Huhtikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti mieleenpainuva Ikean STOCKHOLM 2025. Kodikas mainoskokonaisuus saa haaveilemaan kesästä ja värikkäästä kodista. Monisivuinen mainos jää pitkäksi aikaa mieleen, kun lukija pääsee konkreettisesti kurkkaamaan vihreän kaapin sisään, ja ovien takaa avautuu malliston värikkäitä uutuuksia.
Ikean Marketing Communications Manager & Integrated Media Leader Anniina Penttilän mukaan kampanjaan valittiin aikakauslehtimainonnan erikoisratkaisut, koska ne nostavat mainoksen uudelle tasolle.
– Aikkarimainoksen äärellä ihmisellä on aikaa pysähtyä. Se on harvinaista herkkua näinä aikoina. Aikkaria kulutetaan myös usein kotona – paikassa, joka on kaiken ajattelumme ytimessä, hän sanoo.
Mainos on osa laajempaa kampanjaa, jolla lanseerattiin uusi STOCKHOLM 2025 -mallisto Suomessa ja muissa IKEA-maissa samanaikaisesti. Kampanjassa oli mukana aikakauslehtimainonnan lisäksi video-, some-, ulko- sekä display-mainontaa.
Kunniamaininnat Arabialle ja Partioaitalle
Kunniamaininnan huhtikuun mainoskisassa sai värikäs ja hyväntuulinen Arabia x Vuokko. Kokoelma yhdistää Vuokko Nurmesniemen ikoniset tekstiilikuosit ja Arabian klassiset keramiikkamuodot tuoden samalla esiin Vuokon harvinaisia lasimuotoiluja.
– Lehtimainonnan etu on se, että se tavoittaa kohderyhmänsä kiinnostavassa ympäristössä, jossa visuaaliset elementit ja tarinat pääsevät oikeuksiinsa, sanoo Arabian AD Minna Hiltunen.
Toisen kunniamaininnan kisassa sai Partioaitan luontoa fiilistelevä Ulkona. Perillä. Partioaitta halusi luoda kampanjan, joka vie katsojan luontohetkeen selkeällä viestillä.
– Mainoksen tavoitteena on muistuttaa lukijoita ulkona olemisen ihanuudesta sekä vahvistaa Partioaitan slogania ja Ulkona. Perillä. -teemapäivän lanseerausta, sanoo Partioaitan Marketing Manager Maija Petterson.
Tiesitkö? Kuukauden aikkarimainos -kisaan voi ehdottaa mainoksia joka kuukausi
Kuukauden aikkarimainokset huhtikuu 2025
Voittaja: STOCKHOLM 2025
Perustelut: Kodikas mainoskokonaisuus saa haaveilemaan kesästä ja värikkäästä kodista. Mainos jää pitkäksi aikaa mieleen, kun lukija pääsee konkreettisesti kurkkaamaan vihreän kaapin sisään. Plussaa osuvista mediavalinnoista!
Mainostaja: IKEA Oy
Ida-Liisa Koponen, Content Specialist
Anniina Penttilä, Marketing Communications Manager & Integrated Media Leader
Janina Pihlaja, Marketing Manager
Mainostoimisto: Ryhmä Creative
Roosa Kakkola, Graphic Designer
Helmi Korpinen, luova johtaja, Copywriter
Jannis Mavrostomos, luova johtaja, Art Director
Mediatoimisto: Dentsu Finland
Veli-Pekka Ojamaa, Strategy Director
Annina Laine, Strategist
Kaisa Rissanen, Client Manager
Maija Hirvioja, Senior Media Specialist, Print & OOH
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Avotakka ja Glorian Koti
Kunniamaininta: Arabia x Vuokko
Perustelut: Värikäs ja hyväntuulinen mainos on minimalistisuudessaan upea. Se osuu lehden sivulta silmään huokuen lämpöä ja herättäen lukijan mielenkiinnon. Tätä kauniimmin ei voisi yhdistää kahta suomalaista klassikkoa.
Mainostaja: Arabia
Katarina Petterson
Minna Hiltunen, AD
Heidi Valkola, Copywriter
Mainostoimisto: Miltton
Silja Minkkinen, Photography
Lela Louhio, Set Design & Styling
Sannamari Vuorela, AD
Konsta Kettunen, Producer
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Koti & Keittiö
Kunniamaininta: Ulkona. Perillä.
Perustelut: Levollinen hetki metsän syleilyssä. Mainos synnyttää välittömän tarpeen sännätä ulkoilmaan ja ottamaan itselleen rauhoittavan luontohetken. Samalla se viestii siitä, että Partioaitta ei ole pelkästään retkeilyvaatteiden kauppa, vaan tarjoaa naisille myös rentoja vapaa-ajan vaatteita.
Mainostaja: Partioaitta
Maija Pettersson, markkinointipäällikkö
Katja Ronkanen, visual campaign designer
Mainostoimisto: In-house
Muut tekijät:
Krista Ylinen, valokuvaaja
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Apu, Eeva, Kotivinkki, Meidän Mökki, Mondo
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Kuukauden aikkarimainos -kisaa on järjestetty vuodesta 2008 alkaen.
Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä!
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen