Tuoreimmassa Kansallisessa Mediatutkimuksessa (KMT 2021) digitavoittavuus raportoitiin 58 aikakausmedialle. Niistä 12 kappaletta eli noin joka viides lehti tavoittaa keskimääräisen viikon aikana yli 100 000 silmäparia. Todellisuudessa määrä on vielä suurempi, sillä KMT:ssa ei raportoida kaikkia sellaisia aikakausmedioiden sivustoja, jotka kokoavat yhteen useita lehtibrändejä (esimerkiksi A-lehtien Meillakotona.fi ja Sanoman Soppa365.fi).
Digitaalinen viikkotavoittavuusluku kertoo yhden keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita (nettisivut, mobiilisivut, mobiili- tai tablettisovellus, näköislehdet) käyttäneiden nettomäärän.
Digitaaliselta viikkotavoittavuudeltaan suurin yleisömedia ja samalla suurin aikakausmedia on Me Naiset, joka tavoittaa digikanavissaan yhden keskimääräisen viikon aikana 1 321 000 lukijaa.
Asiakasmedioista suurin digitaalinen yleisö on Keskon Pirkalla (109 000). Ammatti- ja järjestömedioiden ykkönen on Autoliiton Moottori (54 000).
Digitaaliselta viikkotavoittavuudeltaan suurimmat aikakauslehdet, KMT 2021
Lehti |
Digitaalinen viikkotavoittavuus |
|
1. |
Me Naiset |
1 321 000 |
2. |
Seiska |
921 000 |
3. |
Talouselämä |
406 000 |
4. |
Kotiliesi |
383 000 |
5. |
Anna |
312 000 |
6. |
Tekniikka & Talous |
252 000 |
7. |
Tekniikan Maailma |
234 000 |
8. |
Tivi |
157 000 |
9. |
Mikrobitti |
132 000 |
10. |
Kodin Kuvalehti |
122 000 |
Lähde: KMT 2021
KMT:n digitavoittavuuslukuja ei saa verrata edellisvuoteen, sillä mittausajanjakso oli edellisessä mittauksessa huomattavasti lyhyempi.
Koosteita aikakauslehtien KMT-tuloksista
Yksittäisten lehtien KMT-tulokset ovat saatavilla Mediakorttipalvelussa
Tiedote: KMT: Suomalainen lukee keskimäärin viittä eri aikakauslehteä