Jo Annan ensimmäisessä numerossa vuonna 1963 oli esillä erilaisten juttujen kirjo. Lehdessä oli reportaasi miessairaanhoitajista sekä muotijuttu huivin sitomisesta aistikkaasti.
Monipuolinen sisältö toimii naistenlehdessä myös tänä päivänä. Päätoimittaja Emma Koivula toteaa, että yksi lukija nauttii, kun oppii lehdestä uuden asian ja toinen, kun liikuttuu lukemastaan jutusta. Kolmas lukija ilostuu, jos löytää Annan sivuilta uuden toppatakin.
– Naistenlehti on nautintoaine. Siitä pitää jäädä fiilis kuin olisi juonut kupin hyvää kahvia.
Koivula aloitti Annan päätoimittajana 16 vuotta sitten. Silloin toimituksessa oli 28 työntekijää. Nyt työntekijöitä on kuusi vähemmän, vaikka työhön kuuluu viikkolehden lisäksi valtavan kokoinen verkkosivusto, sosiaalisen median kanavat sekä kaksi muuta aikakauslehteä: Koululainen ja Kotilääkäri.
Koululainen-lehdessä mediakasvatus on isona kärkenä. Koivula harmittelee, että nuorten lehtiä ei enää ole. Koululaisesta on pitkä hyppäys naistenlehtiin.
– Siinä välissä puhelin löytää usein tiensä nuoren käteen.
Kaalisoppadieetit ovat jääneet historiaan
Naiskuvan kapeus näkyy Anna-lehden vanhoissa jutuissa. Päätoimittaja nostaa esimerkiksi laihdutus- ja dieettijutut. Sellaisia ei enää tehtäisi.
Merkittävin muutos Annassa on tapahtunut siinä, miten asioista kirjoitetaan. Vaikka laihdutuksesta ei tehdä juttuja, eikä koko sanaa edes mainita, voidaan terveysaiheisessa jutussa puhua keventämisestä.
– Terveysjutut ovat yhä megatrendi.
Kun Maisa ja Kaarina -sarjakuvan tekijöistä toinen lopetti, toimituksessa jännitettiin lukijoiden reaktiota, sillä ikoniset naishahmot olivat seikkailleet Annan sivuilla monta vuotta. Lukijatutkimus paljasti kuitenkin, että Maisan ja Kaarinan oli ollut aika mennä. Muutakaan sarjakuvaa lukijat eivät ole kaivanneet tilalle.
Myös televisio-ohjelmat joutaisivat monen lukijan mielestä pois Annasta. Toisaalta on lukijoita, jotka ympyröivät Annasta tärkeät viikon ohjelmat ja seuraavat Annan ohjelmasuosituksia.
Annalla on feministiset juuret ja hyvä sydän.
– Asian kanssa pitää tasapainoilla.
Palsta, josta ei voida koskaan luopua, on nimeltään Matka naiseksi. Siinä kerrotaan tavallisen ihmisen kasvutarina. Lukijat rakastavat Matka naiseksi -tarinoita. Koivula lisää, että Anna on aina ollut naisen puolella.
– Annalla on feministiset juuret ja hyvä sydän.
Skuuppi ei ole enää viikkolehden päätavoite
Anna on koko historiansa läpi ilmestynyt kerran viikossa. Aiemmin se tarkoitti nopeaa tahtia, mutta nykyään viikkolehti lasketaan hitaamman journalismin puolelle. Enää lukijat eivät odota, että voivat nähdä Annasta, millaisiin luomuksiin Oscar-gaalan vieraat pukeutuivat, sillä he ovat nähneet kuvat monen kertaan verkosta ja sosiaalisesta mediasta.
– Skuuppi on viikkolehdelle melko harvinaista nykyään, mutta nyt meillä on mahdollisuus tehdä syvempiä juttuja.
Sosiaalisesta mediasta huolimatta monet julkisuuden henkilöt tulevat yhä mielellään haastateltaviksi henkilöjuttuihin, koska luottavat Annan toimittajien ammattitaitoon. Haastattelun tuoma näkyvyys yltää nettiin, sillä yleensä printtilehden jutut ovat luetuimpien joukossa Annan verkkosivuilla.
Vaikka moni asia on muuttunut Annassa, yksi on pysynyt: hyvä sisältö kiinnostaa yhä. Myös miehet ovat alusta alkaen lukeneet Anna-lehteä, ja Koivula arvelee, että tällä hetkellä mieslukijoita on noin 10–15 prosenttia.
Päätoimittajan mielestä Anna-lehteä on erityisen kivaa tehdä siksi, että sen lukijat ovat fiksuja ja avarakatseisia. Lukijalta ei vaadita mitään, mutta tyypillinen Anna-nainen on Koivulan mukaan yhden askeleen muita edellä.
Onnistunut kansi näkyy irtomyynnissä
60-luvulla Anna-lehdessä nähtiin paitsi muotikuvia, myös kummallisia kansikuvia: pelkkä mansikka, metsässä kuvattu auto ja leikkuulauta. Leikkuulauta-numerossa yksi kansiteksteistä oli, että voita leikkuulauta.
1970- JA 80-luvulla Annan kansiin tulivat julkisuuden henkilöt. Nyt Annan kansilinja on varma, sillä viikkolehdessä on hyvä olla tietty tunnistettavuus. Anna on onnistunut kasvattamaan irtonumeromyyntiään monena vuotena peräkkäin.
Yleensä kanteen pyritään saamaan julkisuuden henkilö, jonka markettien asiakkaat tunnistavat helposti joka puolella Suomea. Samalla pitää huomioida, ettei kannessa ole ihmistä, joka on muidenkin lehtien kansissa samaan aikaan. Toimittaja varmistaakin aina haastateltavalta, ettei tämä ole antamassa juttuja muualle samaan aikaan.
– Irtonumeron myynti kertoo suoraan kannen onnistuneisuudesta.
Kesällä 2023 Anna-lehden kannessa nähtiin ensimmäistä kertaa miespari, kun Pekka Haavisto ja Antonio Flores ehtivät antaa haastattelun ennen Haaviston ilmoitusta presidenttiehdokkuudestaan. Miesparikannesta tuli muutamaa soraääntä lukuun ottamatta vain hyvää palautetta.
Yhteistyö Ensi- ja turvakotien liiton kanssa mieleenpainuvin
Koivulan päätoimittajan uran aikana on tapahtunut useita organisaatiomuutoksia ja lehtiperheiden vaihtumisia. Seuraava mullistus on tulossa vuoden vaihteessa, kun Otavamedian lehtien lähes kaikki toimitukset muuttavat Triplan kauppakeskuksen moderneista tiloista takaisin Otava-konsernin jugendlinnaan ja järjestäytyvät uudella tavalla.
Naisille suunnatut Otavamedian lehdet yhdistyvät tammikuussa 2024 Naistenmediaksi.
Jatkossa lehtien sisältöjä mietitään useamman ihmisen voimin. Erityisesti naisille suunnatut Otavamedian lehdet yhdistyvät tammikuussa 2024 Naistenmediaksi. Sen vastaavaksi päätoimittajaksi tulee Saija Hakoniemi. Koivula toimii jatkossa operatiivisena päätoimittajana Annassa, Kotiliedessä ja Vivassa yhdessä Uura Hagbergin kanssa.
– Lukijalle muutos ei näy muuten kuin entistä laadukkaimpina juttuina. Brändit pysyvät itsenäisinä.
Vaikka organisaatiomuutokset ovat käytännössä vaikuttaneet Koivulan päivittäiseen työhön, koskettavat jutut ovat olleet päätoimittajan uran mieleenpainuvimpia asioita.
Hän muistelee esimerkiksi Ensi- ja turvakotien liiton kanssa tehtyä yhteistyötä lähisuhdeväkivaltaan liittyen.
– Annassa tehtiin parin vuoden ajan erilaisia juttuja aiheesta.
Silloin toimitukseen tuli lukijoilta viestejä, joissa kiitettiin silmien avaamisesta tai kerrottiin, että nyt uskallan kysyä ystävältäni, mitä hänelle oikeasti kuuluu.