Printtilehden lukeminen antaa hengähdystauon hetkiseen digiaikaan. Pisimpään luetun lehden parissa vietetään jopa yli puolitoista tuntia, kertoo Kansallinen Mediatutkimus (KMT 2024).
KMT:n mukaan yhden aikakauslehden numeron lukemiseen käytetään keskimäärin 52 minuuttia. Pisimpään luetaan yleisaikakauslehtiä, joiden lukuaika on keskimäärin 1 tunti 13 minuuttia. Toiseksi pisimpään luetaan naistenlehtiä ja kolmantena erikoislehtiä. Neljäntenä listalla on autoilun ja tekniikan lehdet ja viidenneksi yltävät terveys- ja hyvinvointilehdet.
Lukuminuutit lehtiryhmittäin
Lehtiryhmä |
Lukuaika |
Yleisaikakauslehdet |
1 h 13 min |
Naistenlehdet |
1 h 4 min |
Erikoislehdet |
1 h 4 min |
Autoilun ja tekniikan lehdet |
1 h 2 min |
Terveys- ja hyvinvointilehdet |
1 h 0 min |
Harrastelehdet |
57 min |
Matkalehdet |
56 min |
Ruoka- ja juomalehdet |
56 min |
Asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehdet |
55 min |
Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet |
52 min |
Ammatti- ja järjestölehdet |
46 min |
Asiakaslehdet |
37 min |
Eniten lukuaikaansa kasvatti Auto Bild Suomi, jonka lukuaika kasvoi peräti 19 minuutilla. Toiseksi eniten lukuaikaansa kasvatti Antiikki & Desgin (+ 10 minuuttia). Seuraavaksi eniten lukuaikaansa (+ 5 minuuttia) kasvattaneet lehdet olivat Arvopaperi, Moottori, Suomen Kuvalehti ja Tiede Luonto.
Eniten lukuaikaansa kasvattaneet lehdet
KMT 2023 | KMT 2024 | Muutos | |
Auto Bild Suomi | 51 min | 70 min | + 19 min |
Antiikki & Design | 63 min | 73 min | + 10 min |
Arvopaperi | 52 min | 57 min | + 5 min |
Moottori | 50 min | 55 min | + 5 min |
Suomen Kuvalehti | 90 min | 95 min | + 5 min |
Tiede Luonto | 69 min | 74 min | + 5 min |
Aku Ankka | 37 min | 41 min | + 4 min |
Golflehti | 47 min | 51 min | + 4 min |
Tekniikan Maailma | 67 min | 71 min | + 4 min |
Mondo | 55 min | 59 min | + 4 min |
Pisimpään kaikista aikakauslehdistä luetaan Suomen Kuvalehteä, jonka parissa viihdytään yli puolitoista tuntia. Toiseksi eniten lukuminuutteja saa Tiede-lehti ja kolmanneksi eniten Viva. Molempien parissa vietetään keskimäärin tunti ja 19 minuuttia.
Pisimpään luetut aikakauslehdet 2024
Lehti |
Lukuaika |
Suomen Kuvalehti |
1 h 35 min |
Tiede |
1 h 19 min |
Viva |
1 h 19 min |
ET-lehti |
1 h 17 min |
Apu |
1 h 16 min |
Eeva |
1 h 16 min |
Mobilisti |
1 h 15 min |
Tiede Luonto |
1 h 14 min |
Antiikki & Design |
1 h 13 min |
Seura |
1 h 12 min |
Naiset viettävät eniten aikaa yleisaikakauslehtien (1 h 15 min), naistenlehtien (1 h 9 min) sekä erikoislehtien (1h 7 min) parissa. Miehet viihtyvät pisimpään lukien yleisaikakauslehtiä (1 h 9 min), autoilun ja tekniikan lehtiä (1 h 6 min) sekä erikoislehtiä (1 h).
Naiset lukevat pisimpään Suomen Kuvalehteä, Antiikki & Desiginiä ja Tiede-lehteä. Miesten pisimpään luetut lehdet ovat Suomen Kuvalehti, Mobilisti ja Tekniikan Maailma.
Naisten pisimpään lukemat aikakauslehdet
Lehti |
Lukuaika |
Suomen Kuvalehti |
1 h 31 min |
Antiikki & Design |
1 h 26 min |
Tiede |
1 h 24 min |
ET-lehti |
1 h 23 min |
Viva |
1 h 23 min |
Apu |
1 h 21 min |
Tiede Luonto |
1 h 20 min |
Eeva |
1 h 20 min |
Suomen Luonto |
1 h 17 min |
Kotiliesi |
1 h 15 min |
Miesten pisimpään lukemat aikakauslehdet
Lehti |
Lukuaika |
Suomen Kuvalehti |
1 h 38 min |
Mobilisti |
1 h 19 min |
Tekniikan Maailma |
1 h 16 min |
Tiede |
1 h 16 min |
Auto Bild Suomi |
1 h 13 min |
Seura |
1 h 11 min |
Apu |
1 h 9 min |
Mikrobitti |
1 h 7 min |
Tiede Luonto |
1 h 7 min |
IS Urheilulehti |
1 h 7 min |
Katso myös: Lehtien lukuajat Mediakorttipalvelun dynaamisessa raportissa
Lisää tietoa aikakauslehtien lukuajoista löydät alla olevasta raportista, joka on ladattavissa suomeksi ja englanniksi sivuiltamme. Raporttiin on koottu listat pisimpään luetuista lehdistä lehtiryhmittäin.
Lue myös: Tässä ovat suurimmat aikakauslehdet printissä – 27 lehteä nosti lukijamääräänsä!
Lue myös: KMT 2024: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä
Mikä KMT?
Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 15 vuotta täyttänyttä suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.