Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkittiin aikakausmedia-alan vuoden 2024 parhaita tekijöitä ja toteutuksia yhteensä 16 sarjassa.
Vuoden aikakausmediajuttu -sarjan voitti riemastuttava Tekniikan Maailman Lapset testasivat lasten sukset. Oivaltava ja huolella rakennettu teksti on journalismia parhaimmillaan, ja se tarjoaa uuden näkökulman vertailujuttujen genreen.
– Tekijöiden ammattitaitoa huokuva juttu on loppuun asti mietitty ja lukijaa palveleva. Lukuelämyksen lisäksi vertailu tarjoaa lukijalle rahanarvoista tietoa, jota ei muualta saa. Kaikesta näkyy, että juttu on tehty tinkimättömästi ja rakkaudella, tuomaristo toteaa perusteluissaan.
Vuoden aikakausmediatoimittajana palkittiin Suomen Luonnon Mari Pihlajaniemi, jonka jutut vetoavat poikkeuksellisen elävästi lukijan kaikkiin aisteihin. Hän yhdistelee jutuissaan sujuvasti erilaisia kerronnan tyylejä ja punoo monimutkaisetkin faktat mukaan helposti lähestyttävällä tavalla.
– Taitavasti rakennetut tekstit pitävät lukijan mielenkiinnon yllä alusta loppuun saakka, ja jutuillaan toimittaja osoittaa, että mistä tahansa aiheesta saa kiinnostavan jutun. Rikasta ja moni-ilmeistä kieltä käyttävä Pihlajaniemi on suvereeni tarinankertoja, jonka jutut avaavat uusia näkökulmia maailmaan, tuomaristo kiittelee.
Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto
Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon pitkäjänteisestä työstään aikakausmedian visuaalisuuden kehittäjänä. Tuomaristo kiitteli perusteluissaan, että Wright antaa kuvaajien näkemyksille, luovuudelle ja osaamiselle rohkeasti tilaa, mikä saa Suomen Kuvalehden erottumaan kilpailijoistaan.
– Wrightilla on silmää ja näkemystä panna lehteen nuorten dokumentaristien jopa valokuvataidetta lähestyviä kuvia, jotka eivät ensinäkemältä ole kauniita tai some-estetiikan mukaisia. Ilman Wrightin kaltaisia superammattilaisia aikakausmediat eivät olisi niin tunteisiin ja kaikkiin aisteihin käyviä, tuomaristo toteaa.
Suomen Kuvalehti sai kisassa tuplavoiton, sillä se voitti myös arvostetun Vuoden yleisömedia -sarjan. Tuomariston mukaan journalistisesti kunnianhimoinen ja visuaalisesti laadukas Suomen Kuvalehti on muovannut sisältöjään digitaalisiin kanaviin luontevasti ja ryhdikkäästi oman tyylinsä säilyttäen. Nostamalla taitavia tekijöitään esiin lehti antaa luotettavalle journalismille kasvot.
Vuosittain jaettavien Edit-palkintojen tavoitteena on nostaa esiin aikakausmedioiden tekijöiden monipuolinen ammattitaito ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.
Editkilpailun 2024 voittajat:
Vuoden yleisömedia
Suomen Kuvalehti, Otavamedia
Vuoden ammatti- ja järjestömedia
Kotitalo, Isännöintiliiton Palvelu Oy
Vuoden asiakasmedia
Yhteishyvä, SOK
Erikois-Edit
Jarmo Wright, Suomen Kuvalehti
Vuoden aikakausmediatoimittaja
Mari Pihlajaniemi, Suomen Luonto
Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa
Reetta Pasanen, Yhteishyvä
Vuoden aikakausmediajuttu
Lapset testasivat lasten sukset, Tekniikan Maailma 20/2024
Vuoden lifestylejuttu
Valloittava Wyoming, Mondo 10/2024
Vuoden ulkoasu aikakausmediassa
Parnasso, Otavamedia
Vuoden aikakauslehtikansi
Suomen Luonto 2/2024
Vuoden digi
Kansainvälistymisen työkalut, Kotona
Vuoden uudistus aikakausmediassa
Eeva Ristikoiden lanseeraus, Eeva
Vuoden video tai audio aikakausmediassa
Kauneuskompleksi-videosarja, Trendi
Vuoden aikakauslehtimainos
Qucqu, Alko
Vuoden aikakausmediakampanja
Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille, Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori
Vuoden aikakausmediamainostaja
Hartwall
Katso kaikki Editkilpailun voittajat täältä
Lisätiedot Editkilpailusta:
Outi Itävuo
markkinointi- ja tutkimuspäällikkö
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
040 540 1820
Kuvapyynnöt:
Anniina Nissinen
viestinnän suunnittelija
anniina.nissinen@aikakausmedia.fi
050 304 2855