Aikakausmedian Editkilpailuun voi ilmoittaa markkinoinnillisia toteutuksia kahdessa eri sarjassa, jotka ovat Vuoden aikakauslehtimainos ja Vuoden aikakausmediakampanja. Alla vastauksia näistä sarjoista usein kysyttyihin kysymyksiin.
Lue lisää Editkilpailun sarjoista ja ilmoittaudu mukaan tästä
1. Mikä on mainossarjan ja kampanjasarjan ero?
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa arvioidaan printissä julkaistun mainoksen tai mainossarjan luovaa toteutusta. Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa arvioidaan kampanjan tuloksellisuutta. Kampanja voi olla näkynyt missä tahansa aikakausmedian kanavassa: printissä, digissä, somessa tai muualla.
2. Voinko ilmoittaa kilpailuun usemman kampanjan tai mainoksen?
Kyllä. Ilmoittautumisten määrää ei ole rajoitettu.
3. Saako Vuoden aikakauslehtimainos -sarjaan ilmoittaa vain yksittäisiä mainoksia vai voiko mainossarjalla osallistua?
Mainossarjat ovat sallittuja. Kilpailun historiassa on palkittu melko tasaisesti yksittäisiä mainoksia ja mainossarjoja, mutta selkeyden vuoksi sarjan nimi on yksikössä. Sarjaan voi ilmoittaa myös printin erityispiirteitä hyödyntäviä erikoistoteutuksia. Sellaisia voivat olla vaikkapa monisivuiset mainokset, printtiin yhdistetty lisätty todellisuus, raaputettavat, repäistävät, taittuvat tai muut printissä toimivat ratkaisut.
4. Ilmoittamani mainos on erikoisratkaisu. Pitääkö minun toimittaa myös printtiversio?
Erikoisratkaisun voi toimittaa joko pelkästään digitaalisesti tai myös fyysisenä kappaleena. Jos toteutusta on hankalaa arvioida pelkkänä digiversiona, niin se kannattaa toimittaa myös fyysisessä muodossa. Joskus erikoisratkaisu kannattaa valokuvata, ja ratkaisun toiminnallisuutta voi demonstroida myös videolla.
5. Voinko ilmoittaa kampanjasarjaan ilmoitetussa toteutuksessa mukana olleen printtimainoksen myös mainossarjaan?
Kyllä. Mainoksia ja kampanjoita arvioidaan eri perustein, mutta estettä molempiin sarjoihin osallistumiselle ei ole.
6. Kampanjamme oli vain digitaalinen/vain printissä/vain somessa/vain tapahtuma/myös muissa medioissa. Voinko ilmoittaa sen mukaan?
Kyllä. Tuomaristo arvioi kampanjan toimivutta valituissa aikakausmedian kanavissa, mutta huomioi ratkaisussaan myös toimivuuden osana koko kampanjaa. Tärkein kriteeri on tuloksellisuus ja onnistuminen valittujen kanavien ehdoilla, olipa niitä sitten yksi tai useampi.
7. Kampanjamme oli onnistunut, mutta sen mittari ei ollut ROI – kannattaako kampanjaa ilmoittaa mukaan lainkaan?
Ehdottomasti kannattaa! Mittari voi olla mikä tahansa, kunhan sen avulla voi todentaa tuomaristolle, että kampanja ylsi sille asetettuihin tavoitteisiin tai oli erityisen toimiva vastaaviin kampanjoihin verrattuna.
8. Kampanja/mainos on suunnattu B2B-kohderyhmälle tai pienelle kohderyhmälle. Kannattaako sitä ilmoittaa mukaan?
Ehdottomasti! Tuomaristo ei arvota kuluttajille tai ammattilaisille suunnattuja mainoksia tai kampanjoita kohderyhmän mukaan – tärkeintä on, että toteutus puhuttelee yleisöään. Mainoksen ei tarvitse siis olla suunnattu suurelle kohderyhmälle, vaan se voi olla esimerkiksi vain tietyn lehden lukijoita puhutteleva.
9. Mitä osallistuminen maksaa?
Osallistuminen Edikilpailuun on maksutonta!
Ja viimeiseksi vielä se kaikkein tärkein kysymys:
10. Koska on deadline?
Ilmoittautumissivu sulkeutuu perjantaina 17.1. kello 16.00. Tuohon mennessä myös mahdolliset printit tai muut arvioitavat fyysiset tuotteet (5 kpl) tulee olla toimitettuna Aikakausmediaan. Muistathan merkitä lähetykseen, mihin sarjaan materiaalit on tarkoitettu.
Materiaalien toimitus postitse: Aikakausmedia, PL 185, 00131 Helsinki.
Materiaalien toimitus lähetillä: Aikakausmedia c/o Julkaisumonistamo, Pohjoinen Makasiinikatu 2, kiinteistön sisäpiha, 00130 Helsinki (toimitus arkisin klo 8.00–16.00).
Ilmoittaudu mukaan Editkilpailuun tästä
Lue myös: Tässä ovat kaikkien aikojen parhaat aikakauslehtimainokset
Vuoden aikakauslehtimainokset
2023: Berner: Vastuullisuuden jäljet
2022: JHL: Kyllä joku hoitaa
2021: HelsinkiMissio: Anna lahja, joka kannattelee.
2020: K-Rauta: Repäise.
2019: Pidä Saaristo Siistinä ry: Suomen roskakalat
2018: Helsingin kaupunki: Korva
2017: Plan International Suomi: 12-vuotiaan äitiysvaatteet
2016: Aalto EE: Muotokuvia johtajuudesta
2015: Hartwall: Lapin Kulta
2014: HJK Helsinki: Kadonnut
2013: HJK Helsinki: Töölön ihme
2012: HelsinkiMissio: Isona minusta tulee sekakäyttäjä
2011: Eurokangas: Eero Aarnio -mainossarja
2010: Suomen Punainen Risti: Kaveripyyntö
2009: Mandatum Life: Rahat ja henki.
2008: ET-lehti / Sanoma Magazines Finland, Kumman tarina on kiinnostavampi?
2008: Atelier Torbjörn Tillander: Sukupolvet
2007: Veikkaus Oy: Vedonlyönti - Musta liikkuu taas.
2006: Raha-automaattiyhdistys: Pidetään huolta.
2005: Hartwall: UPCIDER – Voishan sitä mököttääkin
Vuoden aikakausmediakampanjat
2023: Lohjan kaupunki: Lohjalle lompsis – Aku Ankan mainosliite
2022: JHL: Kyllä joku hoitaa
2021: Löfbergs: Vahva kahvi vahvalle kansalle
2020: K-Rauta: Repäise.
2019*: Nordea: Puhutaan rahasta
*) Sarjan nimi oli Markkinoinnillinen ratkaisu