Aikakausmedian tammikuussa lanseeraama lukutaitostipendi herätti laajaa kiinnostusta ympäri Suomen. Määräaikaan eli maaliskuun loppuun mennessä hakemuksia tuli kaikkiaan 130 kappaletta.
– Lämmin kiitos kaikille stipendiä hakeneille, ja valtava kiitos myös kouluille lukuilon kasvattamisesta. Hakemukset osoittavat, että kouluissa tehdään todella kekseliästä, innostavaa ja ansiokasta lukutaitotyötä, Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen sanoo.
– Hakemuksista välittyi paitsi lukuilo myös jaetun lukukokemuksen riemu, millä on suuri merkitys lukukipinän ylläpitämisessä.
Valitsijaraati kiinnitti erityishuomiota siihen, miten lukeminen on vahvistanut koko ryhmän yhteishenkeä ja miten lukuilo on tarttunut niihinkin, jotka eivät ole aina olleet lukemisesta kiinnostuneita.
Stipendien saajat valitsi Aikakauslehdet mediakasvattajina -työryhmä, johon kuuluvat Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä, Koululaisen tuottaja Liina Putkonen, Opettaja-lehden toimittaja Pekko-Joonas Rantamäki, Apu Juniorin tuottaja Elisa Miinin, Kirjasto-lehden päätoimittaja Ville Vaarne sekä Kehittyvä Kauppa -lehden markkinointipäällikkö Tommi Tanhuanpää.
Aikakausmedian lukutaitostipendien saajat 2024:
- 1.–2. luokat: Rovaniemen Kristillisen koulun 1.–2. luokka, Rovaniemi
- 3.–6. luokat: Tupoksen koulun 5D-luokka, Liminka
- 7.–9. luokat: Kuulammen koulu, Tyrnävä
- Erikoisstipendi: Viertolan koulu, Vantaa
Rovaniemellä lukuilo syntyy rutiineista ja yhteisestä huumorista
Alkuopetuksen stipendi menee Rovaniemen Kristillisen koulun ykkösten ja kakkosten yhdysluokalle.
Raati perustelee valintaa sillä, että tässä luokassa lukutaitoa ylläpidetään rutiininomaisesti mutta mielikuvituksellisesti ja lukeminen on palkinto itsessään. Luokalla on lukutunti kerran viikossa, ja kirjastoautossa ryhmä vierailee kolmen viikon välein. Kirjaesitelmän saa pitää jokaisen kirjan jälkeen, ja opettaja haastattelee oppilasta kirjan juonesta ja henkilöhahmoista. Kirjaesitelmät toimivat kirjavinkkauksina, ja hakemuksen mukaan "lähes aina joku toinen oppilas haluaa lainata esitellyn kirjan". Esitellyistä kirjoista ryhmä kerää tarroja yhteiseen kirjatauluun, mikä vahvistaa yhteishenkeä. Yhdysluokan kakkoset ovat myös tehneet kukin oman lehden, joista on otettu useita painoksia naapureille jaettaviksi.
Hakemuksessa nousi esiin myös sisäpiirihuumori, mikä osaltaan on yhteishenkeä vahvistavaa. Rovaniemen Kristillisessä koulussa ei suoriteta lukudiplomeja vaan lukudilpomeja, mikä johtuu vuosien takaisesta kirjoitusvirheestä, joka on jäänyt elämään. Lukudilpomi-kiertopalkinto jaetaan luokalle, josta prosentuaalisesti suurin osa on suorittanut "dilpomin".
Hakemus oli myös selkeä ja hauskasti kuvitettu: kuvissa oppilaat lukivat pienissä kylpyammeissa eli lukupunkissa ja pitivät kirjaesitelmää luokan edessä open haastatellessa heitä.
Limingassa oppilaat ovat jopa yöpyneet kirjastossa
3.–6. luokkien sarjassa 500 euron stipendin voitti Tupoksen koulun 5D-luokka Limingassa. Raadin arvio on, että tässä luokassa tehdään kaikkea mahdollista yhteisen lukuilon puolesta.
Luokka on tehnyt yhdessä Matilda-kirjaan keskittyvän projektin sekä järjestänyt ystävyyslukuhaasteen naapuriluokille ja omille vanhemmilleen. Luokan omana haasteena oli lukea yhdessä opettajan korkuinen pino kirjoja. Lisäksi luokka on kirjoittanut juttuja paikallislehteen ja tehnyt oman luokkalehden.
Lukudiplomien suorittamisen jälkeen luokka viettää lukujuhlaa Tupoksen kirjastossa, jonne opettaja on luvannut leipoa piirakan. Kaiken kukkuraksi luokka on viettänyt yön Limingan pääkirjastossa. Yökirjaston ohjelmassa oli murhamysteeri ja yöunet omissa makuupusseissa. Ilta- ja aamupalan oppilaat nauttivat lehtisalissa.
Raati arvosti myös sitä, että hakemus oli oppilaiden tekemä, mikä kertoo vahvasta lasten osallistamisesta ja oppilaiden innokkuudesta.
Tyrnävällä Lukumyyrät ovat levittäneet lukuiloa koko yläkouluun
7.–9. luokkien sarjassa stipendi myönnetään Tyrnävällä sijaitsevaan Kuulammen kouluun, jossa oppilaat on sitoutettu lukutaitotyöhön. Koulussa toimii 20 oppilaan Lukumyyrät-ryhmä, joka innostaa muita oppilaita lukemaan järjestämällä erilaisia lukemiseen liittyviä tempauksia. Ideana on, että kirjavinkit ja haasteet tulevat ikätovereilta opettajien sijaan.
Lukumyyrät toimivat kolmen hengen myyrätiimeissä, joista aina kaksi tiimiä vastaa lukuhaasteen suunnittelusta ja toteutuksesta. Haasteissa Kuulammen koulun oppilaat ovat päässeet lukemaan muun muassa Suomeen sijoittuvaa kirjaa ja eräaiheista kirjaa, joka liittyi koulun Luontoagenttien kanssa toteutettuun tempauksen.
Koulun Instagram-tilin tarinaosiossa Lukumyyrät toteutti joulukuussa oman kirjajoulukalenterin. Joka päivän luukussa oli uusi kirja ja siihen liittyvä kysymys. Kyseinen kirja arvottiin oikein vastanneiden oppilaiden kesken, joten kirjapalkintoja jaettiin joulukuussa 24 kappaletta.
Kuulammen koulun oppilaat saavat vaikuttaa koulukirjaston valikoimaan, mikä lienee osasyynä siihen, että kirjasto on ahkerassa käytössä ja lainausmäärät nousujohteiset.
Erikoisstipendi Viertolan kouluun, josta tuli eniten hakemuksia
3.–6. luokkien sarjassa hakemuksia tuli eniten, jopa yli 60. Raati päätti palkita erityispalkinnolla koulun, josta tuli eniten hakemuksia ja vieläpä aivan erinomaisia.
500 euron arvoisen erikoisstipendin saa Viertolan koulu Vantaalla. Raati perustelee valintaansa sillä, että tässä koulussa tehdään erittäin sitoutunutta lukutaitotyötä ja koulu on onnistunut vaikeassa tehtävässä: myös heikommin lukevat on saatu innostettua tarinoiden pariin. Viertolan koulu myös ansaitsee ilonpilkahduksen tähän kevääseen. Hakemuksia tuli kolmannen luokka-asteen kielikylpyluokalta, omaa fantasiakirjaa kirjoittavalta nelosluokalta sekä 5.–6.-luokkalaisten pienryhmästä, jossa on löytynyt rauha lukemisen avulla.
Koko koululla on ollut tämän lukuvuoden aikana kaksi yhteistä lukuhaastetta. Syyslukukauden lopussa oli Viertolasta Korvatunturille -lukuseikkailu, jossa oppilaiden keräämät lukuminuutit liikuttivat junaa asemalta toiselle. Maaliskuussa oli puolestaan koulun yhteinen aarrejahti. Luokkien välinen leikkimielinen kisa alkoi pullopostin löytämisellä ja päättyi aarteiden etsimiseen. Jokainen luokka pääsi etsimään aarretta, kun luokan kaikki oppilaat olivat lukeneet tunnin ajan.
Lukutaitostipendeistä tulee jokakeväinen perinne
Aikakausmedian lukutaitostipendit jaetaan jatkossa vuosittain. Ensi vuoden stipendihaku käynnistyy tammikuussa, ja hakuaikaa on jälleen maaliskuun loppuun. Stipendien saajat julkistetaan kevään 2025 Aikakauslehtiviikolla.
– Haluamme osaltamme edistää lukutaitoa ja tehdä lukuilon näkyväksi. Stipendin tavoitteena ei ole herättää kilpailua siitä, kuka lukee parhaiten, vaan vahvistaa yhteishenkeä lukemisen avulla, Piia Matikainen sanoo.
Tilaamalla uutiskirjeen saat ajankohtaisen tiedon mediakasvatusasioistamme. Uutiskirje ilmestyy noin neljästi vuodessa. Instagramissa mediakasvatusuutisiamme voi seurata tilillä @aikakausmediakasvatus.