Haku
Nainen selaa kännykkäänsä.
Kuva: Shutterstock

Seurannassa ovat mukana Aikakausmedian jäsenten mediat, joilla on käytössään vähintään yksi seuraavista sosiaalisen median kanavista: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest tai TikTok. Tilaston luvut poimitaan jokaisen kuukauden viimeisenä päivänä.


Vuosiraportti 2022

  • Aikakausmedioilla oli vuoden lopussa 4 843 847 seuraajaa.
  • Someyleisö kasvoi vuoden aikana 345 945 uudella seuraajalla.
  • Suurimmat aikakausmediat olivat Talouselämä (238 797 seuraajaa), Suomen Luonto (231 797 seuraajaa) ja Aku Ankka (213 096 seuraajaa).
  • Eniten yleisöään kasvattivat Kotiliesi (19 654 uutta seuraajaa), Meillä kotona (14 145 uutta seuraajaa) sekä Suomen Kuvalehti (13 708 uutta seuraajaa).
  • Aikakausmedioita seurattiin eniten Facebookissa (lähes 2,3 miljoonaa seuraajaa). Toiseksi eniten seuraajia oli Instagramissa (yli 1,5 miljoonaa).
  • Eniten uusia seuraajia saatiin Instagramissa (163 900 uutta seuraajaa). 

Lataa raportti PowerPoint / Pdf
Katsele raporttia SlideSharessa


Joulukuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli yhteensä 4 843 847 seuraajaa.
  • Uusia seuraajia saatiin kuukauden aikana 26 424.
  • Eniten yleisöään kasvattivat Meillä kotona (+2 114), Kotiliesi (+1 739) ja Meidän Mökki (+1 159).
  • Yhdellä aikakausmedialla oli keskimäärin käytössään 2,7 somekanavaa. Määrä nousi yhdellä prosenttiyksiköllä.
  • Seurantaan lisättiin Tiktok-kanavat kolmelle medialle: Eeva, Kaksplus ja Pirkka. Näillä oli yhteensä 11 811 seuraajaa.

Lataa raportti PowerPoint / Pdf
Katsele raporttia SlideSharessa

Kooste sisältää top 20 -lehdet kokonaisseuraajamäärältään, Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa sekä top 10 -lehdet YouTubessa ja Pinterestissä. Lisäksi koosteesta löytyy tieto eniten seuraajamääriään kasvattaneista aikakausmedioista.

Aikakausmedian jäsenet saavat käyttöönsä koko raportin sivuston jäsenosiosta.


Marraskuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli yhteensä 4 817 423 seuraajaa.
  • Uusia seuraajia saatiin kuukauden aikana 15 576 kpl. Seuraajamäärä on kasvanut vuoden alusta yli 200 000 seuraajalla.
  • Eniten yleisöään kasvattivat Kotiliesi (+2 868), Kotitalo (+1 774) ja Anna (+1 211).
  • Twitter-seuraajien määrä laski ensimmäistä kertaa vuoden aikana. Syynä voi olla Twitterin omistajan Elon Muskin toimien aiheuttama käyttäjäkato.
  • Tiktok-yleisön määrä kasvoi jälleen enemmän kuin yleisö Youtubessa ja Pinterestissä.

Lataa raportti PowerPoint / Pdf

Katsele raporttia SlideSharessa


Lokakuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli yhteensä 4 801 847 seuraajaa.
  • Uusia seuraajia saatiin kuukauden aikana 9 899 kpl.
  • Eniten yleisöään kasvattivat Kotiliesi (+1 522), Viinilehti (+932) ja Suomen Kuvalehti (+830).
  • Tiktokissa yleisö kasvoi nopeammin kuin Twitterissä, Youtubessa ja Pinterestissä.
  • Yhdellä aikakausmedialla oli eri somekanavissa yhteensä keskimäärin 22 439 seuraajaa.

Lataa raportti PowerPoint / Pdf

Katsele raporttia SlideSharessa


Syyskuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli yhteensä 4 791 948 seuraajaa.
  • Uusia seuraajia saatiin kuukauden aikana 19 858 kpl.
  • Hoitajien työtaistelu näkyi piikkinä Tehy-lehden seuraajamäärissä: pelkästään Facebookissa lehti sai 1 000 uutta seuraajaa.
  • Meillä kotona lisättiin Tiktok-seurantaan.
  • Instagramissa kolmen kärki vaihtui, kun Yhteishyvä kiilasi Soppa365:n ohi.
  • Eniten yleisöään kasvattivat Kotiliesi (+1 986), Yhteishyvä (+1 979) ja Suomen Kuvalehti (+1 225).

Lataa raportti PowerPoint / Pdf

Katsele raporttia SlideSharessa


Elokuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli yhteensä 4 772 090 seuraajaa.
  • Uusia seuraajia saatiin kuukauden aikana 47 790 kpl.
  • Eniten yleisöään kasvattivat Kotiliesi (+1 454), Suomen Kuvalehti (+1 423) ja Reserviläinen (+1 085).
    • Kotilieden uusista seuraajista 64 % tuli Tiktokista.
  • Seurantaan lisättiin Apteekkarilehden, Seiskan ja Viinilehden YouTube-kanavat.
    • Seiska nousi Youtuben kolmanneksi suurimmaksi.
  • Seurantaan lisättiin aikakausmedioiden Tiktok-seuraajamäärä viimeisen vuoden ajalta.
    • Tällä hetkellä seuraajia on 21 316 kpl.
    • Tiktokin osuus koko someyleisöstä on 0,4 %.

Lataa raportti PowerPoint / Pdf

Katsele raporttia SlideSharessa


Heinäkuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli yhteensä 4 755 560 seuraajaa.
  • Uusia seuraajia saatiin heinäkuussa 11 260 kpl.
  • Facebook-yleisö kasvoi poikkeuksellisesti kanavista eniten (+4 327). Seuraavaksi eniten kasvoivat Instagram (+2 756) ja TikTok (+1 865).
  • Yhdellä aikakausmedialla oli eri somekanavissa yhteensä keskimäärin 22 129 seuraajaa.
  • Soppa365 nousi Instagramissa kolmanneksi suurimmaksi aikakausmediaksi.
  • Eniten yleisöään kasvattivat kesäkuussa Meillä kotona (+1 378), Kotiliesi (+1 348) ja Tieteen Kuvalehti Historia (+763).

Lataa raportti PowerPoint / Pdf


Kesäkuu 2022

  • Aikakausmedioilla yhteensä 4 724 300 seuraajaa.
  • Uusia seuraajia 20 560.
  • Yhdellä aikakausmedialla oli eri somekanavissa yhteensä keskimäärin 22 076 seuraajaa.
  • Aku Ankka nousi Instagramin top 20 -listalle.
  • Eniten yleisöään kasvattivat kesäkuussa Aku Ankka (+2 945), Kotiliesi (+1 864) ja Meillä kotona (+878).
  • Seurantaan lisättiin neljä uutta Tiktok-kanavaa: Anna, Koululainen, Me Naiset ja Trendi.

Lataa raportti PowerPoint / Pdf


Toukokuu 2022

  • Aikakausmedioilla yhteensä 4 705 540 seuraajaa.
  • Uusia seuraajia 16 642.
  • Poikkeuksellisesti Facebookissa seuraajamäärä kasvoi Instagramia enemmän (FB +6 790, IG +5 820).
  • Yhdellä aikakausmedialla oli eri somekanavissa yhteensä keskimäärin 21 980 seuraajaa.
  • Yhteishyvä nousi kolmanneksi suurimmaksi aikakausmediaksi Instagramissa ohittaen Soppa365:n.
  • Eniten yleisöään kasvattivat toukokuussa Kotiliesi (+1348), Tehy-lehti (+1186), Meillä kotona (+918), Suomen Kuvalehti (+761) sekä Suomen Luonto (+635).

Lataa raportti PowerPoint / Pdf


Huhtikuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli 4 687 098 seuraajaa kaikissa somekanavissa yhteensä.
  • Uusia seuraajia 20 369 kappaletta.
  • Yhdellä aikakausmedialla oli eri keskimäärin 2,6 somekanavaa ja yhteensä 21 800 seuraajaa.
  • Eniten yleisöään kasvattivat Suomen Kuvalehti (+1 340), Kotiliesi (+1 327) sekä Talouselämä (+1 322).
  • YouTubessa K-Ruoka nousi neljänneksi suurimmaksi aikakausmediaksi 11 500 seuraajallaan.
  • Facebook-seuraajien osuus kokonaisyleisöstä on laskenut edellisvuodesta 2,3 prosenttiyksikköä, Twitterin 0,3. Instagram-seuraajien osuus on puolestaan kasvanut 2,1 prosenttiyksikköä.

Lataa raportti PowerPoint / Pdf


Maaliskuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli 4 666 729 seuraajaa kaikissa somekanavissa yhteensä.
  • Uusia seuraajia 31 694 kappaletta.
  • Instagramissa ylittyi 1,5 miljoonana seuraajan raja.
  • Ukrainan sota näkyi jo helmikuun puolella maanpuolustukseen liittyvien medioiden seuraajamäärien kasvuna, ja maaliskuussa ilmiö voimistui.
  • Eniten yleisöään kasvattivat helmikuussa Suomen Sotilas (+4 374), Suomen Kuvalehti (+2 507) sekä Suomen Luonto (+1 901).

Lataa raportti PowerPoint / Pdf

Kooste sisältää top 20 -lehdet kokonaisseuraajamäärältään, Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa sekä top 10 -lehdet YouTubessa ja Pinterestissä. Lisäksi koosteesta löytyy tieto eniten seuraajamääriään kasvattaneista aikakausmedioista.

Aikakausmedian jäsenet saavat käyttöönsä koko raportin sivuston jäsenosiosta.


Helmikuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli 4 635 035 seuraajaa kaikissa somekanavissa yhteensä.
  • Uusia seuraajia 16 805 kappaletta.
  • Kanavista Instagram kasvoi eniten.
  • Helmikuun 24. päivä alkanut Venäjän hyökkäys Ukrainaan ehti jo näkyä aihetta käsittelevien lehtien seuraajamäärässä: Suomen Sotilas sai eniten uusia seuraajia Facebookissa, ja Twitterissä Reserviläinen keräsi viidenneksi eniten uutta yleisöä.
  • Eniten yleisöään kasvattivat helmikuussa Suomen Sotilas (+2 547), Suomen Kuvalehti (+2 482) sekä Talouselämä (+1 848).

Lataa raportti PowerPoint / Pdf
Katso raportti SlideSharessa 


Tammikuu 2022

  • Aikakausmedioilla oli 4 618 230 seuraajaa kaikissa somekanavissa yhteensä.
  • Uusia seuraajia +120 328 kappaletta.
  • Seurantaan lisättiin runsaasti uusia kanavia. Suurin osa uusista oli YouTube-kanavia. Uusien kanavien vaikutus seuraajamäärään oli +95 297 kappaletta.
  • Eniten yleisöään kasvattivat Meillä kotona (+1 840), Suomen Kuvalehti (+1 775) ja Kotiliesi (+1596).

Lataa raportti PowerPoint / Pdf
Katso raportti SlideSharessa 

Lue myös: Lifestyle-aikakausmedioilla suurimmat someyleisöt vuonna 2021

×

Haku: