Elokuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti DNA:n kantaaottava Tauon paikka. Mainos kannustaa lukijaa laskemaan puhelimen alas ja pitämään älyvapaan tauon. Viesti on tässä ajassa kiinni ja kannustaa ajattelemaan.
– Haluamme ottaa aktiivisesti osaa tärkeään keskusteluun. Älylaitteista on paljon hyötyä ja iloa, mutta liiallisella käytöllä on tunnistettuja haittoja. Haluamme positiivisuuden kautta rohkaista keskittymään hetkiin ja läsnäoloon myös ilman älylaitteita, sanoo DNA:n markkinointipäällikkö Katariina Ikävalko.
Mainoksen mediavalinta on osuva, sillä Aku Ankkaa lukevien lasten vanhemmat joutuvat miettimään, millainen puhelimen käyttö on vastuullista ja hyväksi lapselle ja itselle. Mainos on osa monimediallista Älyvapaapäivä-kokonaisuutta.
Kunniamaininnat Pohjolan Perunalle ja Fjällrävenille
Kunniamaininnan elokuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa sai Pohjolan Perunan Perunamuusi on hyvää. Mainoksen rouhea teksti naurattaa ja erottuu hienosti mainosmaailman superlatiivikimarassa.
– Rooty Perunamuusia ja Jouni Hynystä yhdistää kotimaisuus ja konstailemattomuus. Molemmat ovat aitoja asioita ja Hynysessä on samaa juurevaa alkuvoimaa kuin Rooty-muusissa, sanoo Pohjolan Perunan markkinointijohtaja Jami Teirikari.
Mainoksen tavoitteena on kannustaa tekemään järkevämpiä kulutuspäätöksiä tässä hyperpikamuodin maailmassa.
Toisen kunniamaininnan kisassa sai Fjällrävenin This year, buy trousers that last. Mainoksen tavoitteena on kannustaa tekemään järkevämpiä kulutuspäätöksiä tässä hyperpikamuodin maailmassa ja investoimaan housuihin, jotka ovat kestävät.
– Toivoisimme, että jos me jatkamme kestävien tuotteiden valmistusta mahdollisimman pienin ympäristövaikutuksin, myös housujen ostajat tekevät oman osuutensa ja huoltavat, korjaavat ja käyttävät niitä mahdollisimman pitkään, eivätkä korvaa niitä uusilla joka kausi, sanoo Fenix Outdoor Finlandin markkinointipäällikkö Juulia Rajala.
Lue myös: Tiesitkö? Kuukauden aikkarimainos -kisaan voi ehdottaa mainoksia joka kuukausi
Kuukauden aikkarimainokset elokuussa 2024
Voittaja: Tauon paikka
Perustelut: Parkkiruudun väri paljastaa heti, mistä firmasta on kyse. Viesti on tässä ajassa kiinni ja kannustaa ajattelemaan. Mediavalinta on osuva, sillä Aku Ankkaa lukevien lasten vanhemmat joutuvat miettimään, millainen puhelimen käyttö on vastuullista ja hyväksi lapselle. Aikakauslehti on juuri oikea media kannustaa laskemaan älypuhelin alas.
Mainostaja: DNA
Katariina Ikävalko, markkinointipäällikkö
Petra Kakkola, Head of Marketing
Sinikka Alanne, markkinointijohtaja
Mainostoimisto: Folk Finland
Vesa Kuula, ad
Atte Heikkinen, copy
Jani Kivelä, 3D artist
Janni Hottinen, asiakkuuspäällikkö
Jussi Sahrman, asiakkuusjohtaja
Aste Helsinki
Henna-Riikka Heikkinen, ad
Mediatoimisto: Dagmar Oy
Päivi Muraja, Client Director
Merja Salenius, Suunnittelujohtaja
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Aku Ankka
Kunniamaininta: Perunamuusi on hyvää
Perustelut: Rouhea teksti naurattaa, eikä varmasti tule epäilystä ylisanoista – mainos on hieno pilkahdus mainosmaailman superlatiivikimarassa. Värillinen tuote nousee esiin mustavalkoisesta kuvasta. Mainokseen on löydetty sopiva ja tunnettu brändikasvo.
Mainostaja: Pohjolan Peruna Oy (ROOTY)
Jami Teirikari, markkinointijohtaja
Jyri Jokinen, graafikko
Mediatoimisto: OCMG Nordic Oy
Aleksi Friman, valokuvaaja
Terhi Backman, Head of Influencers
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Apu, Image, Maku, Seiska
Kunniamaininta: This year, buy trousers that last
Perustelut: Suorasukainen kehotus toimii erinomaisesti sisäänheittäjänä pidemmälle mainostekstille. Viesti toimii upeasti ultrapikamuodin ajassa ja mainoksesta tulee vaikutelma, että yritys pyrkii aidosti ympäristön kannalta kestävään liiketoimintaan. Sympaattinen ja samastuttava malli ilahduttaa.
Mainostaja: Fenix Outdoor Finland Oy / Fjällräven
Juulia Rajala, markkinointipäällikkö
Mainostoimisto: Fjällräven in-house creative team
Ambjörn Viking, Associate Creative Director
Oscar Askelöf, Creative Copywriter Lead
Fredrik Lewander, Creative Art Director
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Erä, Retki
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008.
Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä!
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen