Frantsilan eteerinen ja herkkä mainos vie lukijan luontoon ja yrttipellolle. Luonnonmukaiset salvat ovat olleet Frantsilan keskiössä jo 1980-luvulta lähtien ja uudistetun konseptin lanseerauksessa se haluttiin tuoda esille vilpittömällä ja Frantsilan brändin ytimestä kumpuavalla tavalla.
– Kuvista välittyvä elinvoima, luonnollisuus ja runsaus ovat tuttuja Frantsilan luomupelloilta, josta mainoksessa näkyvät kasvit on kerätty. Pääcopy resonoi samaa energiaa ja tuo sanaleikin muodossa salvojen toiminnallisuutta esille, sanoo Frantsilan Art Director Miisa Soini.
Salvation!-kampanja jalkautui monikanavaisesti digiin ja printtiin, ja kyseinen mainos oli yksi kampanjan kolmesta teemasta. Brändillisemmän viestinnän lisäksi kampanjaan kuului taktisempia materiaaleja ja natiiviartikkeleita.
Frantsilan ytimessä on luonnon monimuotoisuus ja sen kunnioittaminen ja vaaliminen
Mainos on suunnattu luonnollisesta hyvinvoinnista kiinnostuneille, mutta salvat ovat tuotekategoria, joka vetoaa käytännöllisyytensä takia laajasti ihmisiin, myös heihin, jotka eivät välttämättä muuten olisi Frantsilan pääkohderyhmää. Siksi kampanjaan valittiin laajoja kohderyhmiä tavoittavat Me Naiset ja HS Kuukausiliite. Mediavalikkoon otettiin mukaan myös Retki-lehti, sillä salvat kulkevat näppärästi mukana vaikka taskussa ja sopivat siksi retkeilijöiden hoitotuotteeksi.
Voittajan perusteluissa todetaan, että on virkistävää nähdä mainoksessa malli, joka poikkeaa perinteisestä kauneus- ja hyvinvointikuvastosta.
– Frantsilan ytimessä on luonnon monimuotoisuus ja sen kunnioittaminen ja vaaliminen. Emme jaottele ihmisiä heidän sukupuolensa mukaan, vaan meille ihminen on aina ihminen – ihmeellinen ja kaunis osa luontokokonaisuutta, Soini sanoo.
Kuukauden aikkarimainokset huhtikuu 2023
Kunniamaininnat kisassa saivat Tanssin talon teos Elina Pirinen: Mortal Tropical Dances ja Artekin jakkaraa juhlistava Jakkara 60 täyttää 90 vuotta. Mortal Tropical Dances on koreografi Elina Pirisen Tanssin taloon toteuttama uusi suurtuotanto.
– Teos on musiikkia ja tanssia yhdistävä sinfoninen teos, joka luo vahvan yhteyden katsojaansa. Teoksessa löytyy niin toivoa, hulluutta, huumoria, lämpöä kuin lohdutusta, sanoo Tanssin talon viestinnän asiantuntija Saara Oranen.
Artekin kunniamaininnan saaneessa mainoksessa juhlistetaan klassikkoa, Alvar Aallon suunnittelemaa kolmijalkaista jakkaraa, joka täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Jakkara 60 on ollut tuotannossa keskeytyksettä 90 vuoden ajan. Artekin markkinointipäällikkö Satu Paukkonen toteaa, että Suomessa valmistettu jakkara 60 on esimerkki humaanista modernismista, jota Alvar ja Aino Aalto sovelsivat taidokkaasti arkkitehtuurissa ja muotoilussa koko uransa ajan.
– Jakkara 60:n 90-vuotisjuhlan visuaalinen ilme perustuu loputtomana toistuvaan graafiseen kuosiin, jossa ikoniset huonekalut hyppivät voltteja, pyörivät ja tanssivat, hän sanoo.
Voittaja: Salvation!
Perustelut: Herkkä ja kaunis kuva, joka pysäyttää katsojan. Kukat ja yrtit johdattavat lukijan luontoon, kesään ja salvan alkujuurille yrttipelloille. On virkistävää nähdä malli, joka poikkeaa klassisesta kauneus- ja hyvinvointikuvastosta.
Mainostaja: Frantsila
Miisa Soini, Art Director
Kimmo Tupala, CEO
Suunnittelu: Frantsila
Art director: Miisa Soini, Frantsila
Production assistant: Martta Antila, Frantsila
Production: As you are agency
Creative producer / stylist: Jasmin Mishima / As you are
Photographer: Sanna Lehto / As you are
Production coordinator: Taini Kawata / As you are
Casting: As you are
MUAH: Emma Bentley
Model: Valo Cormier, Frantsila
Gut Studio
Copywriter: Anna-Kaari Hakkarainen & Tia Nikkinen, Gut Studio
Production AD: Jaana Sytelä
Mediatoimisto:
NøRR3, Helmi Panula
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
HS Kuukausiliite, Me Naiset, Retki
Kunniamaininta: Elina Pirinen: Mortal Tropical Dances
Perustelut: Aistillinen kuva herättää lukijan mielenkiinnon ja vie ajatukset klassiseen maalaustaiteeseen. Kuvassa riittää katsottavaa: siinä näkyy elämän tunnekirjo kärsimyksestä iloon ja kyllästymisestä nautintoon. Ja juuri siitä varmasti teoksessakin on kyse.
Mainostaja: Tanssin talo & Zodiak - Uuden tanssin keskus
Saara Oranen, Tanssin talo
Piia Ahonen, Zodiak
Valokuva:
Venla Helenius, kuvaaja
Elina Pirinen, koreografi
Mainostoimisto:
In house
Mediatoimisto: Alfons Digital
Mina Nytorp, Visuaalinen suunnittelija
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Image
Kunniamaininta: Jakkara 60 täyttää 90 vuotta
Perustelut: Tyylikäs kaksiosainen toteutus johdattelee lukijan klassikkodesginin äärelle. Tuote on hauskalla tavalla keskiössä – lähikuva riittää, kun kyseessä on palanen suomalaista sielunmaisemaa. Verkkosivuilta tutut kääntyvät jakkarat toimivat hienosti printissä. Muodoilla leikkiminen sopii erinomaisesti muotoiluteemaan.
Mainostaja: Artek oy ab
Joana Mouta, Marketing Director
Stefanie Eifert, Marketing Teamleader
Mariano Gemmo, Marketing Manager
Satu Paukkonen, Marketing Manager
Suunnittelutoimisto:
Tsto Antti Uotila, visuaalinen ilme ja graafinen suunnittelu
Tsto Matti Kunttu, graafinen suunnittelu
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Asun, Optio, Vepsäläinen Sisustamo
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008.
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen