Auto Bild Suomi kasvatti lukijamääräänsä sekä digissä että printissä. Lehden kokonaistavoittavuus ylsi 110 500 lukijaan, mikä on huimat 27 prosenttia enemmän kuin edellisessä mittauksessa. Tämä käy ilmi Kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT 2024).
Digissä lehdellä on 61 800 lukijaa keskimääräisen viikon aikana, mikä on 30 prosenttia enemmän kuin edellisessä mittauksessa. Printissä lukijamäärä kasvoi lähes kymmenellä tuhannella, mikä tarkoitti 22 prosentin kasvua. Keskimäärin yhdellä numerolla on 54 300 lukijaa. Myös lukuaika oli reippaassa 19 minuutin kasvussa, ja lehden parissa viihdytään peräti 70 minuuttia.
Mikä on lehden huimien tulosten salaisuus, päätoimittaja Pekka Kaidesoja?
– Parin viime vuoden aikana olemme hioneet kantta ja pyrkineet olemaan kiinni autoilun jatkuvassa muutoksessa, kun automaailma sähköistyy vauhdilla. Suosion syy taitaa kuitenkin olla toimituksen pitkäjänteinen ja ammattitaitoinen työ, hän sanoo.
Suosituimpia vertailut, koeajot ja testit
Auto Bildin Suomen keskeistä ja suosituinta sisältöä ovat vertailut ja testit. Lisäksi se julkaisee ainoana autolehtenä pidempiä 100 000 kilometrin käyttötestejä, joiden lopuksi autot puretaan osiin ja tutkitaan perinpohjaisesti. 16 kertaa vuodessa ilmestyvä lehti pystyy tekemään uutuuksien koeajoja nopealla tahdilla.
Kaidesoja uskoo, että suosiota selittää myös uutuuksien ja käytettyjen autojen koeajot sekä rahanarvoiset vinkit auton ylläpitoon ja hankintaan liittyen. Lehti koeajaa autoja monipuolisesti ja mukana on myös kalliimpia autoja. Myös kuvilla on suuri rooli lehden sisällöissä.
– Yhteistyö tunnetun ja maailman suurimman saksalaisen autolehden Auto Bildin kanssa tarjoaa kansainvälistä tuoretta sisältöä. Noin puolet lehden sisällöstä on emolehden tuottamaa ja toinen puoli tehdään oman nelihenkisen toimituksen voimin, Kaidesoja sanoo.
Auto Bildin yleisössä korostuu luonnollisesti autoista kiinnostuneet lukijat. Tyypillinen lukija on yli 50-vuotias mies. Lähes joka neljäs lukijoista (23 %) on ostanut auton edellisen vuoden aikana ja joka kolmas (32 %) suunnittelee ostavansa auton seuraavan kahden vuoden aikana. Lehden lukijoissa korostuvat myös hyvätuloiset taloudet. Vuositasolla yli sadan tuhannen euron bruttotulot on 15 prosentilla lukijoista, kun väestössä heitä on 10 prosenttia.
Autot kiinnostavat joka neljättä suomalaista
Aikakauslehden tunnusomainen piirre on kerätä yhteen tietystä aihealueesta kiinnostuneet lukijat. KMT:n 2024 mukaan 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 26 prosenttia on kiinnostunut autoista ja moottoriajoneuvoista. Autoilun ja tekniikan lehtien lukijoissa määrä on moninkertainen.
Eniten (%) autoista ja moottoriajoneuvoista kiinnostuneita lukijoita
Lehti | Lukijoita % | Lukijoita kpl | |
1. | Vauhdin Maailma | 75 % | 35 475 |
2. | Auto Bild Suomi | 74 % | 40 182 |
3. | Tuulilasi | 70 % | 102 270 |
4. | Tekniikan Maailma | 65 % | 137 605 |
5. | Moottori | 63 % | 152 775 |
6. | Koneviesti | 61 % | 75 213 |
7. | TM Rakennusmaailma | 57 % | 57 684 |
8. | Kippari | 50 % | 25 000 |
9. | Käytännön Maamies | 47 % | 35 626 |
10. | Vene | 44 % | 26 752 |
Tutustu lukijoiden kiinnostuksen kohteisiin Mediakortit.fissä