 Creative
Laura Tohtua, Creative Director
Elina Kettunen, Creative Copywriter
Veikko Heikkilä, Art Director
Vesa Kortelainen, Graphic Designer
Mari Mineo, Account Director
Daniela Nordberg, Project Lead
Alex Boman, Production Manager
Aleksi Koskinen, Photographer
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Bensiiniuutiset, Pirkka
Kunniamaininta: Barock-näyttely
Perustelut: Värikäs, mutta rauhallinen. Runsas, mutta pelkistetty. Vanha, mutta moderni. Taidenäyttelyn mainos leikittelee vastakohdilla ja muodostaa kiinnostavan ja kauniin kokonaisuuden. Osuva mediavalinta!
Mainostaja: Nykytaiteen museo Chappe
Janeta Asplund, markkinointipäällikkö
Isabella Törner, viestintä- ja markkinointituottaja
Muut tekijät:
Werklig, mainoksen alkuperäinen template
Janne Kokkonen, Paso Total Oy, tuottaja
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Antiikki & Design
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Kuukauden aikkarimainos -kisaa on järjestetty vuodesta 2008 alkaen.
Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä!
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen