Heinäkuussa aikakausmedioilla oli 4,76 miljoonaa someseuraajaa kaikissa kanavissa. Vuosi sitten vastaava luku oli 4,39 miljoonaa. Vuoden aikana medioiden somekanavat ovat siis houkutelleet sisältöjen pariin peräti 360 000 uutta seuraajaa.
Heinäkuussa kotoilu- ja ruoanlaittotrendi näkyi erityisen vahvasti someluvuissa. Eniten someyleisöä kasvattivat kaikissa kanavissa Meillä kotona (+1 378), Kotiliesi (+1 348) ja Tieteen Kuvalehti Historia (+763). Someyleisö kaipasi ruoanlaittoinspiraatiota lomapäiviin, kesämökeille ja kemuihin, sillä ruokayhteisö Soppa365 nousi Instagramissa kolmanneksi suurimmaksi aikakausmediaksi.
Eniten uusia seuraajia, heinäkuu 2022
*seuraajamäärä | ||
1. | Meillä kotona | 1 378 |
2. | Kotiliesi | 1 348 |
3. | Tieteen Kuvalehti Historia | 763 |
4. | Suomen Kuvalehti | 530 |
5. | Suomen Luonto | 530 |
Eniten seuraajia Instagramissa, heinäkuu 2022
seuraajamäärä | ||
1. | Suomen Luonto | 106 408 |
2. | Meillä kotona | 80 962 |
3. | Soppa365 | 66 051 |
4. | Yhteishyvä | 65 979 |
5. | K-Ruoka | 58 670 |
Aikakausmedioiden suurin somekanava on edelleen Facebook, jossa medioiden sisältöjä kuluttaa 47,5 prosenttia kaikista someseuraajista. Heinäkuussa poikkeuksellisesti Facebook kasvatti yleisöään (+4 327) eniten kaikista somekanavista. Seuraavaksi eniten kasvoivat Instagram (+2 756) ja TikTok (+1 865). Yhdellä aikakausmedialla oli heinäkuussa 2022 eri somekanavissa yhteensä keskimäärin 22 129 seuraajaa.
Lue heinäkuun 2022 someraportti kokonaisuudessaan täältä
Seurannassa ovat mukana Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden lehdet, joilla on käytössään yksi tai useampi seuraavista sosiaalisen median kanavista: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube tai TikTok. Heinäkuussa 2022 mukana oli 214 aikakausmediaa, joilla oli käytössään yhteensä 561 kanavaa. Keskimäärin lehdillä oli käytössä 2,6 somekanavaa, useimmiten Facebook.