Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkittiin markkinoinnillisia onnistumisia kolmessa sarjassa: Vuoden aikakauslehtimainos, Vuoden aikakausmediakampanja ja Vuoden aikakausmediamainostaja. Edit-palkinnot jaettiin Ravintola Töölössä järjestetyssä Editgaalassa 15. toukokuuta.
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjan voitti Alkon Qucqu, joka leikittelee nerokkaasti toimialan konventioilla ja tarjoaa lukijalle oivaltamisen ilon. Mainoksen on suunnitellut TBWA\Helsinki, mediatoimistona oli OMD.
– Ilahduttava mainos haastaa luutuneita käsityksiä ja jää takuuvarmasti mieleen. Ennakkoluuloton mainonta kannustaa ennakkoluulottomiin valintoihin – jokaisella hyllyllä on hyviä viinejä, tuomaristo toteaa perusteluissaan.
Vuoden aikakauslehtimainos -sarja oli tänä vuonna poikkeuksellinen, sillä kaikki shortlistalle yltäneet mainokset olivat mainostoimisto TBWA\Helsingin käsialaa. Kunniamaininnat sarjassa saivat Baltic Sea Action Groupin Käänteentekevä ja Suomen World Visionin Tästä ei voi vaieta.
Vuoden aikakauslehtimainos: Qucqu
mainostaja: Alko
mainostoimisto: TBWA\Helsinki
mediatoimisto: OMD
käytetyt mediat: Me Naiset, Suomen Kuvalehti
Vuoden aikakausmediakampanja -sarjan vei Sanoma Media Finlandin ja Aku Ankka Juniorin Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille. Mainoksen on suunnitellut Ryhmä Creative.
Kampanja ylitti sille asetetut tavoitteet komeasti ja toi lehdelle ennätysmäärän uusia tilaajia, mikä on upea tulos vallitsevassa markkinatilanteessa.
– Hauska ja brändin näköinen luova toteutus toimi hienosti eri kanavissa. Tärkeä kampanja ajassa, jossa huoli lasten lukutaidosta on suurta, tuomaristo toteaa perusteluissaan.
Kunniamaininnan Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa sai LUT-yliopistojen Haku-Ankka -mainosliite. Sen suunnitteli Sanoma Media Finland.
Vuoden aikakausmediakampanja: Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille
mainostaja: Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori
mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency
valokuvaaja: Onni Wiljami
Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin pitkän linjan aikkarimainostaja Hartwall, joka kasvatti panostuksiaan merkittävästi vuonna 2024.
– Mainostaja on ottanut aikakausmedian eri kanavat suvereenisti haltuun printistä natiiviyhteistyöhön ja teemaosioista lyhytvideoihin. Laatu erityisesti viinibrändien mainonnassa ilahduttaa, tuomaristo toteaa perusteluissaan.
Editkilpailun Vuoden aikakauslehtimainos - ja Vuoden aikakausmediakampanja -sarjojen tuomaristossa olivat Senior Media Planner Heidi Pukkila Dagmarilta, luova johtaja Heli Roiha SEKiltä, strategiajohtaja Ville Toriseva Ryhmä Creativelta ja toimitusjohtaja Jarno Varis Wörksiltä. Ville Toriseva ei osallistunut Aku Ankka Juniorin kampanjan arviointiin. Vuoden mainostajan valitsi Aikakausmedian mediamyyntiryhmä.
Kilpailussa oli mukana markkinoinnillisten sarjojen lisäksi 13 toimituksellista sarjaa.
Editkilpailun markkinoinnillisten sarjojen voittajat:
Vuoden aikakauslehtimainos
Qucqu
mainostaja: Alko
mainostoimisto: TBWA\Helsinki
mediatoimisto: OMD
käytetyt mediat: Me Naiset, Suomen Kuvalehti
Vuoden aikakausmediakampanja
Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille
mainostaja: Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori
mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency
valokuvaaja: Onni Wiljami
Vuoden aikakausmediamainostaja
Hartwall
Katso kaikki voittajat tekijätietoineen Editkilpailun sivustolta
Lisätiedot Editkilpailusta:
Outi Itävuo
markkinointi- ja tutkimuspäällikkö
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
040 540 1820
Kuvapyynnöt:
Anniina Nissinen
viestinnän suunnittelija
anniina.nissinen@aikakausmedia.fi
050 304 2855