Live-shoppailulla tarkoitetaan live-lähetystä, jossa esitellään videolla brändin tuotteita ja jaetaan vinkkejä niiden käyttämiseen. Se tuo nettishoppailuun yhteisöllisyyttä, sillä katsoja voi kommentoida lähetystä ja kysellä kysymyksiä. Tuotteita lähetyksessä voivat esitellä esimerkiksi brändin edustajat, vaikuttajat tai asiantuntijat.
Aikkaribrändiemme yleisöt ovat sitoutuneita ja sivuston käsittelemistä aihepiireistä hyvin kiinnostuneita.
A-lehdet on toteuttanut live-shoppauksia nyt viiden brändin kanssa. Asiakkaita ovat olleet esimerkiksi Keskisen Kello, Porvoon kaupunki ja Yliopiston Apteekki. Lähetyksiä on pidetty eeva.fi-, lily.fi- ja meillakotona.fi-sivustoilla.
– Aikkaribrändiemme yleisöt ovat sitoutuneita ja sivuston käsittelemistä aihepiireistä hyvin kiinnostuneita. Yhteisöllisyys on heille tärkeää, mikä on näkynyt journalistisella puolella esimerkiksi Eevan Kirjaklubin ja Meillä kotona -sivuston koti-iltojen suosiossa, sanoo A-lehtien sisältöpäällikkö Anne Leinonen.
Tarinalliset tuotteet ja käyttöopastus kiinnostavat katsojia
Live-shoppaus sopii Leinosen mukaan hyvin mainostajille, jotka haluavat lisätä ostohalukkuutta, mutta se voi olla myös brändinrakennusta ja tarinankerrontaa. Esimerkiksi tarinalliset tuotteet, käyttöopastus, asiantuntijan vinkit ja taustatarinat kiinnostavat katsojia.
– Yllättävää on ollut se, että lähetyksen jälkeen sivustolla julkaistuille live-shoppingeille on tullut paljon katseluita myös jälkikäteen. Niillä on selvästi pitkä häntä, joten ennakkomarkkinoinnin lisäksi täytyy miettiä huolellisesti myös jälkimarkkinointia, hän sanoo.
Katso tallenne Keskisen Kello x Lumoava live-shopping -tapahtumasta täältä
Live-shoppaustapahtumia A-lehdillä tekee pieni joukko: tuottaja, moderaattori, kuvaaja ja tarvittaessa juontaja. Juontajana tai vieraana voi toimia asiakkaan edustaja tai heidän vaikuttajansa. Lisäksi keskusteluun tarvitaan asiakkaan puolelta moderaattori, joka osaa vastata lähetyksen aikana chatissa katsojien esittämiin tuotteita koskeviin kysymyksiin.
– Ostotapahtumat käsikirjoitetaan tarkkaan, mutta tilaa jätetään myös spontaaniudelle. Käsikirjoituksella varmistetaan, että illan kulku pysyy kiinnostavana ja siitä erottuu draaman kaari. Huolellisella suunnittelulla varmistetaan myös se, että kaikki halutut asiat ja tuotteet tulevat lähetyksen aikana esiin.
”Potentiaali on valtava”
Maailmalla live-shopping on suuri ilmiö ja Ruotsissa niiden kanssa ollaan jo pitkällä. Leinonen uskoo, että Suomessakin ilmiö kasvaa, kunhan ymmärretään, että tekeminen voi olla myös helppoa, kevyttä ja edullista.
– Live-ostostapahtumien potentiaali on valtava. Yritys voi esitellä tuotteitaan sadoille tai jopa tuhansille ihmisille vain kymmenissä minuuteissa. Yleisö on valmiiksi asiasta kiinnostunutta ja saa live-shoppauksessa tunteen yhteisöön kuulumisesta, joten ostohalukkuuden herättäminen on tavallista helpompaa.
Leinonen huomauttaa, että tapahtuman ei tarvitse olla spektaakkeli vaikuttajineen ja hienoine miljöineen, vaan usein nimenomaan kotikutoisuus ja brändin aito ääni purevat.
– Yhteisöllisyyden ja vuorovaikutteisuuden lisääminen tekee nettishoppailusta uudenlaisen kokemuksen, hän sanoo.
Annen viisi vinkkiä live-shoppingin tekemiseen:
- Tarjoa katsojalle houkutteleva etu, kuten alennuskoodi.
- Varmista, että valikoimassa on myös edullisia ja helppoja tuotteita, jotka sopivat heräteostoksiksi.
- Juonnot soljuvat parhaiten kahden henkilön vuoropuheluna. Muista rentous ja aitous!
- Katsojat haluavat todella nähdä tuotteen, joten kuvaa tarpeeksi läheltä ja esittele tuote kattavasti.
- Vuorovaikutteisuus ja yhteisöllisyys ovat live-shoppingin juttu, joten korosta mahdollisuutta kysyä, vastata ja kommentoida.