Syyskuun ykkönen on hauska ja tyylikäs Sanoma B2B:n kampanja, jossa kerrotaan, mikä mainonnassa tutkitusti toimii: kissat ja julkkikset. Sanoman aikakauslehtimainokset ovat osa isompaa kampanjakokonaisuutta, jossa halutaan herätellä erityisesti PK-sektorilla toimivia mainostajia mainonnan huomioarvosta.
Uudessa konseptissa käytetään nokkelalla tavalla Sanoman omaa mainontaa havainnollistavana esimerkkinä hyvän kampanjan toimivuudesta.
– Niissä nostetaan esiin tutkitusti huomiota herättäviä ominaisuuksia, kuten eläimiä ja julkisuuden henkilöitä. Itseään kommentoiva mainonta hymyilee sekä itselleen että toimialalle, sanoo Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen.
Aikakauslehti on yksi harvoista hitaista medioista, jossa on mahdollista pysäyttää lukija hetkeksi.
Monikanavainen kampanja näkyi televisiossa, radiossa sanomalehdissä ja Sanoman digiverkostossa useammassa formaatissa. Koska PK-yritysten päättäjien kohderyhmä on erittäin laaja, mahdollismman kattava tavoittavuus haluttiin Sanoman omista medioista. Koskisen mukaan haastavinta mainoskampanjassa oli se, että idean piti toimia yhtä lailla liikkuvassa kuvassa ja valokuvassa, puhumattakaan erikokoisista kuvaformaateista.
– Aikakauslehti on yksi harvoista hitaista medioista, jossa on mahdollista pysäyttää lukija hetkeksi. Niihin pyritään suunnittelemaan mainoksia, jotka eivät ole valmiiksi pureskeltuja, vaan katsojalle jää kunnia oivaltaa itsekin jotain. Se on kaikin puolin palkitsevaa, hän sanoo.
Koskinen näkisikin mielellään aikakauslehtimainonnassa enemmän oivaltamisen iloa, laatua ja lukijan kunnioittamista.
– Näiden lisäksi myös monimuotoisuuden esittäminen mainoskuvastossa on tärkeää, hän sanoo.
Kunniamaininnat Liikenneturvalle ja Hurrikaaneille
Kunniamaininnat kisassa saivat Liikenneturvan tärkeästä aiheesta muistuttava Liikenneturva vinkkaa – Loistava aihe syksyn oppitunneille ja Hurrikaanien Paskaduunia hymyssä suin!
Opettaja-lehdessä julkaistussa Liikenneturvan heijastinmainoksessa muistutetaan opettajia ottamaan pimeässä näkyminen puheeksi oppilaiden kanssa.
– Haluamme mainoksella välittää tietoa heijastimen käytöstä ja kannustaa opettajia käsittelemään asiaa lasten kanssa konkreettisten vinkkien avulla. Näin vahvistamme turvallista liikennekäyttäytymistä, sanoo Liikenneturvan viestinnän suunnittelija Taru Valermo Erma.
Positiivisella ja työtä pelkäämättömällä "kyllä onnistuu" -palveluasenteella kaikki voittavat.
Hurrikaanien mainos onnistuu erottumaan mainosten virrasta ja saamaan hymyn lukijan huulille. Pirkanmaan kiinteistöviestissä julkaistussa mainoksessa on itseironinen ote.
– Paskaduunia hymyssä suin -sloganilla on syvempi sanoma, jota ei heti uskoisi. Positiivisella ja työtä pelkäämättömällä "kyllä onnistuu" -palveluasenteella kaikki voittavat, Hurrikaanien asiakkuusjohtaja Karo Heino sanoo.
Kuukauden aikkarimainokset syyskuu 2023
Voittaja: Sanoma B2B – toimivan mainonnan vinkit
Perustelut: Söpö kissa herättää huomion ja julkkis nappaa klikin, vinkkaa Sanoma – ja todistaa väitteen todeksi ihan konkreettisesti. Simppeli ja tehokas mainoskaksikko puhuttelee mainostajia uskottavasti ja pilke silmäkulmassa. Tässä ei ole mitään liikaa.
Mainostaja: Sanoma B2B
Leena Koskinen, Head of Marketing
Anna Schoschkoff, markkinointipäällikkö
Susanna Lehmusvaara, Visual Marketing Designer
Inka Korkeila, AD
Mainostoimisto: Folk Finland
Teppo Juuvinmaa, asiakkuusjohtaja
Mika Junna, art director
Sami Korjus, copywriter
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Kodin Kuvalehti, HS Kuukausiliite, Matka, Me Naiset, Tiede
Kunniamaininta: Liikenneturva vinkkaa – loistava aihe syksyn oppitunneille
Perustelut: Heijastimin varustetut pienet ulkoilijat loistavat väriläiskinä syksyn pimeydessä – ainakin toivottavasti! Mainos tarjoaa opettajille valmiin materiaalin liikennekasvatukseen ja helpottaa siten heidän työtään. Pelkkä muistutus heijastimen käytön tärkeydestä ei olisi toiminut yhtä hyvin. Sympaattinen mainos tavoittaa kohdeyleisönsä juuri sille sopivassa mediassa.
Mainostaja: Liikenneturva
Hanna Rutila, suunnittelija
Kaisa Tanskanen, graafinen suunnittelija
Taru Valero Erma, viestinnän suunnittelija
Mainostoimisto: in house
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Opettaja-lehti
Kunniamaininta: Paskaduunia hymyssä suin!
Perustelut: Hurrikaanien itseironinen mainos saa väkisin hymyn huulille. Copyyn luottava simppeli mainos erottuu muiden joukosta ja jää mieleen – se kertoo kaiken tarvittavan. Mainos todistaa, että huumori ja itseironia ovat lyömättömiä valttikortteja.
Mainostaja: Hurrikaanit Tampere Oy
Karo Heino, asiakkuusjohtaja
Mainostoimisto: Käänne Agency Oy
Juha Viljanen, Copywriter
Pasi Rajahalme, Art Director
Simo Perälä, asiakkuusjohtaja
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Pirkanmaan kiinteistöviesti
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008.
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen