Haku

Me Naisten kampanja juhlistaa epätäydellisyyttä

Mielialanvaihtaja, juurikasvuennuste, ikuisuusprojektipäällikkö. Hauskat sanaleikit ja harkittuja yksityiskohtia pursuavat kuvat toivat Me Naisten kampanjalle voiton Kuukauden aikkarimainos -kisassa. 

”Nykyaika on täynnä ristiriitoja ja tilanteita, jotka ovat erityisen tuttuja naisille, mutta joille ei aina ole löytynyt kuvaavia termejä”, sanoo TBWA\Helsingin Art Director Nelli Immonen.

”Kun saimme ajatuksen naiseutta kuvaavista uudissanoista, keksimme niitä copywriter-parini Nelli Pätärin ja luovan johtajamme Heidi Tainan kanssa pitkän listan. Tämän jälkeen valitsimme parhaat.”

Kampanjan teemana oli epätäydellisyyden hyväksyminen ja sen juhlistaminen. Me Naiset halusi osoittaa ymmärrystä naisille, jotka somekuvien ja menestystarinoiden keskellä kokevat stressiä täydellisyyteen pyrkimisestä.

Aiemmat Me Naisten kampanjat ovat olleet vahvasti kiinni arkisissa tilanteissa, mutta nyt haluttiin lähteä seikkailemaan arjen keskeltä naisen päänsisäiseen maailmaan. Kampanja kuvaa ilon kautta naisten arkeen liittyviä tilanteita ja osoittaa, ettei kukaan painiskele näiden asioiden kanssa yksin.

”Mainonnan aiheet ovat universaaleja. Erityisesti halusimme puhutella nykyaikaista naista, jonka arjessa yhdistyvät ura, ihmissuhteet ja vapaa-aika – tai sen puute”, Immonen kertoo.

TBWA\Helsinki sai suunnittelulle vapaat kädet. Raameina tekemiselle toimivat Me Naisten sisältöjen eri aihepiirit, kuten tyyli, työ ja psykologia.

”Näistä aiheista syntyi paljon herkullisia aihioita, joista voi ammentaa myös seuraaviin kampanjalähtöihin.”

Absurdeille “uudissanoille” haluttiin visuaalisesti niitä tukeva ja syventävä kuvitus. Luovaksi tuotantokumppaniksi valikoitui Simelius Simelius, jonka kanssa yhteistyö oli Immosen mukaan saumatonta.

”Oli ilo olla tuotannossa, jossa jokainen taho oli mukana suurella sydämellä ja toi oman luovan hulluutensa yhteiseen suunnittelupöytään.”

Me Naisten kampanja ulottuu printistä liikkuvaan kuvaan ja radiosta sosiaaliseen mediaan. Immonen kuvailee aikakausilehtimainosta visuaalisen suunnittelijan karkkikaupaksi.

”Mikään ei voita fiilistä siitä, kun pääsee hypistelemään kaunista ja värikästä kuvaa laadukkaalle paperille painettuna. Siksi halusimme nostaa kuvan mahdollisimman isoon rooliin. Aikakauslehtimainos on parhaimmillaan pieni, oivaltava taideteos.”

Immonen muistuttaa, että aikakauslehden lukija ei ensisijaisesti halua lukea mainoksia, joten mainoksen on oltava tarpeeksi kiinnostava ja sisällöltään relevantti, jotta se saa käden pysähtymään ennen sivun kääntämistä.

”Aikakauslehdessä kiehtoo sen irrallisuus tietynlaisesta teknisyydestä. Teoriassa tarinaa voidaan jatkaa QR-koodeilla tai AR-toteutuksilla, mutta silti pohjalla on oltava tunteita herättävä idea tai oivallus, jota ei voida korvata pelkällä teknisellä innovaatiolla.”

Maaliskuun mainoskisassa toiseksi sijoittui Kalevala Korun Paratiisi ja kolmanneksi Heurekan Miltä näyttää myrskyn silmässä. Tuomarina toimi mainostoimisto Folk Finlandin AD Paula Orre.

Mainosten sarjassa on kirkas oivallus niin tekstissä kuin kuvassa. Ajankohtaiset asiat omitaan naisten maailmaan hauskalla ja brändille sopivalla tavalla.
Art Director Paula Orre, Folk Finland

Me Naisten brändikampanja

Mainostaja: Me Naiset / Sanoma
Karla Louhelainen, Head of Marketing
Katja Sipilä, päätoimittaja
Anna Kilpeläinen, media planner

Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Jenna Hämäläinen, projektipäällikkö
Noora Murremäki, asiakkuusjohtaja
Heidi Taina, luova johtaja
Aki Toivonen, creative strategist
Nelli Immonen, AD
Nelli Pätäri, copywriter
Anssi Perttala, tuottaja
Timo Klemola, designer

Tuotantoyhtiö: Simelius Simelius
Nana Simelius, Juhana Simelius, Eetu Mendolin

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Gloria, Glorian Koti, HS Meidän perhe, Kodin Kuvalehti, Me Naiset, Sport

Toteutus on moderni ja kaunis katsella. Huolella toteutettu visuaalinen uudistus tekee tästä heti tunnistettavan Kalevala Korulle, vaikka suuri oivallus tästä uupuukin.
Art Director Paula Orre, Folk Finland

Paratiisi

Mainostaja: Kalevala Koru
Mainostoimisto: inhouse
Mia Haajasalmi-Blomqvist, Art Director 
Mainos on julkaistu seuraavissa aikakauslehdissä: Me Naiset

Eheä ja tyylikäs toteutus. Lapsen näkökulma maailman ilmiöiden ihmettelijänä toimii ja on useimmiten varmasti myös syy lähteä näyttelyyn.
Art Director Paula Orre, Folk Finland

Miltä näyttää myrskyn silmässä?

Mainostaja: Heureka
Vesa Kuokkala, Head of Marketing & Sales
Veera Krouglov, Graafinen suunnittelija

Mainostoimisto: Kaimana
Anette Tuomainen, Planner
Ulla Kerttula, Projektipäällikkö
Iina Ratinen, Luova johtaja
Jukka Juhola, Copywriter
Smuel Stiller, Designer

Mainos on julkaistu seuraavissa aikakauslehdissä: Kodin Kuvalehti

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008. 

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:  
Mediatuottaja Piia Matikainen

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: