Haku

Mitä Editkilpailun ilmoittautumislomakkeella kysytään ja mitä materiaalia ehdotukseen tarvitaan? Kokosimme täsmäohjeet joka sarjaan!

Vuoden 2025 Editkilpailussa on 12 sarjaa. Tähän juttuun on koottu kaikkien sarjojen ilmoittautumislomakkeella kysyttävät kysymykset ja materiaalivaatimukset, jotta valmistautuminen hyvän ehdotuksen tekemiseen olisi mahdollisimman helppoa. Sarjojen tarkemmat esittelyt ja palkitsemiskriteerit löytyvät Editkilpailun ilmoittautumissivulta

Huomionarvoinen muutos materiaalivaatimuksissa edellisvuoteen verrattuna on se, että lehtiä toimitetaan mediasarjoissa ja ulkoasusarjassa tuomaristolle jälleen kahdesta eri numerosta. Muutos tehtiin tuomariston palautteen perusteella. 

Toinen muutos koskee osallistumisrajoituksen poistumista toimittajasarjasta. Tämän vuoden kisassa osallistumista ei ole rajoitettu lehtikohtaisesti. Muutoksella on pyritty helpottamaan useampiin lehtiin kirjoittavien toimittajien osallistumista. Sama muutos on aiemmin tehty valokuvaajasarjaan. 

Valokuvaajasarjaan toivotaan tänä vuonna kolme kuratoitua kokonaisuutta. Ulkoasusarja koskee kaikkien kanavien sijaan vain printtiä. Kokonaan uusi sarja on Vuoden digikonsepti, joka korvaa Vuoden video tai audio aikakausmediassa -sarjan. Erikois-Editissä teemana on nuori kyky.

Ilmoittautuminen vuoden 2025 kilpailuun on käynnissä 13.1.2026 klo 16.00 asti. 

Vuoden aikakauslehtikansi

Sarjassa palkitaan paras painetun lehden kansi. 

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten lehdet, jotka ovat mukana jäsenlistauksessa
  • Lehti voi lähettää sarjaan yhden ehdotuksen.

Ilmoittautumisessa kysyttävät tiedot:

  • Lehden nimi ja numero
  • Kustantaja / julkaisija
  • Kannen suunnitteluun ja tekemiseen osallistuneet henkilöt (nimet, tittelit, sähköpostiosoitteet)
  • Ilmoittajan yhteystiedot

Mukaan liitettävät materiaalit: 

  • Kansikuva vuodelta 2025 (pdf). Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta.

Vuoden ulkoasu

Sarjassa palkitaan painetun aikakauslehden onnistunut ulkoasu.

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten lehdet, jotka ovat mukana jäsenlistauksessa
  • Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta lehteä ei palkita. 
  • Sarja on tarkoitettu printtilehdille.

Ilmoittautumisessa kysyttävät tiedot

  • Lehden nimi ja kustantaja / julkaisija
  • Ulkoasusta vastaavat henkilöt (nimet, tittelit, sähköpostiosoitteet)
  • Ilmoittajan yhteystiedot
  • Miksi juuri tämä lehti pitäisi palkita? 
    Ohje: Keskity konkreettisiin visuaalisiin ratkaisuihin ja kerro, miksi niihin on päädytty tai mihin tuomariston kannattaa kiinnittää huomiota. 

Mukaan liitettävät materiaalit: 

  • Näytekappaleet lehden kahdesta eri numerosta vuodelta 2025 (yhteensä 2 x 5 lehteä = 10 lehteä). Lehdet, jotka ilmestyvät kerran vuodessa, voivat liittää mukaan vuoden 2025 lisäksi numeron vuodelta 2024. Katso toimitusohjeet jutun lopusta.
  • Kansikuva vuodelta 2025 (pdf). Valitse kansikuvaksi toisen näytenumeron kansi. Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta.

Vuoden digikonsepti

Sarjassa palkitaan vaikuttava sarjallinen toteutus digissä: podcast, videosarja tai jatkuva somekonsepti. 

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten lehdet, jotka ovat mukana jäsenlistauksessa
  • Yhdeltä medialta voi ilmoittaa korkeintaan kaksi ehdokasta
  • Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta toteutusta ei palkita.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot ja materiaalit:

  • Ehdotuksen nimi ja media
  • Tekijät (nimet, tittelit, sähköpostiosoitteet)
  • Linkki/linkit
  • Kerro ehdotuksesta. Mikä se on ja miksi juuri tämä ehdotus pitäisi palkita?
  • Jos ehdotuksessa on sisältöä maksumuurin tai kirjautumisen takana, tuomareille on toimitettava käyttäjätunnukset ilmoittautumislomakkeella. Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta. 
  • Kuva ehdotuksesta shortlistaa varten (ei pakollinen)
  • Ilmoittajan yhteystiedot

Vuoden uudistus aikakausmediassa 

Palkittava uudistustus voi olla esimerkiksi brändinlaajennus, digitaalinen innovaatio, tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnassa, printin oivaltava käyttö tai hyödyllinen palvelu lukijoille. 

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten lehdet, jotka ovat mukana jäsenlistauksessa
  • Yhdeltä aikakausmedialta voi ilmoittaa korkeintaan kaksi ehdokasta
  • Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta uudistusta ei palkita.
  • Sarjassa ei palkita lehden sisältö- tai ulkoasu-uudistuksia.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot:

  • Uudistuksen nimi ja media / kustantaja, jolle uudistus tehtiin
  • Tekijät (nimet, tittelit, sähköpostiosoitteet)
  • Ilmoittajan yhteystiedot
  • Kerro uudistuksesta. Mitä tehtiin ja miksi? Miten uudistus on vaikuttanut?
  • Perustelut: Miksi tämä ehdotus pitäisi palkita?

Muut:

  • Ehdotukseen voi liittää kuvan uudistuksesta shortlistaa varten (ei pakollinen)
  • Sarjaan voi toimittaa lehtiä tai muuta materiaalia, mikäli se helpottaa tuomariston työtä (ei pakollista). Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta.
  • Tunnukset tuomareille: vaaditaan, jos arvioitavaa materiaalia kirjautumisen takana. Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta. 

Vuoden aikakausmediajuttu

Sarjassa palkitaan juttu, joka on kokonaisuutena vaikuttava, huolella tehty ja merkityksellinen. Juttu voi olla julkaistu printissä tai digissä. Toisin kuin toimittajasarjassa, tässä sarjassa huomioidaan myös jutun visuaalisuus.

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten lehdet, jotka ovat mukana jäsenlistauksessa
  • Yhdeltä medialta voi ilmoittaa korkeintaan kaksi juttua
  • Sarjaan voi ilmoittaa vain yksittäisiä juttuja, ei useammasta jutusta koostuvia kokonaisuuksia.
  • Jutussa voi olla kuvapankista ostettua tai tekoälyllä tuotettua sisältöä, mutta sen osuus ei saa ylittää itse tehdyn sisällön osuutta. Suosittelemme ilmoittamaan juttuja, jotka on tehty kokonaan itse.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot:

  • Jutun nimi ja media, jossa se on julkaistu
  • Jutun tekijät (nimet, tittelit, sähköpostiosoitteet)
  • Ilmoittajan yhteystiedot
  • Perustelut: Miksi juuri tämä juttu pitäisi palkita?

Mukaan liitettävä materiaali:

  • Jos osallistut printtijutulla, liitä juttu lomakkeelle pdf:nä. Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta!
  • Jos osallistut digijutulla, lisää lomakkeelle linkki juttuun.
  • Huom! Jos arvioitava juttu on maksumuurin takana tai vaatii kirjautumista, tuomaristolle on toimitettava tunnukset ilmoittautumislomakkeella. Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta! 

Vuoden lifestylejuttu

Sarjassa palkitaan visuaalisesti houkutteleva lifestylejuttu, joka tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä. Juttu voi käsitellä esimerkiksi muotia, ruokaa, sisustusta, matkailua, kädentaitoja tai hyvinvointia.

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten lehdet, jotka ovat mukana jäsenlistauksessa
  • Yhdeltä medialta voi ilmoittaa korkeintaan kaksi juttua
  • Sarjaan voi ilmoittaa vain yksittäisiä juttuja, ei useammasta jutusta koostuvia kokonaisuuksia.
  • Jutussa voi olla kuvapankista ostettua tai tekoälyllä tuotettua sisältöä, mutta sen osuus ei saa ylittää itse tehdyn sisällön osuutta. Suosittelemme ilmoittamaan juttuja, jotka on tehty kokonaan itse.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot:

  • Jutun nimi ja media, jossa se on julkaistu
  • Jutun tekijät (nimet, tittelit, sähköpostiosoitteet)
  • Ilmoittajan yhteystiedot
  • Perustelut: Miksi juuri tämä juttu pitäisi palkita?

Mukaan liitettävä materiaali:

  • Jos osallistut printtijutulla, liitä juttu lomakkeelle pdf:nä. Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta!
  • Jos osallistut digijutulla, lisää lomakkeelle linkki juttuun.
  • Jos arvioitava juttu on maksumuurin takana tai vaatii kirjautumista, tuomaristolle on toimitettava tunnukset ilmoittautumislomakkeella. Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta! 

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa

Sarjassa palkitaan aikakausmedioihin kuvaava valokuvaaja, jonka kuvat pysäyttävät lukijan ja nostavat jutut uudelle tasolle. Sarjaan osallistutaan kuvaportfoliolla, johon on kuratoitu kolme eri kokonaisuutta. 

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voi osallistua kuka tahansa, joka on kuvannut yhdelle tai useammalle Aikakausmedian jäsenlistauksessa mukana olevalle lehdelle. Ehdokas voi olla lehden/lehtien vakituinen työntekijä tai freelancer.
  • Kaikkien kuvien on oltava kuvattu jäsenlistauksessa mainituille lehdille vuonna 2025, mutta kuvaaja voi valita mukaan myös kuvia, joita ei valikoitu lehteen. 
  • Sarjaan voi ehdottaa itseään tai ehdotuksen voi tehdä median, kustantajan tai julkaisijan edustaja.
  • Ilmoittaja vastaa siitä, että ehdokas on tietoinen kilpailuun osallistumisesta. Ilmoittaja vastaa myös siitä, että kuvia on lupa käyttää kilpailussa. 
  • Tässä sarjassa ei ole rajoitettu osallistujien määrää lehtikohtaisesti.
  • Edellisenä vuonna voittanutta kuvaajaa ei palkita.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot:

  • Ehdokkaan nimi
  • Onko ehdokas lehden/kustantajan vakituinen työntekijä (missä lehdessä / kustantajalla) vai freelancer (kerro halutessasi yritys)? 
  • Perustelut: Miksi juuri hänet pitäisi palkita?
  • Kerro, mitä kuvakokonaisuuksia portfoliossa on ja missä lehdissä ne on julkaistu 
  • Ehdokkaan sähköpostiosoite
  • Ehdokkaan kuva shortlistaa varten (ei pakollinen, mutta erittäin toivottava). Kerrothan myös kuvaajan nimen. 
  • Ilmoittajan yhteystiedot

Liitettävät materiaalit: linkki ladattaviin kuviin

  • Kuvien maksimimäärä on 30.
  • Tallenna kuvat jpg-muotoon, pitkä sivu 2500 px. Älä käytä tiedostojen nimissä ääkkösiä tai erikoismerkkejä.
  • Ryhmittele kokonaisuudet kolmeen eri kansioon. 
  • Kuvat pitää pystyä lataamaan, pelkkä linkki kuvakansioon tai verkkoportfolioon ei riitä.
  • Latauslinkin on oltava voimassa vähintään 31.1.2026 asti.
  • Sarjaan ei hyväksytä liikkuvaa kuvaa, giffejä, taitettuja juttuja tai kuvakollaaseja.

Ohje: Kuvia valitessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kuvien kuratointiin. Valitse mieluiten sarjallisia kokonaisuuksia tai eheitä teemoja.

Vuoden aikakausmediatoimittaja

Sarjassa palkitaan kirjoittava toimittaja. Arviointi tehdään kahden vuonna 2025 julkaistun jutun perusteella.

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voi osallistua toimittaja, joka on kirjoittanut yhdelle tai useammalle Aikakausmedian jäsenlistauksessa mukana olevalle lehdelle. Ehdokas voi olla lehden/lehtien vakituinen työntekijä tai freelancer.
  • Sarjaan voi ehdottaa itseään tai ehdotuksen voi tehdä median, kustantajan tai julkaisijan edustaja.
  • Ilmoittaja vastaa siitä, että ehdokas on tietoinen osallistumisesta. Ilmoittaja vastaa myös siitä, että lehti tai lehdet, joissa jutut on julkaistu, on tietoinen osallistumisesta.
  • Tässä sarjassa ei ole rajoitettu osallistujien määrää lehtikohtaisesti.
  • Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta toimittajaa ei palkita.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot:

  • Ehdokkaan nimi
  • Perustelut: Miksi juuri hänet pitäisi palkita?
  • Liitettävät materiaalit: kaksi juttua vuodelta 2025
    • voit toimittaa jutut printti-pdf:inä (kts. tarkemmat ohjeet jutun lopusta) tai
    • voit toimittaa jutut linkkeinä verkkojuttuihin tai
    • voit toimittaa toisen jutun printtijuttuna ja toisen linkkinä verkkojuttuun
  • Jos ilmoitat digijtutun, joka on maksumuurin tai kirjautumisen takana, tuomareille on toimitettava käyttäjätunnukset jutun lukemiseksi. Katso tähän tarkemmat ohjeet jutun lopusta. Suosittelemme avaamaan maksumuurin ehdokasjutuilta kisan ajaksi, jos se suinkin on mahdollista.
  • Ehdokkaan sähköpostiosoite
  • Ehdokkaan kuva shortlistaa varten (ei pakollinen, mutta erittäin toivottava). Kerrothan myös kuvaajan nimen. 
  • Ilmoittajan yhteystiedot

Erikois-Edit

Erikois-Editillä palkitaan kilpailuvuonna 2025 alle 35-vuotias journalisti, visualisti tai muu aikakausmedioissa tai aikakausmedioille työskentelevä nuori kyky.

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Tässä sarjassa ei ole osallistumisrajoituksia.
  • Ehdotuksen voi tehdä kuka tahansa, ja palkittava henkilö voi työskennellä jossakin aikakausmediassa tai freelancerina.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot:

  • Ketä ehdotat Erikois-Editin saajaksi? 
  • Miksi ehdottamasi henkilö pitäisi palkita?
  • Lisätietolinkit tai ladattavat materiaalit (ei pakollinen)
  • Ehdokkaan sähköpostiosoite
  • Ehdokkaan kuva shortlistaa varten (ei pakollinen, mutta erittäin toivottava). Kerrothan myös kuvaajan nimen.
  • Ilmoittajan yhteystiedot

Vuoden asiakasmedia

Sarjassa palkitaan kokonaisvaltaisesti onnistunut asiakasmedia.

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten asiakasmediat, jotka ovat mukana jäsenlistauksessa. Kahdesta muusta mediasarjasta poiketen tähän sarjaan voi lisäksi ilmoittaa lehtiä, jotka ovat Aikakausmedian jäsenkustantajan tekemiä mutta joita ei ole merkitty jäsenlistaan. 
  • Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta lehteä ei palkita.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot:

  • Lehden nimi, julkaisija ja lehteä tekevä yritys, jos eri kuin julkaisija
  • Linkki digimediaan (ei pakollinen)
  • Ketkä ovat osallistuneet lehden tekemiseen
  • Kenelle lehti on suunnattu? Tähän kysymykseen voi vastata napakasti. Vastaus auttaa tuomaria hahmottamaan lehden kohderyhmää.
  • Ilmoittajan yhteystiedot

Toimitettavat materiaalit:

  • Kansikuva vuodelta 2025 (pdf). Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta.
  • Näytekappaleet lehden kahdesta eri numerosta vuodelta 2025 (yhteensä 2 x 5 lehteä = 10 lehteä). Katso toimitusohjeet jutun lopusta.
  • Asiakasmediasarjasaan voi osallistua, vaikka lehti ilmestyisi vain kerran vuodessa. Tässä tapauksessa toimitetaan näytelehdet vuosilta 2025 ja 2024.

Kysymykset:

  • Missä olette onnistuneet ja miten olette uudistuneet vuonna 2025? 
  • Miksi juuri tämä media pitäisi palkita?

    Vinkki: Tuomariston arviointia helpottaa, kun vastaat kysymyksiin konkreettisin esimerkein. Voit hyödyntää esimerkiksi lukijatutkimusten tuloksia, nostaa esiin yksittäisiä uudistuksia tai juttuja tai kertoa, miltä onnistuminen näyttää palautteissa tai lukijamäärin mitattuna. Tässä avuksesi arviointikriteerit, joista kannattaa vastauksissa huomioida erityisesti sellaiset, jotka eivät välttämättä näy suoraan lehtiä selaamalla (kuten lukijasuhde, asiakassuhteen vahvistaminen tai uudistuminen):

    • Sisällön laatu: jutut, kuvat, visuaalisuus 30 %
    • Lehti kokonaisuutena, lukijasuhde, lehden brändi 30 %
    • Asiakassuhteen vahvistaminen 30 %
    • Uudistuminen ja onnistumiset kilpailuvuonna 10 %

Vuoden ammatti- ja järjestömedia

Sarjassa palkitaan kokonaisvaltaisesti onnistunut ammatti- ja järjestömedia.

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten ammatti- ja järjestömediat, jotka ovat mukana jäsenlistauksessa
  • Ehdokkaan on täytettävä ammatti- ja järjestömedian määritelmä: "Ammatti- ja järjestömedialla tarkoitetaan sellaisia journalistisia medioita, joiden taustalla on järjestö tai muu yhteisö. Lehti voi olla ammatti-, järjestö-, harraste- tai erikoismedia. Se voi olla joko jäsenyyden kautta saatava tai erikseen tilattava tuote."
  • Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta lehteä ei palkita.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot:

  • Lehden nimi ja kustantaja / julkaisija
  • Linkki digimediaan (ei pakollinen)
  • Tunnukset digimediaan tuomareille, jos arvioitavana on sisältöä maksumuurin tai kirjautumisen takana. Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta. 
  • Ketkä ovat osallistuneet lehden tekemiseen
  • Kenelle lehti on suunnattu? Tähän kysymykseen voi vastata napakasti. Vastaus auttaa tuomaria hahmottamaan lehden kohderyhmää.
  • Ilmoittajan yhteystiedot

Toimitettavat materiaalit:

  • Kansikuva vuodelta 2025 (pdf). Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta.
  • Näytekappaleet lehden kahdesta eri numerosta vuodelta 2025 (yhteensä 2 x 5 lehteä = 10 lehteä). Katso toimitusohjeet jutun lopusta

Kysymykset:

  • Missä olette onnistuneet ja miten olette uudistuneet vuonna 2025? 
  • Miksi juuri tämä media pitäisi palkita?

    Vinkki: Tuomariston arviointia helpottaa, kun vastaat kysymyksiin konkreettisin esimerkein. Voit hyödyntää esimerkiksi lukijatutkimusten tuloksia, nostaa esiin yksittäisiä uudistuksia tai juttuja tai kertoa, miltä onnistuminen näyttää palautteissa tai lukijamäärin mitattuna. Tässä avuksesi arviointikriteerit, joista kannattaa vastauksissa huomioida erityisesti sellaiset, jotka eivät välttämättä näy suoraan lehtiä selaamalla (kuten lukijasuhde, yhteisöllisyys tai uudistuminen):

    • Journalistinen laatu: jutut, kuvat, visuaalisuus 30 %
    • Lehti kokonaisuutena, lukijasuhde, lehden brändi 30 %
    • Yhteisöllisyyden tai ammatti-identiteetin vahvistaminen 30 %
    • Uudistuminen ja onnistumiset kilpailuvuonna 10 %

Vuoden yleisömedia

Sarjassa palkitaan kokonaisvaltaisesti onnistunut yleisömedia.

Osallistumisoikeus ja rajoitukset:

  • Sarjaan voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten yleisömediat, jotka ovat mukana jäsenlistauksessa
  • Ehdokkaan on täytettävä yleisömedian määritelmä: "Yleisömedioilla tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä, eikä niitä pääsääntöisesti saada järjestön jäsenyyden tai asiakkuuden perusteella. Yleisömediat ovat laajasti kaikkien saatavilla."
  • Edellisenä kilpailuvuonna voittanutta lehteä ei palkita.

Ilmoittautumislomakkeella kysyttävät tiedot:

  • Lehden nimi ja kustantaja
  • Linkki digimediaan (ei pakollinen)
  • Tunnukset digimediaan tuomareille, jos arvioitavana on sisältöä maksumuurin tai kirjautumisen takana 
  • Ketkä ovat osallistuneet lehden tekemiseen
  • Kenelle lehti on suunnattu? Tähän kysymykseen voi vastata napakasti. Vastaus auttaa tuomaria hahmottamaan lehden kohderyhmää.
  • Ilmoittajan yhteystiedot

Toimitettavat materiaalit:

  • Kansikuva vuodelta 2025 (pdf). Katso tarkemmat ohjeet jutun lopusta.
  • 2 x 5 kpl painettuja lehtiä tuomaristolle (toimitetaan Aikakausmediaan ennen kilpailuajan umpeutumista, tarkemmat ohjeet jutun lopussa)

Kysymykset:

  • Missä olette onnistuneet ja miten olette uudistunet vuonna 2025? 
  • Miten aikakausmedian menestys vuonna 2025 näkyy käytettävissä olevilla mittareilla (esimerkiksi tilaus- tai irtonumeromyynti, lukijamäärä printissä tai digissä, seuraajamäärä somessa, mediamyynnin kehitys)? 
  • Miksi juuri tämä media pitäisi palkita?

    Vinkki: Tuomariston arviointia helpottaa, kun vastaat kysymyksiin konkreettisin esimerkein. Tässä avuksesi arviointikriteerit, joista kannattaa vastauksissa huomioida erityisesti sellaiset, jotka eivät välttämättä näy suoraan lehteä selaamalla (kuten lukijasuhde ja uudistuminen):
    • Journalistinen laatu: jutut, kuvat, visuaalisuus 30 %
    • Lehti kokonaisuutena, lukijasuhde, lehden brändi 30 %
    • Kaupallinen menestys 20 %
    • Uudistuminen ja onnistumiset kilpailuvuonna 20 %

Ohjeet painettujen lehtien, digitunnusten ja liitetiedostojen toimittamiseen

Digitunnusten luominen tuomaristolle

Koskee seuraavia sarjoja, mikäli niissä on arvioitavaa sisältömä maksumuurin tai kirjautumisen takana: Vuoden yleisömedia, Vuoden ammatti- ja järjestömedia, Vuoden aikakausmediajuttu, Vuoden lifestylejuttu, Vuoden aikakausmediatoimittaja, Vuoden uudistus aikakausmediassa, Vuoden digikonsepti.

Tuomareille on luotava yhteinen käyttäjätunnus ja salasana, jos medialla on arvioitavaa sisältöä maksumuurin tai kirjautumisen takana. Käyttäjätunnukseksi laitetaan oletusarvoisesti "info@aikakausmedia.fi", mutta jos sen käyttäminen ei ole mahdollista, käyttäjätunnukseksi voi määritellä myös jonkun muun. Tunnuksen on oltava voimassa 31.3.2026 asti. Tunnus ja salasana on ilmoitettava ilmoittautumislomakkeella. Tarvittaessa voi olla yhteydessä Aikakausmediaan, mikäli tunnus voi vaatii esimerkiksi aktivoimisen. 

Tärkeää: mikäli osallistut useampaan sarjaan, jossa vaaditaan digitunnuksia, ilmoita tunnus jokaisella ilmoittautumislomakkeella erikseen. Aikakausmedialla ei ole mahdollisuutta liittää niitä manuaalisesti, sillä kilpailuun tulee satoja ehdotuksia.

Mikäli mahdollista, suosittelemme avaamaan maksumuurin juttusarjoihin toimitettavista jutuista.

Liitetiedostot: kansikuva

Koskee seuraavia sarjoja: Vuoden aikakauslehtikansi, Vuoden ulkoasu, Vuoden yleisömedia, Vuoden ammatti- ja järjestömedia, Vuoden asiakasmedia

Lehden kansikuva liitetään ehdotukseen korkealaatuisena pdf:nä (1 kpl). Maksimikoko liitteelle on 20 MT. Kannen on oltava vuoden 2025 numerosta.

Liitetiedostot: jutut

Koskee seuraavia sarjoja: Vuoden aikakausmediajuttu, Vuoden lifestylejuttu

Jutut liitetään lomakkeelle pdf:inä. Maksimikoko yhdelle pdf:lle on 20 MT. 

  • Tallenna jutut sivuittain, ei aukeamittain.
  • Yksi juttu = yksi pdf-tiedosto.
  • Ethän poista mainoksia jutun keskellä olevilta sivuilta (syy: aukeamien asettelut saattavat mennä sekaisin)
  • Älä käytä pdf:ssä leikkuumerkkejä.
  • Älä lisää koko lehteä, ainoastaan jutun sivut.

Juttujen sivuja ei tallenneta aukeamittain vaan sivuittain. Yksi juttu tallennetaan yhteen pdf-tiedostoon.

Painettujen lehtien toimittaminen

Koskee seuraavia sarjoja: Vuoden ulkoasu, Vuoden yleisömedia, Vuoden ammatti- ja järjestömedia, Vuoden asiakasmedia. 

Mikäli sarjaan ehdolla oleva lehti ilmestyy painettuna, tuomaristolle toimitetaan näytekappaleet kahdesta eri numerosta vuodelta 2025 (yhteensä 2 x 5 lehteä = 10 lehteä). Huom! Lehtien on oltava samaa numeroa, jotta tuomariston jokainen jäsen on tutustunut samoihin juttuihin.

Lehtien on oltava perillä Aikakausmediassa viimeistään 13.1.2026 klo 16.00.

Toimitus postitse: Aikakausmedia, PL 185, 00131 Helsinki
Toimitus lähetillä tai itse tuomalla: Aikakausmedia c/o Julkaisumo­nistamo, Pohjoinen Makasiinikatu 2, kiinteistön sisäpiha, 00130 Helsinki (arkisin klo 8.00–16.00)

Merkitse lähetykseen, mihin sarjaan lehdet ovat tulossa.

Tärkeää: mikäli osallistut useampaan sarjaan, jossa vaaditaan painettuja lehtiä, toimita jokaiseen sarjan tuomaristolle omat lehdet. 

 

Ilmoittautuminen Editkilpailuun päättyy 13.1.2026. 

Teksti: Outi Itävuo | Kuva: Anniina Nissinen

Lisätietoa Editkilpailusta: 
Outi Itävuo
markkinointi- ja tutkimuspäällikkö
040 540 1820

page shape 1 page shape 3
×

Haku: