Toukokuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti Median museo ja arkisto Merkin moderni ja minimalistinen Sananvapauden tila. Tyhjä tila symboloi tilaa pysähtyä erilaisten viestien keskellä, se saa miettimään omaa suhdettaan sananvapauteen ja vastuuseen. Keltaiset raamit kuvastavat meitä ympäröivän median todellisuuden kehystä, jonka puitteissa toimimme.
– Merkin tarkoitus on lisätä ihmisten ymmärrystä toisiaan kohtaan ja herättää viestimään omia ajatuksia vastuullisesti. Sananvapauden ja -vastuun ymmärtäminen on tänään tärkeämpää kuin koskaan. Ne ovat aiheita, joita kukaan ei voi ohittaa, sanoo copywriter ja konseptisuunnittelija Tiina Kaakkunen.
Yhteiskunnallisesti merkittävä kampanja tuntui Kaakkusen mukaan Merkille sopivalta. Tärkeintä oli saada ihminen pysähtymään ilmoituksen äärelle ja herättää lukijassa oivallus sananvapauden merkityksestä ja median museo ja arkisto Merkin olemassaolosta.
Hänen mukaansa hyvä aikkarimainos hyödyntää ajankuvaa ja onnistuu pysäyttämään luovassa ratkaisussa vahvasti.
– Poikkeuksellista aikkareille on se, että tänä päivänä se lienee ainoita medioita, joiden äärellä edelleen voi pysähtyä, ilman algoritmin määräämää viestitulvaa, hän sanoo.
Sananvapauden tila -kampanja näkyi samaan aikaan Merkin sosiaalisessa mediassa ja viestin näkyvyyttä tuettiin ulkomainonnalla.
Keski ja Linnanmäki saivat kunniamaininnat
Ruhtinaallisen pehmeä on osa Ruhtinaallisen hyvää -kampanjaa. Mainoksen suunnitelleen Banana Splitin Creative Director Tommi Solehmainen sanoo, että Keskin brändistrategian mukaisesti mainonnassa yhdistyy herkullisuus ja hauskuus. Perheyritykselle myös rinkelinvalmistuksen pitkät perinteet ja tuotteiden korkea laatu ovat keskeisiä arvoja.
– Tällä kertaa dramatisointikeinona päätettiin käyttää liioittelua. Yrityksen omistaja Sami Haara perheineen vietiin seikkailemaan keskiaikaisen palatsiloiston keskelle, ruhtinaallisen laadukkaiden rinkeleiden kanssa, hän sanoo.
Toisen kunniamaininnan toukokuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa sai Linnanmäen hauska ja värikäs Swingahda kohti hupisfääriä! Mainos kertoi alkavasta huvikaudesta ja esitteli samalla Linnanmäen uutuuslaitteen Swingin.
– Swingi on vaikuttavan näköinen heilahtaessaan korkeuksiin – aivan uusiin hupisfääreihin. Tahdoimme tuoda mainonnassa näitä uusia ulottuvuuksia esille leikkisästi ja meille tyypillisen iloisen hupitwistin keinoin, sanoo Linnanmäen markkinointi- ja viestintäjohtaja Kiti Friman.
Toukokuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittajat
Voittaja: Sananvapauden tila
Perustelut: Miten media kehystää juttuja? Kuka täyttää tyhjän tilan, jos sananvapautta kavennetaan? Miten merkitykset syntyvät? Hieno pelkistetty mainos sysää ajatukset liikkeelle ja antaa lukijan mielikuvitukselle tilaa. Metatasolla taiteileva mainos on raikas ja brändin näköinen. Se kutkuttaa ajatuksia ja herättää kiinnostuksen vierailla museossa.
Mainostaja: Median museo ja arkisto Merkki
Saila Linnahalme
Ulla Koski
Mainostoimisto: DogDesign
Petri Salmela, art director
Tiina Kaakkunen, copywriter, konseptisuunnittelija, Istu ja Pala Kaakkusta
Mediatoimisto: Storywise Oy
Tommi Raatikainen, projektipäällikkö
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Suomen Kuvalehti
Kunniamaininta: Ruhtinaallisen pehmeä
Perustelut: Ruhtinalliset rinkelit ovat päässeet keskelle kiinnostavia tapahtumia. Mainos erottuu lehden kuvavirrasta ja lukija jää innolla tutkimaan runsaudessaan poikkeuksellista kuvaa. Mainoksesta jää fiilis, että nyt ollaan jonkin perinteisen, pehmeän ja pitkäikäisen tuotteen äärellä. Ylellisyydessään ilahduttava.
Mainostaja: Keski Company Oy
Sami Haara, yrittäjä
Mainostoimisto: Banana Split
Tommi Solehmainen, Creative Director
Viljami Kukkonen, Creative Director
Antti Karppinen, Digital Artist
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Seiska
Kunniamaininta: Swingahda kohti hupisfääriä
Perustelut: Mainos on täynnä iloa, valoa, väriä ja kesäistä fiilistä, ja siniselle taivaalle swingahtava uutuuslaite herättää uteliaisuuden. Kuvasta välittyvät huvipuiston kesäiset ilonkiljahdukset ja pinkin hattaran sekä puuvuoristoradan jo lapsuudesta tutut tuoksut.
Mainostaja: Linnanmäki
Kiti Friman, markkinointi- ja viestintäjohtaja
Katja Palenius, graafinen suunnittelija
Sanna Kumpulainen, graafinen suunnittelija
Mainostoimisto: Generaxion Finland
Juuso Heikurainen, asiakkuusjohtaja
Olli Keränen, projektipäällikkö
Eetu Aalto, AD
Anna Vanninen, copywriter
Mediatoimisto: Dagmar
Ulla-Maija Mäkinen, Media Planner
Tiina Pallaskallio, Client Manager
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Yhteishyvä
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008.
Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä!
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen