Vuoden aikakauslehtikansi on ollut perinteisesti Editkilpailun suosituin sarja, niin tänäkin vuonna. Yleisöäänestykseen valittiin 67 kilpailuehdotuksen joukosta kymmenen tuomariston mielestä parasta kantta. Ehdokkaiden joukossa on niin yleisölehtiä, ammatti- ja järjestölehtiä kuin asiakaslehtiäkin.
Ammattilaisten valitsemissa kansissa näkyi tänä vuonna yllättävän vähän tunnettuja henkilöitä, mutta yksi ajankohtainen superpari kuitenkin. Otsikoille oli jätetty runsaasti tilaa ja niitä oli melko maltillisesti myös irtonumeromyynnissä olevissa lehdissä. Myös kuvituskansia, asetelmallisia valokuvakansia ja eläinkansia on finalistien joukossa.
– Kansi on äärettömän tärkeä osa aikakauslehteä, sillä sen perusteella lukija päättää, tarttuuko lehteen ja tutustuuko sen sisältöön. Tästä syystä sarjan varsinaisen voittajan päättävät lukijat, jotka saavat yleisöäänestyksessä kertoa, mikä kansi saisi heidät tarttumaan lehteen, sanoo Editkilpailusta vastaava Aikakausmedian markkinointipäällikkö Outi Itävuo.
Äänestys on käynnissä Editkilpailun sivustolla 1.–31.3. Äänestäjien kesken arvotaan kolme palkintoa. Arvonnan voittajat saavat valita joko suomalaisen aikakauslehden vuositilauksen tai vuoden mittaisen tilauksen Briif-äänilehtipalveluun.
Äänestyksessä mukana olevat lehdet:
Anna 23/2023, Otavamedia Oy
Ekonomi-lehti 1/2023, Suomen Ekonomit ry
Etiketti 4/2023, Alko Oy
Kirjastolehti 5/2023, Suomen kirjastoseura ry
Parnasso 6/2023, Otavamedia Oy
Suomen Kuvalehti 37/2023, Otavamedia Oy
Suomen Luonto 9/2023, Suomen luonnonsuojeluliitto
TAUKO Magazine 6/2023, TAUKOdesign Oy
Viinilehti 5/2023, Viinilehti Oy
Viisas Raha 3/2023, Suomen Osakesäästäjät ry
Kolme eniten yleisöääniä saanutta kantta julkistetaan huhtikuussa muiden kilpailusarjojen shortlistojen yhteydessä, ja voittaja palkitaan Editgaalassa 16. toukokuuta.
Kannet yleisöäänestykseen valitsi Editkilpailun Vuoden ulkoasu aikakausmediassa -sarjan tuomaristo, johon kuuluivat Helsingin Sanomien AD Tuomas Jääskeläinen, Viinilehden AD Satu Salmitie, AD ja Studio Kissin yrittäjä Tuija Tarkiainen sekä BBO Creativen toimitusjohtaja Anna Viertiö. Satu Salmitie ei osallistunut Viinilehden arviointiin.
Äänestä suosikkikanttasi täällä
Edit-palkinnot 2023
1. Vuoden yleisömedia
2. Vuoden ammatti- ja järjestömedia
3. Vuoden asiakasmedia
4. Vuoden aikakausmediatoimittaja
5. Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa
6. Vuoden uudistaja aikakausmediassa
7. Vuoden aikakausmediajuttu
8. Vuoden ulkoasu aikakausmediassa
9. Vuoden video tai audio aikakausmediassa
10. Vuoden aikakauslehtikansi, yleisöäänestys
11. Vuoden irtonumero
12. Erikois-Edit
13. Vuoden aikakausmediamainostaja
14. Vuoden aikakauslehtimainos
15. Vuoden aikakausmediakampanja