Haku

Tässä ovat vuoden 2023 luetuimmat juttumme!

Aikakausmedia kirjoittaa aktiivisesti aikakausmedia-alan ilmiöistä, kiinnostavista ammattilaisista ja ajankohtaisista uutisista sekä kokoaa kattavasti tutkimustietoa muun muassa lukemisesta, mainonnasta sekä someseuraajien ja verkkolukijoiden määrästä. Jos haluat pysyä ajan tasalla aikakauslehtialan tapahtumista ja ilmiöistä, niin tilaa uutiskirjeemme tästä

Tässä vuoden 2023 luetuimmat jutut: 

1. 31 lehteä kasvatti lukijamääräänsä printissä – tässä ovat suurimmat suomalaiset aikakauslehdet

Joka kolmas painettu aikakauslehti sai uusia lukijoita. Kuva: Outi Itävuo

Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2023) mukaan printin lukijamäärät kasvoivat kolmessa lehtiryhmässä. Painetuista aikakauslehdistä joka kolmas sai uusia lukijoita. Eniten uusia lukijoita saivat Terveydeksi!, Kotiliesi Käsityö ja Caravan-lehti. Lehtiryhmistä kasvoivat ruoka- ja juomalehdet, harrastelehdet sekä autoilun ja tekniikan lehdet. 

Lue juttu tästä

2. Saammeko esitellä: Tässä ovat Editkilpailun 2022 tuomaristot!

Vuoden toiseksi luetuin juttu oli Editkilpailun 2022 tuomaristoista! Viime vuoden kisan tuomaristoissa edusti todellinen tähdistö, sillä kisassa toimi 32 median ja markkinoinnin huippuammattilaista. Aikakausmedian vuosittaisessa Editkilpailussa palkitaan aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa ja markkinoinnillisissa sarjoissa. 

Lue juttu tästä

3. Media-alan innovaatioennusteet 2010–2023: Nämä olivat osuvimmat arviot ja suurimmat flopit

Kuvitus: Niina Behm / Studio Behm

Innovation Median tuottama innovaatioraportti on haistellut aikakausmedioiden trendejä ja ennustanut alan tulevaisuutta jo 13 vuoden ajan. Osa arvioista on mennyt totaalisen metsään, mutta osa niistä on osunut hämmästyttävän oikeaan. Kokosimme artikkeliin raporttien onnistuneimmat ennusteet ja suurimmat harha-askeleet.

Lue juttu tästä

4. Eeva ja Seura tekivät huipputulokset verkossa – tässä ovat elokuun menestyjät

Eeva.fi ja Seura tekivät kävijäennätyksiä verkossa. Kuva: Anniina Nissinen

Aikakausmedioilla oli elokuussa keskimäärin 2,49 miljoonaa viikkokäyttäjää digissä. Fiam-mittauksen mukaan Eeva.fi ylsi elokuussa omaan ennätykseensä sivulatausten määrässä: yksittäisiä sivuja ladattiin yli 242 000 kertaa elokuun keskimääräisellä viikolla. Hiljattain verkkouudistuksen tehnyt Seura.fi ylsi kävijäennätykseen ensin heinäkuussa lähes 231 000 viikkokävijällä ja nyt elokuussa lähes 238 000 viikkokävijällä.

Lue juttu tästä

5. Mikä oli vuoden 2022 paras aikakauslehtikansi? Äänestä suosikkiasi nyt!



Aikakausmedian järjestämän Editkilpailun Vuoden aikakauslehtikansi -sarjan yleisöäänestykseen valittiin 64 kilpailuehdotuksen joukosta kymmenen tuomariston suosikkia. Yleisö sai päättää sarjan voittajan ja äänestää omaa suosikkiaan.

Lue juttu tästä

6. Digilukeminen nytkähti ylöspäin – näitä aikakausmedioita suomalaiset lukevat digissä

Suurimmat aikakausmediat digissä ovat Seiska, Me Naiset ja Kotiliesi. Kuva: Anniina Nissinen

Aikakauslehtien kuukausittainen digilukeminen nousi edellisestä KMT-mittauksesta, ja on jo lähes painetun lehden tasolla. Suurimmat aikakausmediat digissä ovat Seiska, Me Naiset ja Kotiliesi. Kokonaistavoittavuudessa kärkisijaa pitävät asiakasmediat.

Lue juttu tästä

7. Mikä on sinun juttusi? Aikakauslehtiviikolla 17.–23.4. lähes sata lehteä on luettavissa maksutta!

Lähes sata aikakauslehteä avasi digilehtensä Aikakauslehtiviikon kunniaksi maksutta kaikkien luettaviksi huhtikuussa 2024. Teemaviikko nosti esiin aikakauslehtien monipuolisia sisältöjä, inspiroi löytämään uutta luettavaa ja tuki lasten ja nuorten lukutaidon kehittymistä.

Lue juttu tästä

8. Elokuun voittajamainoksessa saa näkyä aitous, rosoisuus ja vatsamakkarat – “Kun kaikki turha karsitaan”

Kuvat: Yellow Bird Oy, Vaasan Oy ja John Nurmisen Säätiö

Elokuun Kuukauden aikkarimainoksissa luotetaan minimalistiseen ihonhoitoon, puristellaan tuoretta ruisleipää ja suojellaan Itämerta. Kisan voitti simppeli ja kaunis Aivan Villin minimalistista ihonhoitoa. Lähes abstrakti kuva poikkeaa muusta mainoskuvastosta huokuen rauhaa ja seesteisyyttä. Minimalistisen mainoksen takaa löytyy syvempi sanoma ja aitouden ja luonnollisuuden nimeen vannova brändi. 

Katso mainos ja lue juttu tästä

9. Painetuille aikkareille huipputuloksia hektisessä digiajassa – Tiede Luonto kasvatti lukuaikaansa reippaasti

Kuva: Anniina Nissinen

Suomalaiset viihtyvät aikakauslehtien parissa entistäkin kauemmin, sillä lukuaika kasvoi tai pysyi ennallaan kahdella kolmesta lehdestä. Tiede Luonto -lehden parissa viihdytään jopa kymmenen minuuttia kauemmin kuin ennen.

Lue juttu tästä

10. Tekijänoikeusneuvosto otti kantaa tekstin lainaamiseen: Näin teet entistä parempia sitaatteja

Kuva: Unsplash

Tekijänoikeusneuvosto päätyi tulkinnassaan siihen, etteivät populaaritietokirjan lainaukset olleet hyvän tavan mukaisia. Mutta mitä journalisti voi oppia ratkaisusta tehdäkseen entistä parempia sitaatteja? Kysyimme sananvapaus- ja tekijänoikeuskysymyksiin erikoistuneelta Aikakausmedian johtajalta Mikko Hoikalta.

Lue juttu tästä

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: Outi Itävuo, Anniina Nissinen, Niina Behm / Studio Behm, Unsplash
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: