Kesä–heinäkuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti Pidä Saaristo Siistinä ry:n mainos Roskattomat lomamuistot. Tarkoituksena oli luoda mainos, joka on vaikuttava, erottuva ja se tarjoaa katsojalle ahaa-elämyksen sekä ratkaisun ongelmaan.
Mainoksen suunnitelleet freelancerit Kuisma Väänänen ja Akseli Kouvo toteavat, että luonnon huonontuvasta tilasta puhutaan paljon, mutta usein keskustelu ja uhkakuvat jäävät etäisiksi. Kun uhkakuvat ovat niin massiivisia, ei henkilökohtaisuudelle jää tilaa.
Kaksikko kertoo, että usein parhaat ideat syntyvät ihan oikeasta elämästä. Mökillä vietetyt aamut ja kalassa kolutut illat ovat saaneet miettimään Itämerta ja sen tilaa.
– Rinkkaa katsoessa huomion kiinnittivät kansallispuistojen kangasmerkit. Yhteen merkkiin on leivottu ihania muistoja, hetkiä ja maisemia, joihin palaa välittömästi. Kaiken ollessa digiä oikeissa kangasmerkeissä on myös jotain ihanan turvallista ja vanhanaikaista, he sanovat.
Tästä inspiroituneena kaksikko päätti luoda sarjan kangasmerkkejä, jotka visualisoivat Suomen vesistöjen tulevaisuuden, jos toimintamme ei muutu. Retrohenkiset kangasmerkit vievät takaisin ihaniin kesiin ja mökkimaisemiin.
Tästä inspiroituneena kaksikko päätti luoda sarjan kangasmerkkejä, jotka visualisoivat Suomen vesistöjen tulevaisuuden tilan, jos toimintamme ei muutu.
– Lähempää tarkasteltuna mielikuva muuttuu, kun tuohon kauniiseen maisemaan on uinut roskaa. Toivomme, että tämä saa katsojan pysähtymään ja oivaltamaan. Joskus suuren uhkakuvan sijaan pieni oivallus voi muuttaa paljon enemmän.
Sekä diginä että printtinä toimiva mainos on julkaistu Kipparissa, Suomen Merenkulussa ja Vene-lehdessä. Lehtien lisäksi mainos näkyy somessa sekä julisteina Pidä Saaristo Siistinä ry:n Roope-palvelupisteissä merellä, järvillä ja venesatamissa.
Kunniamaininnat Turvalle ja Suomen Lasimuseolle
Kunniamaininnan kesä–heinäkuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa sai Turvan No nyt on jännä paikka. Mainos on osa laajempaa Jännä paikka -konseptia, jossa esitellään elämänmakuisia pieniä sattumuksia.
– Tilanteet, joissa vakuutusta tarvitaan ovat yleisesti ottaen jännittäviä. Ne voivat olla arkisia sattumuksia tai niihin voi liittyä suurempia elämänmuutoksia. Tällöin yleensä aina hiukan jännittää. Silloin on erityisen hyvä tietää, että selusta on varmistettu, sanoo Turvan markkinointipäällikkö Janica Lamberg.
Tilanteet, joissa vakuutusta tarvitaan ovat yleisesti ottaen jännittäviä.
Toisen kunniamaininnan sai Suomen Lasimuseon kesämainoskampanja. Mainoksen tarkoituksena on markkinoida Suomen Lasimuseota visuaalisesti vahvalla ja ehkä museoiden tyylistä hiukan poikkeavallakin esinekuvalla.
– Mainoksen kuva liittyy museon Still Life – Nanny Stillin lasi, muotoilu ja taide -näyttelyyn. Suomen Lasimuseon käyttämä kuvamaailma on suunniteltu esteetikoita, elämästä nauttijoita ja lasia rakastavia ihmisiä varten, sanoo museonjohtaja Hanna Mamia-Walther.
Voittaja: Roskattomat lomamuistot
Perustelut: Ensisilmäyksellä kaunis kuva kertookin karua tarinaa, ja juuri veneilykauden ollessa kiihkeimmillään. Kotimaan matkailumainontaa muistuttavat kangasmerkit kertovat, miltä vesistömme näyttävät, jos niiden siisteyteen ei kiinnitetä huomiota. Oivaltava toteutus ja vahva viesti jäävät mieleen pitkäksi aikaa.
'
Mainostaja: Pidä Saaristo Siistinä ry
Veera Säilä, viestintäpäällikkö
Tekijät:
Kuisma Väänänen, Freelance Creative
Akseli Kouvo, Freelance Creative
Henna Siitonen, kuvittaja
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Kippari, Suomen Merenkulku, Vene
Kunniamaininta: No nyt on jännä paikka
Perustelut: Jo ensivilkaisulla ymmärtää, mistä on kyse. Mainos kertoo arkipäivän kauhuskenaariosta hauskalla ja kepeällä tavalla niin, että kuvan tilanne ei ahdista liikaa. Ammatti- ja järjestölehdillä mainostaja tavoittaa tarkasti ja kattavasti eri ammattiliittojen jäsenet, joille on myös luotu oma tarjous.
Mainostaja: Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva
Kaisa Potila, viestintä- ja markkinointijohtaja:
Janica Lamberg, markkinointipäällikkö
Kirsi Raudaskoski, markkinointiasiantuntija
Rosi-Mari Fält, markkinointiviestinnän asiantuntija
Eeva Blomqvist, digimarkkinoinnin asiantuntija
Katriina Aho, markkinointiassistentti
Mainostoimisto: Staart
Juuso Kemi, luova johtaja
Anssi Koskinen, AD
Maarit Lumme, asiakkuusjohtaja
Mediatoimisto: Tonto Helsinki Oy
Ville Salminen, vastaava tuottaja/kuvaaja
Beda Anteroinen, tuottaja
Pete Veijalainen, ohjaaja
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Faktori, Ekonomi-lehti, Eläkeläinen, Elintae, Opeopiskelija, Rakentaja, Sotilasaikakauslehti, Tehy-lehti, Tekijä
Kunniamaininta: Suomen Lasimuseon kesämainoskampanja
Perustelut: Minimalistinen, hengittävä ja kaunis toteutus, jossa ei kaivata sloganeita eikä selittelyjä. Silmä lepää rauhallisesti asetelluissa esineissä, ja pelkistetyn kuvan pariin on ilo pysähtyä. Mainos kannustaa kotimaassa lomailevia pysähtymään reissulla suomalaisen designin äärelle.
Mainostaja: Suomen Lasimuseo
Hanna Mamia-Walther, museonjohtaja
Sanna Väre, tiedottaja
Ella Tommila, valokuvaaja
Muut tekijät:
Teo Cederqvist, Brand Agent, taitto
Mediatoimisto: Vaikuttava Media Oy
Pasi Anttila, COO, Co-Founder
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Mondo
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008.
Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä!
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen