Haku

44 alansa huippua – he valitsevat Editkilpailun 2023 voittajat!

Editkilpailun toimituksellisten ja markkinoinnillisten sarjojen tuomaristoihin on tänä vuonna kutsuttu 44 oman alansa huippuosaajaa. Joka vuosi vaihtuvien tuomaristojen lisäksi palkintoja jakavat kahdessa sarjassa Aikakausmedia ry ja suurimpien aikakausmediakustantajien mediamyynnin johtajista koostuva työryhmä. Editkilpailussa palkitaan osaajia yhteensä 16 sarjassa. 

Tutustu Editkilpailun tuomareihin tästä! Lista kaikista tuomareista löytyy jutun lopusta.

Vuoden yleisömedia

Vuoden aikakausmedioita palkitaan kolmessa eri sarjassa: Vuoden yleisömedia, Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia. Palkittavat mediat ovat ammattitaidolla toteutettuja laadukkaita kokonaisuuksia ja palvelevat yleisöään juuri niille sopivissa kanavissa. Yleisömediasarjassa kiinnitetään erityistä huomiota lehden menestykseen kilpailuvuonna.

Tuomaristo:

  • Ville Blåfield, johtaja, Miltton ja ohjelmajohtaja, Helsingin Kirjamessut
  • Ville Pernaa, journalismin dosentti
  • Lasse Rantanen, visuaalinen journalisti, kuvittaja ja graafinen suunnittelija
  • Sonja Saarikoski, tietokirjailija, toimittaja, Long Play

Vuoden yleisömedia -sarjan tuomaristo: Ville Blåfield, Ville Pernaa, Lasse Rantanen ja Sonja Saarikoski. Kuvat: Ville Blåfieldin arkisto, VATT / Veikko Somerpuro, Venla Valmu ja Laura Malmivaara.

Ville Blåfield on Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja ja viestintätoimisto Milttonin ansaitun median johtaja. Blåfield on työskennellyt aiemmin muun muassa Helsingin Sanomien kehityspäällikkönä, Nyt-liitteen ja Radio Helsingin esihenkilönä, Seuran toimituspäällikkönä sekä Suomen Kuvalehden ja Ilta-Sanomien toimittajana.

Ville Pernaa on journalismin dosentti. Hän on työskennellyt aiemmin Suomen Kuvalehden, Kanavan ja Parnasson päätoimittajana. Useita kirjoja suomalaisesta historiasta julkaissut Pernaa on poliittisen historian tutkija, joka on tutkinut muun muassa suomalaisen koulutuspolitiikan historiaa sekä politiikan mediajulkisuuden muutosta.

Lasse Rantanen on palkittu graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka tunnetaan etenkin kuvituksistaan Helsingin Sanomissa. Hän on vastannut muun muassa HS Kuukausiliitteen ja Suomen Kuvalehden visuaalisuudesta. Grafia ry valitsi hänet Vuoden graafikoksi 2005. Rantanen kutsuu itseään visuaaliseksi journalistiksi. Hän on kirjoittanut lehtivisuaalisuudesta kirjan Mistä on hyvät lehdet tehty? – visuaalisen journalismin keittokirja. Rantasen lehtien ulkoasuja ja kuvituksia on palkittu Suomessa ja ulkomailla.

Sonja Saarikoski on toimittaja, tietokirjailija ja musiikkikriitikko, joka työskentelee verkkomedia Long Playssa. Aiemmin hän on työskennellyt Imagessa, Ylioppilaslehdessä, Suomen Kuvalehdessä ja Helsingin Sanomissa. Saarikoski on palkittu Editkilpailussa vuoden 2014 aikakauslehtitoimittajana. Lisäksi hänelle on myönnetty Vuoden nuoren aikakauslehtitoimittajan palkinto vuonna 2017. Saarikosken ensimmäinen kirja Naisvangit - Rikollisuuden kehä maailman onnellisimmassa maassa palkittiin Kanava-tietokirjapalkinnolla. Se oli lisäksi tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokas. 

Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia

Vuoden ammatti- ja järjestömedia -sarjassa palkitaan media, joka on laadukas ja jäsenistöä yhdistävä journalistinen kokonaisuus. Asiakasmediasarjassa palkitaan media, joka vahvistaa asiakastyytyväisyyttä ja on lukijalleen tärkeä asiakasetu.

Tuomaristo:

  • Maria Ahvenainen, päätoimittaja, Tehy-lehti
  • Kati Haapakoski, yrittäjä, Wise Words Agency
  • Petri Korhonen, vastaava päätoimittaja, Demokraatti
  • Vilma Luoma-aho, professori ja varadekaani, Jyväskylän yliopisto

Vuoden ammatti- ja järjestömedian sekä Vuoden asiakasmedian valitsevat Maria Ahvenainen, Kati Haapakoski, Petri Korhonen ja Vilma Luoma-aho. Kuvat: Leena Louhivaara, Kati Haapakosken arkisto, Mikko Huotari / Demokraatti ja Petteri Kivimäki.

Maria Ahvenainen on työskennellyt 2000-luvun alusta lähtien useissa Sanoma Median aikakauslehdissä: toimitussihteerinä Glorian Kodissa ja Me Naisissa sekä toimituspäällikkönä Vauva-lehdessä ja Kodin Kuvalehdessä. Vuodesta 2019 lähtien Ahvenainen on luotsannut Tehy ry:n Tehy-lehteä päätoimittajana. Tehy-lehti palkittiin vuoden 2022 Editkilpailussa Vuoden ammatti- ja järjestömediana.

Kati Haapakoskella on pitkä kokemus journalismista kirjoittavana toimittajana, tuottajana sekä esihenkilönä eri medioissa. Hän on toiminut muun muassa terveysalan ammattilaisten Mediuutiset-lehden päätoimittaja–toimitusjohtajana sekä eri tehtävissä talousmedioissa, kuten Taloussanomissa, Talouselämässä ja Markkinointi&Mainonnassa. Nykyisin hän työskentelee viestintäalan yrittäjänä Wise Words Agencyssä.

Demokraatti-lehden vastaava päätoimittaja Petri Korhonen on työskennellyt aiemmin muun muassa Yleisradiolla, Sanomilla ja Otavamediassa tehden uutisjulkaisuja sekä monikanavaisia aikakauslehtiä. Hän sai vuonna 2023 Aikakauslehtien päätoimittajayhdistyksen Julius-palkinnon lehtiuudistustyöstään.

Professori Vilma Luoma-aho on Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun varadekaani, jonka tausta on viestintätoimistomaailmassa ja visuaalisessa suunnittelussa. ProCom valitsi Luoma-ahon vuoden viestinnän ammattilaiseksi vuonna 2014. Digitaaliseen yritysviestintään erikoistunut Luoma-aho on julkaissut useita kansainvälisiä kirjoja sekä tieteellisiä artikkeleita sidosryhmäsuhteista ja digitaalisen ympäristön muutoksista. Parhaillaan hän johtaa tutkimushanketta viranomaisviestinnän kaappauksista digiympäristössä.

Vuoden aikakausmediatoimittaja

Sarjassa palkitaan toimittaja, joka kirjoittaa vetävästi, nostaa esiin lukijoille tärkeitä aiheita ja löytää tuttuihinkin aiheisiin kiinnostavia näkökulmia. Hän jäsentää sisällön perustellusti ja tekee journalistiset ratkaisunsa lukijaa palvellen. 

Tuomaristo:

  • Juhani Karila, kirjailija
  • Satu Rämö, toimittaja, kirjailija, toimituspäällikkö, Viinilehti & Mandatum
  • Tuija Siltamäki, vapaa toimittaja
  • Annamari Typpö, toimittaja ja tuottaja, Lööppi-lehti

Vuoden aikakausmediatoimittaja -sarjan tuomaristo: Annamari Typpö, Satu Rämö, Tuija Siltamäki ja Juhani Karila. Kuvat: Aino Luukkanen, Sabrina Bqain, Miikka Pirinen ja Laura Malmivaara.

Kirjailija Juhani Karila on työskennellyt kulttuuritoimittajana muun muassa Aamulehdessä ja Helsingin Sanomissa. Karila on palkittu Editkilpailussa Vuoden aikakausmediatoimittajana vuonna 2021 Imageen kirjoitetuista jutuista. Häneltä ilmestyi vuonna 2019 romaani Pienen hauen pyydystys, jolle myönnettiin muun muassa Kalevi Jäntin palkinto ja Jarkko Laine -palkinto. Romaani on käännetty 18 kielelle. Karila on julkaissut myös kaksi novellikokoelmaa.

Satu Rämö on Islannissa asuva kirjailija ja toimittaja. Hänen kirjoittamansa Hildur-kirjasarja on ollut poikkeuksellisen suuri menestys kaikilla mittareilla. Hildurista on tekeillä TV-sarja, näytelmä ja kirjan käännösoikeuksia on myyty yli kymmeneen maahan. Vapaana toimittajana pitkään työskennellyt Satu Rämö on palkittu Mondon vuoden matkakirja -palkinnolla (2015) ja Editkilpailun Vuoden jutulla asiakasmediassa (2019). Tällä hetkellä Rämö toimii Viinilehden ja Mandatum Magazinen osa-aikaisena toimituspäällikkönä.

Tuija Siltamäki on vapaa toimittaja ja kirjailija, joka tunnetaan muun muassa Yleisradion kolumnistina.  Hän on työskennellyt aiemmin Ylioppilaslehden päätoimittajana sekä toimittajana Helsingin Sanomissa, Yleisradiossa ja Aamulehdessä. Siltamäki on saanut vuoden 2021 Editkilpailussa kunniamaininnan Vuoden aikakausmediatoimittaja -sarjassa Ylioppilaslehteen kirjoittamillaan jutuilla. 

Annamari Typpö on kielen ja kirjoittamisen ammattilainen, jolla on pitkä ja monipuolinen kokemus toimittajana, tuottajana ja toimitussihteerinä sekä journalistisen median että asiakasviestinnän parissa. Hän työskentelee myös kääntäjänä sekä sanataide- ja kirjallisuusterapiaohjaajana. Lisäksi hän on Helsingin Seudun Journalistien Lööppi-lehden tuottaja. 

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa

Sarjassa arvioidaan kuvaajan kykyä pysäyttää aikakausmedian lukija jutun äärelle ja tuoda kerrottuun tarinaan vielä jotain lisää valokuvan keinoin.

Tuomaristo:

  • Joonas Brandt, valokuvaaja
  • Kaisu Kaplin, valokuvaaja ja kuvataiteilija, Kaplin Creative
  • Konsta Leppänen, valokuvaaja
  • Niina Uusitalo, visuaalisuuden tutkija, valokuvaaja, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa -sarjan tuomaristo: Joonas Brandt, Kaisu Kaplin, Konsta Leppänen ja Niina Uusitalo. Kuvat: Paavo Lehtonen, Kaisu Kaplin, Elmo Leppänen ja Pyry Kannisto.

Joonas Brandt on useasti palkittu valokuvaaja, joka on työskennellyt uransa aikana lukuisille eri aikakauslehdille, sanomalehdille ja muille medioille. Aiemmin hän toiminut myös valokuvaajana A-lehtien kuvatoimituksessa. Hänet tunnetaan henkilökuvistaan sekä työstään dokumentaarisen valokuvan ja kuvajournalismin parissa. Brandt on palkittu vuoden aikakauslehtikuvajaana historian ensimmäisessä Editkilpailussa (tuolloin Aikakauslehtikilpailu) vuonna 2005 sekä useaan kertaan Vuoden lehtikuvat -kilpailussa. Hänet on valittu myös vuoden nuoreksi lehtikuvaajaksi. 

Valokuvaaja ja kuvataiteilija Kaisu Kaplinin kuvia on nähty viimeisen 14 vuoden aikana useissa eri aikakauslehdissä, kuten Avotakassa, Dekossa ja Asun-lehdessä. Hän loistaa monipuolisilla kuvillaan potreteista ruokaan ja sisustuksesta reportaaseihin. Hän on tehnyt vaikuttavia ja pitkäkestoisia valokuvaprojekteja muun muassa kohtukuolemasta ja leskien yksinäisyydestä. Kaplinin kohtukuolemasta kertova Tyhjä syli -kuvasarja palkittiin Vuoden lehtikuvat -kilpailussa vuonna 2013. 

Konsta Leppänen on mainos- ja henkilökuvaukseen erikoistunut valokuvaaja ja toinen Fancy Pants Productions -tuotantoyhtiön perustajista. Leppäsen töitä on nähty monien suomalaisten ja kansainvälisten lehtien sivuilla. Hän kuuluu myös palkintoja kahmineeseen valokuvaajaryhmä 11-kollektiiviin.

Niina Uusitalo on visuaalisuuden tutkija ja valokuvaaja. Hän on erikoistunut ympäristönmuutoksen estetiikan ja sosiaalisen median kuvastojen tutkimukseen. Hän on aiemmin tutkinut myös sisältömarkkinointia, uutisjournalismia ja huomiota digitaalisissa mediaympäristöissä. Hän toteuttaa osana tutkimustaan valokuva- ja videoteoksia ja on osallistunut töillään useisiin valokuvanäyttelyihin kotimaassa ja ulkomailla. Tällä hetkellä hän työskentelee Tampereen yliopistossa tutkijatohtorina. 

Vuoden uudistus aikakausmediassa

Vuoden uudistus tuo jotain uutta ja raikasta aikakausmediaan tai alalle. Se voi olla kilpailuvuonna lanseerattu brändinlaajennus, sovellus, kerronnan muoto, digitaalinen ulottuvuus tai uudenlainen tapa hankkia tilaajia. Uudistuksella on sitoutettu entistä paremmin yleisöä, tavoitettu uusia lukijoita, saavutettu kaupallista menestystä tai kehitetty journalistisia prosesseja. 

Tuomaristo:

  • Orna Ben Lulu, päätoimittaja, RARE Media
  • Elina Lappalainen, toimittaja, HS Visio
  • Mila Moisio, päätoimittaja, TAUKO Magazine
  • Silja Tenhunen, strategia-asiantuntija, Yle

Vuoden uudistus aikakausmediassa -sarjan tuomaristo: Elina Lappalainen, Orna Ben Lulu, Silja Tenhunen ja Mila Moisio. Kuvat: Rio Gandara, Vilma Rimpelä, Yle / Laura Mainiemi ja Laura Oja.

Orna Ben Lulu on RARE Median yksi perustajista ja päätoimittaja. Nuorille suunnattua journalismia sosiaalisessa mediassa julkaiseva RARE Media on palkittu Helsingin Sanomain säätiön Uutisraivaaja-kilpailussa vuosina 2019 ja 2023 ja Media-alan tutkimussäätiön vuoden 2022 Think Ink -kilpailussa. RARE Median sisällöt ovat audiovisuaalisesti kunnianhimoisia ja muotoiltu suoraan sosiaalisen median alustoille. Ben Lulu on uuden ajan toimittaja, jonka asiantuntijuutta on laaja-alaisesti journalismin erilaisten muotojen hahmottaminen ja nuorten suosimien alustojen mediaympäristöt.

Elina Lappalainen on Helsingin Sanomien talousmediabrändi HS Vision toimittaja. Hän on erikoistunut kasvuyrityksiin ja teknologia-aiheisiin ja seurannut suomalaisen startup-kentän ihmisiä, ilmiöitä ja innovaatioita vuodesta 2011 lähtien. Lappalainen on ollut osa HS Vision tiimiä alusta asti. Aikaisemmin hän on työskennellyt muun muassa Talouselämässä ja Kauppalehdessä. Lappalainen on myös Tieto-Finlandialla palkittu tietokirjailija ja somekouluttaja.

Mila Moisio on englanninkielisen käsityölehti TAUKO Magazinen päätoimittaja. Suoraan kansainvälisille markkinoille lanseerattu TAUKO Magazine palkittiin Editkilpailussa vuonna 2022 Vuoden uudistajana. Moisio tiimeineen on onnistunut luomaan lehden ympärille aktiivisen ompeluyhteisön. Hänen erityisosaamistaan on eettinen muoti ja visuaalinen viestintä.

Ylen strategia-asiantuntija Silja Tenhunen on erikoistunut median toimintaympäristöseurantaan ja skenaarioihin. Tenhunen on työskennellyt aiemmin muun muassa Etelä-Suomen Median sisältöjohtajana ja ohjelmistoyhtiö Anygraafilla. Vapaa-ajallaan hän on seniorien digikummi.

Vuoden aikakausmediajuttu

Sarjassa palkitaan juttu, joka on kaikin puolin vaikuttava. Se on laadukas, merkityksellinen ja huolella tehty ja se on jättänyt lukijaan jäljen. Kaikki sen elementit journalistisista ratkaisuista visuaaliseen esittämiseen tukevat jutun sisältöä. Vuoden juttu edustaa aikakausmediajournalismia parhaimmillaan.

Tuomaristo:

  • Kati Kelola, toimittaja, journalismin opettaja, Haaga-Helia
  • Maria Lassila-Merisalo, tutkija, kirjoittaja ja kouluttaja
  • Anna Tuominen, toimittaja, Suomen Luonto
  • Hannu Vanhanen, valokuvaaja, tietokirjailija

Vuoden aikakausmediajuttu -sarjan tuomaristo: Kati Kelola, Maria Lassila-Merisalo, Anna Tuominen ja Hannu Vanhanen. Kuvat: Kati Kelolan kuva-arkisto, Jarkko Viitasaari, Kimi Nurminen ja Ossi Ahola.

Kati Kelola on featurejournalismiin syventynyt toimittaja, jolla on pitkä ja monipuolinen kokemus kirjoittavana toimittajana, editorina ja toimituksen esihenkilönä. Hän on työskennellyt muun muassa Mondon päätoimittajana, kirjoittanut Suomen Kuvalehteen, Imageen ja Helsingin Sanomiin sekä julkaissut kaksi tietokirjaa. Lukuvuonna 2023–2024 Kelola opettaa journalismia Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa ja on mukana vetämässä maahanmuuttajataustaisten journalistien koulutusta.

Maria Lassila-Merisalo on tutkija, kirjoittaja ja kouluttaja, jonka suurin intohimo on vastuullinen journalistinen tarinankerronta. Hän työskentelee kehittämispäällikkönä Hämeen ammattikorkeakoulussa ja lisäksi erilaisissa luottamustehtävissä, kuten Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnassa ja Suomen tietokirjailijoissa.

Anna Tuominen työskentelee toimittajana Suomen Luonto -lehdessä, jossa hän toimi aiemmin myös verkkotuottajana. Tuomisen kirjoittama revontulien äänistä kertova Repojen konsertti -juttu palkittiin Editkilpailussa Vuoden aikakausmediajuttuna 2022.

Valokuvaaja ja tietokirjailija Hannu Vanhanen on työskennellyt visuaalisen viestinnän dosenttina Lapin yliopistossa ja kuvajournalismin professorina Tampereen yliopistossa. Vanhanen on kirjoittanut ja toimittanut useita kuvateoksia erityisalanaan kuvareportaasi. Hän on toiminut kansainvälisen Backlight 2020 -valokuvafestivaalin johtajana, kotimaisissa ja kansainvälisissä valokuvanäyttelyissä kuraattorina sekä raadin jäsenenä lehtikuva- ja ulkoasukilpailuissa. 

Vuoden lifestylejuttu

Sarjassa palkitaan visuaalisesti houkutteleva lifestylejuttu, joka tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä. Juttu voi käsitellä esimerkiksi muotia, ruokaa, sisustusta, matkustelua, kädentaitoja tai hyvinvointia. Tekijöiden syvällinen asiantuntijuus ja intohimo huokuvat taidolla tehdystä kokonaisuudesta, ja teksti, kuvat, taitto ja mahdolliset digitaaliset elementit muodostavat enemmän kuin osiensa summan.

Tuomaristo:

  • Sanna Autio, tuottaja, Yhteishyvä Ruoka
  • Katariina Kaatrasalo, yrittäjä, stylisti, Reborn Productions
  • Titti Uotila, Culinary Creative, AD, Doof Creative
  • Merja Yeung, valokuvaaja, kustantaja

Vuoden lifestylejuttu -sarjan tuomaristo: Sanna Autio, Merja Yeung, Katariina Kaatrasalo ja Titti Uotila. Kuvat: Nina Kaverinen, Merja Yeung, Sami Piskonen ja Tuomas Kolehmainen.

Sanna Autiolla on yli 30 vuoden kokemus ruokaviestinnästä. Autio on toiminut muun muassa Yhteishyvä Ruoan konsepti- ja sisältöpäällikkönä, Valion markkinoinnissa ja freelancer-ruokatoimittajana. Hän on ollut konseptoimassa Glorian ruoka & viini -lehteä sekä Tuko Oy:n Terassi-asiakaslehteä niitä perustettaessa. Nykyisin Autio työskentelee SOK:lla Yhteishyvä Ruoan tuottajana.

Reborn Productionsin yrittäjä ja stylisti Katariina Kaatrasalolla on vuosikymmenen kokemus lifestyle-, muoti- ja mainosstailauksista. Hänen stailausuransa alkoi lifestyle-lehtien parissa. Nykyään hän stailaa, puvustaa, lavastaa, roolittaa ja tekee kuvatuotantojärjestelyjä mainoksiin, TV-spotteihin ja aikakauslehtikuvauksiin. 

AD Titti Uotila on ruoan ja juoman visualisointiin erikoistuneen luovan toimiston Doof Creativen perustaja. Ennen yrittäjyyttä hän toimi pari vuosikymmentä aikakauslehtimaailmassa ja on työskennellyt AD:na muun muassa Helsingin Sanomien ruokatoimituksessa, Glorian ruoka & viinissä, Soppa365:ssä ja Cosmopolitanissa.

Valokuvaaja Merja Yeung on työskennellyt mainos- ja muotikuvaajana vuodesta 1997 lähtien. Hän on kuvannut monille tunnetuille suomalaisille ja kansainväliselle vaatebrändeille sekä useille aikakauslehdille. Lisäksi hän pyörittää tietokirjoihin keskittynyttä minikustantamo Hasardi Kustannusta. Hän on julkaissut ja tuottanut suomalaista perhe-elämään keskittynyttä lifestylelehteä Kidd.O:a vuosina 2013–2016. 

Vuoden ulkoasu aikakausmediassa ja Vuoden aikakauslehtikansi (esituomaristo)

Sarjassa palkitaan aikakausmedian ilmettä kokonaisvaltaisesti kaikissa niissä kanavissa, joissa lehti ilmestyy. Onnistunut ulkoasu on tunnistettava kaikissa käytetyissä kanavissa, erottuu muista ja sopii juuri kyseiselle medialle. Taitto, typografia, väri- ja kuvamaailma ja muut visuaaliset valinnat tekevät aikakausmediasta miellyttävän käyttää.

Vuoden aikakauslehtikannen valitsee suuri yleisö esituomariston valitsemista kansista. Kriteerinä valinnassa on kannen visuaalisuus, kohderyhmää puhutteleva otsikointi ja kokonaisuuden houkuttelevuus. 

Tuomaristo:

  • Tuomas Jääskeläinen, AD, Helsingin Sanomat
  • Satu Salmitie, AD, Viinilehti
  • Tuija Tarkiainen, AD ja yrittäjä, Studio Kiss
  • Anna Viertiö, toimitusjohtaja, BBO Creative

Vuoden ulkoasu aikakausmediassa -sarjan tuomaristo: Tuomas Jääskeläinen, Tuija Tarkiainen, Satu Salmitie ja Anna Viertiö. Kuvat: Rio Gandara, Antti Rintala, Anna-Kaisa Karppinen ja Anna Viertiön kuva-arkisto.

Tuomas Jääskeläinen on tehnyt 20 vuoden uran aikakausmediassa, muun muassa A-lehtien ja Bonnierin designjohtajana. Hän on ollut Art Directorina Bisnes.fi:ssä, Trendissä ja Oliviassa sekä johtanut kymmeniä suuria uudistusprojekteja Imagesta Pirkkaan. Nykyään hän on Helsingin Sanomien brändistä vastaava AD.

Viinilehden AD Satu Salmitiellä on monipuolinen kokemus aikakauslehti- ja markkinointialasta 15 vuoden ajalta. Aiemmin hän on toiminut graafisena suunnittelijana lukuisten lehtibrändien parissa muun muassa Aste Helsingillä. Viinilehti palkittiin edellisvuoden Editkilpailussa Vuoden ulkoasu -sarjassa, ja vuoden 2019 kisassa yleisö äänesti Viinilehden kansisarjan voittajaksi.

AD Tuija Tarkiaisella on pitkä kokemus aikakauslehtien ulkoasu- ja kuvasuunnittelusta sekä konseptoinnista, mm. Dekossa, Kotiliedessä ja Suomen Kuvalehdessä. Vuonna 2021 hän perusti oman verkkosivujen, julkaisujen ja visuaalisten identiteettien suunnitteluun erikoistuneen yrityksen. Tarkiainen on palkittu useasti Kirjataiteen Kaunis Kirja -kunniakirjalla, Procomin Oma media -kilpailuissa sekä Vuoden Huipuissa.

Anna Viertiö on brändi- ja mainostoimisto BBO Creativen toimitusjohtaja. Brändiin kuuluu myös kansainvälistä huomiota herättänyt kukkakeidas BUD. Annan vahva visuaalisuus näkyy BBO:n ja BUDin lisäksi luovuutta ja luovia tekijöitä sekä aikamme visionäärejä juhlistavassa BUDZINE-lehdessä, jossa hän toimii Creative Leadina. 

Vuoden video tai audio aikakausmediassa

Sarjassa palkitaan video- tai audiototeutus, joka osaltaan nostaa aikakausmedian profiilia, täydentää oivallisesti yksittäistä juttua tai tuo jotain uutta lehden sisältöihin. Palkittava toteutus tuo lisäarvoa olemassa olevalle yleisölle tai tavoittaa kokonaan uutta.

Tuomaristoon kuuluvat: 

  • Kimmo Haapala, valo- ja videokuvaaja, Alma Talent
  • Pia-Maria Nickström, toimitusjohtaja, Briif, perustaja, Mimmit sijoittaa -media
  • Ville Seuri, vastaava tuottaja, Yle Kioski
  • Sini Silván, va. päätoimittaja, AKT-lehti, viestintäpäällikkö, AKT

Vuoden video tai audio aikakausmediassa -sarjan tuomaristo: Kimmo Haapala, Pia-Maria Nickström, Ville Seuri ja Sini Silván. Kuvat: Kimmo Haapala, Simo Pukkinen, Laura Mainiemi / Yle ja Vesa-Matti Väärä.

Kimmo Haapalalla on pitkä kokemus valo- ja videokuvaamisesta. Hän työskentelee kuvaajana Alma Talentilla. Hän on kuvannut yritysjohtajia, talouden ammattilaisia ja poliittisia päättäjiä talouslehtien sivuille lähes 10 vuoden ajan. 

Pia-Maria Nickström on äänilehtipalvelu Briifin toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Briif on suomalainen teknologiastartup, joka kokoaa aikakauslehdistä kuratoituja artikkelita yhteen sovellukseen ääneen luettuina. Sovellus on Pohjoismaissa ensimmäinen laatuaan. Pia-Maria tunnetaan Mimmit sijoittaa -median ja -podcastin perustajana. Mimmit sijoittaa -podcast palkittiin vuonna 2022 Vuoden talous ja business -podcastina Audioland Awards -gaalassa. 

Ville Seuri on nuorten mediabrändi Yle Kioskin vastaava tuottaja. Yle Kioski tuottaa podcasteja ja videosisältöjä Yle Areenaan ja sosiaalisen median palveluihin, ennen kaikkea Tiktokiin ja Youtubeen. Aiemmin Seuri on työskennellyt journalistisissa johtotehtävissä Ylellä ja Helsingin Sanomissa yli kymmenen vuoden ajan. Hän on kirjoittanut myös Ylioppilaslehteen, Imageen ja Savon Sanomiin. 

AKT:n viestintäpäällikkö ja AKT-lehden va. päätoimittaja Sini Silván on pitkän linjan toimittaja, jolle on kertynyt monipuolista kokemusta niin printtimediasta kuin audiosta. Hän on tehnyt kymmenen vuoden ajan inserttejä Yle Akuuttiin ja tv-uutisia Nelosen uutisiin. Silván on työskennellyt aiemmin radiossa ja kirjoittanut freelancerina eri medioihin. Koulutukseltaan hän on journalistiikkaa opiskellut filosofian maisteri ja metsätalousinsinööri. Hän on tehnyt myös Ihan metsässä -podcastia Metsälehdelle.

Vuoden digi

Sarjassa palkitaan toteutus, joka loistaa digitaalisessa ympäristössä. Palkittava toteutus voi olla esimerkiksi sovellus, datan tai tekoälyn oivaltava hyödyntäminen, sosiaaliseen mediaan tai verkkoon luotu sisältökonsepti, digiä hyödyntävä artikkeli tai hyödyllinen palvelu lukijoille. 

Tuomaristoon kuuluvat: 

  • Christina Forsgård, viestintäkonsultti, Netprofile 
  • Harri Junttila, päätoimittaja, Tekniikka&Talous, Mikrobitti ja Tivi
  • Sami Kuusela, sarjayrittäjä, toimittaja
  • Jesper Vuori, luova johtaja, Miltton

Vuoden digi -sarjan tuomaristo: Christina Forsgård, Harri Junttila, Sami Kuusela ja Jesper Vuori. Kuvat: Peter Forsgård, Timo Pylvänäinen, Antti Vettenranta ja Netta Metsäaho.

Christina Forsgård on viestinnän, markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median asiantuntija sekä palkitun viestintä- ja konsulttiyritys Netprofilen perustaja. Hänellä on erityistä osaamista kyberkriisien hallinnasta, informaatiovaikuttamisesta ja kriisiviestinnästä Suomessa ja kansainvälisesti. Forsgård tunnetaan laajalti kasvuyritystapahtuma Slushin kummitätinä, mutta myös teknologia-alan enkelisijoittajana, teknologianörttinä ja tietokirjailijana. Hän on toiminut tuomarina useissa kotimaisissa ja kansainvälisissä viestintä- ja innovaatioalan kilpailuissa.

Harri Junttila on Tekniikka&Talouden, Mikrobitin ja Tivin päätoimittaja, joka on seurannut suomalaista IT- ja teknologiasektoria journalistina pian 25 vuotta. Hän on työskennellyt aiemmin muun muassa Tietoviikossa, Mediuutisissa ja Talouselämässä. Journalistisen työnsä lisäksi Junttila on toiminut muun muassa Startup Saunan valmentajana. Hän on mukana Tekniikan Akatemia -säätiön tiede- ja innovaatiovaliokunnassa sekä Millennium Innovation Prize Forum 2024 -tapahtuman järjestelytoimikunnassa. 

Sami Kuusela on sarjayrittäjä ja toimittaja, joka on kirjoittanut muun muassa Imageen ja Suomen Kuvalehteen. Hän on myös monen median kolumnisti, erikoisalanaan rakkaus, seksi ja teknologia. Kuuselaa kuulee sekä podcasteissa että radiossa ja näkee aamutelevisiossa. Kuuselan yrittäjäuralta löytyy lukuisia startupeja urheilun fanipalvelusta robottikirjoitusalustaan. Viime ajat hän on erikoistunut audioon, jossa häntä kiinnostaa erityisesti monimuotoinen ääni-ilmaisu, kuten monen tunnin mittaiset dokumentaariset ja kuunnelmalliset teokset äänikirjapalveluihin.

Jesper Vuori toimii luovana johtajana Milttonilla. Hän on AD-taustainen konseptisuunnittelija, joka haluaa löytää perinteiselle design-ajattelulle ja viestinnälle uusia kanavia ja välineitä. Digitalisaation ja tekoälyn vyöryssä hän etsii uusia ilmaisu- ja tuotantotapoja – keinoja, joilla lahjakkuus ja luovuus saadaan maksimoitua. Hänen mielestään teknologisten muutosten tulisi parantaa laatua ja inspiroida, ei vain nopeuttaa prosesseja tai luoda kaaosta.

Erikois-Edit

Erikois-Editillä palkitaan henkilö, yhteisö tai teko, joka on edistänyt sananvapautta, moniäänisyyttä tai demokratiaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Palkitsemisen peruste voi olla myös tärkeiden aiheiden nostaminen julkiseen keskusteluun tai journalismin, median tai lukutaidon kehittäminen.

Erikois-Edit-sarjan voittajan valitsee Aikakausmedia ry.

Vuoden aikakausmediakampanja & Vuoden aikakauslehtimainos

Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa palkitaan kampanja, joka on todistetusti onnistunut. Kampanja voi hyödyntää yhtä tai useampaa aikakausmedian kanavaa, kuten printtiä, digiä, natiivimainontaa, videota, audiota, somea, tapahtumayhteistyötä tai vaikuttajamarkkinointia. 

Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa palkitaan mainos tai mainossarja, jonka luova ratkaisu toimii visuaalisesti ja sisällöllisesti painetussa aikakauslehdessä. 

Tuomaristo:

  • Jani Halme, vapaa toimittaja, luova johtaja, ToinenPHD
  • Anssi Järvinen, yrittäjä
  • Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
  • Sari Mikkonen-Mannila, toimitusjohtaja, Omnipress

Vuoden aikakausmediakampanja & Vuoden aikakauslehtimainos -sarjojen tuomaristo: Jani Halme, Anssi Järvinen, Riikka-Maria Lemminki ja Sari Mikkonen-Mannila. Kuvat: Mikko Nikkinen, Matti Rajala, Niklas Meltio ja Tapio Auvinen Krash Oy.

Jani Halme on media- ja markkinointitoimisto ToinenPHD:n luova johtaja ja vapaa toimittaja. Hän on tehnyt lukuisia televisio- ja radio-ohjelmia sekä toiminut kolumnistina. Halme tunnetaan myös aktiivisena yhteiskunnallisena keskustelijana. Hänet on palkittu Suurella Journalistipalkinnolla vuoden journalistisesta teosta vuonna 2016.

Yrittäjä Anssi Järvisellä on yli 30 vuoden kokemus copywriterinä ja luovana johtajana toimimisesta johtavissa mainostoimistoissa. Hän on saavuttanut lähes 100 palkintoa markkinointiviestinnän katselmuksissa sekä Suomessa että ulkomailla. Järvinen on toiminut myös kaikissa suomalaisissa ja useissa ulkomaisissa alan kilpailuissa tuomarina ja tuomaristojen puheenjohtajana. Entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen ja varapuheenjohtaja kirjoittaa myös artikkeleita ja kolumneja eri medioihin. 

Riikka-Maria Lemminki on Suomen suurimman markkinoinnin ja viestinnän yhteisön Marketing Finlandin toimitusjohtaja sekä sivutoiminen yrittäjä. Hän on Euroopan johtavan markkinointitoimistojen liiton EACA:n jäsen. Hän on työskennellyt myös kansainvälisen markkinoinnin johtotehtävissä ympäristösektorilla. Oman työnsä ohella Riikka-Maria on ravintola- ja kaupan alan yrittäjä Ranskalainen Kauppa Oy:n kautta sekä Visit Lahden, Lomarenkaan, Ylläksen matkailun ja Salpauselän kisojen hallituksen jäsen.

Sari Mikkonen-Mannila on monia palkintoja kahminut markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen, joka toimii tällä hetkellä sisältötoimisto Omnipress Oy:n toimitusjohtajana. Aiemmin hän on työskennellyt johtajana Generossa, markkinointijohtajana jalkapalloseura HJK:ssa ja luovana johtajana sekä partnerina mainostoimisto Skandaalissa. Mikkonen-Mannila on ollut Vuoden Huippujen päätuomarina ja mukana Cannes Lions -festivaalin tuomaristossa.

Vuoden aikakausmediamainostaja

Sarjassa palkitaan mainostaja, joka hyödyntää aikakausmedioita monipuolisesti, vakuuttavasti ja merkittävällä panostuksella osana omaa markkinointikokonaisuuttaan. Voittajan valitsee Aikakausmedian koordinoima työryhmä, jossa on mukana Suomen suurimpien aikakausmediakustantajien mediamyynnin johtajat.

Mediamyyntiryhmään kuuluu Alma Talentin myyntijohtaja Anne Eklund, Fokus Media Finlandin kaupallinen johtaja Jaana Lindvall-Harki, A-lehtien yritysasiakkuuksien tiiminvetäjä Sami Onkamo, Otavamedian B2B-johtaja Tomi Takanen ja Sanoma Media Finlandin Lifestyle Business Manager Päivi Vaittinen


 

Editkilpailun 2023 tuomaristot

Vuoden yleisömedia: 

  • Ville Blåfield, johtaja, Miltton ja ohjelmajohtaja, Helsingin Kirjamessut
  • Ville Pernaa, journalismin dosentti
  • Lasse Rantanen, visuaalinen journalisti, kuvittaja ja graafinen suunnittelija
  • Sonja Saarikoski, tietokirjailija, toimittaja, Long Play

Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia:

  • Maria Ahvenainen, päätoimittaja, Tehy-lehti
  • Kati Haapakoski, yrittäjä, Wise Words Agency
  • Petri Korhonen, vastaava päätoimittaja, Demokraatti
  • Vilma Luoma-aho, professori ja varadekaani, Jyväskylän yliopisto

Vuoden aikakausmediatoimittaja:

  • Juhani Karila, kirjailija
  • Satu Rämö, toimittaja, kirjailija, toimituspäällikkö, Viinilehti & Mandatum
  • Tuija Siltamäki, vapaa toimittaja
  • Annamari Typpö, toimittaja ja tuottaja, Lööppi-lehti

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa:

  • Joonas Brandt, valokuvaaja
  • Kaisu Kaplin, valokuvaaja ja kuvataiteilija, Kaplin Creative
  • Konsta Leppänen, valokuvaaja
  • Niina Uusitalo, visuaalisuuden tutkija, valokuvaaja, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto

Vuoden uudistus aikakausmediassa:

  • Orna Ben Lulu, päätoimittaja, RARE Media
  • Elina Lappalainen, toimittaja, HS Visio
  • Mila Moisio, päätoimittaja, TAUKO Magazine
  • Silja Tenhunen, strategia-asiantuntija, Yle

Vuoden aikakausmediajuttu:

  • Kati Kelola, toimittaja, journalismin opettaja, Haaga-Helia
  • Maria Lassila-Merisalo, tutkija, kirjoittaja ja kouluttaja
  • Anna Tuominen, toimittaja, Suomen Luonto
  • Hannu Vanhanen, valokuvaaja, tietokirjailija

Vuoden lifestylejuttu:

  • Sanna Autio, tuottaja, Yhteishyvä Ruoka
  • Katariina Kaatrasalo, yrittäjä, stylisti, Reborn Productions
  • Titti Uotila, Culinary Creative, AD, Doof Creative
  • Merja Yeung, valokuvaaja, kustantaja

Vuoden ulkoasu aikakausmediassa, Vuoden aikakauslehtikansi (esituomaristo):

  • Tuomas Jääskeläinen, AD, Helsingin Sanomat
  • Satu Salmitie, AD, Viinilehti
  • Tuija Tarkiainen, AD ja yrittäjä, Studio Kiss
  • Anna Viertiö, toimitusjohtaja, BBO Creative

Vuoden video tai audio aikakausmediassa:

  • Kimmo Haapala, valo- ja videokuvaaja, Alma Talent
  • Pia-Maria Nickström, toimitusjohtaja, Briif, perustaja, Mimmit sijoittaa -media
  • Ville Seuri, vastaava tuottaja, Yle Kioski
  • Sini Silván, va. päätoimittaja, AKT-lehti, viestintäpäällikkö, AKT

Vuoden digi: 

  • Christina Forsgård, viestintäkonsultti, Netprofile
  • Harri Junttila, päätoimittaja, Tekniikka&Talous, Mikrobitti ja Tivi
  • Sami Kuusela, sarjayrittäjä, toimittaja
  • Jesper Vuori, luova johtaja, Miltton

Erikois-Edit:

  • Erikois-Edit-sarjan voittajan valitsee Aikakausmedia ry.

Vuoden aikakausmediakampanja & Vuoden aikakauslehtimainos:

  • Jani Halme, vapaa toimittaja, luova johtaja, ToinenPHD
  • Anssi Järvinen, yrittäjä
  • Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
  • Sari Mikkonen-Mannila, toimitusjohtaja, Omnipress

Vuoden aikakausmediamainostaja:

  • Anne Eklund, myyntijohtaja, Alma Talent
  • Jaana Lindvall-Harki, kaupallinen johtaja, Fokus Media Finland
  • Sami Onkamo, yritysasiakkuuksien tiiminvetäjä, A-lehdet
  • Tomi Takanen, B2B-johtaja, Otavamedia
  • Päivi Vaittinen, Lifestyle Business Manager, Sanoma Media Finland
Teksti: Anniina Nissinen ja Outi Itävuo

Editkilpailu

Aikakausmedian vuosittaisessa Editkilpailussa palkitaan aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa ja markkinoinnillisissa sarjoissa. Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin alan monipuolisia onnistumisia ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.

Kilpailun aikataulu:

Helmi–maaliskuu 2024 | Tuomaristot valitsevat voittajat.
Maaliskuu 2024 | Yleisöäänestys käydään Vuoden aikakauslehtikannesta.
Huhtikuu 2024 | Shortlistat julkistetaan ja gaalaliput tulevat myyntiin.
Toukokuu 2024 | Edit-palkinnot jaetaan ja voittajat julkistetaan Editgaalassa 16.5.2024.

page shape 1 page shape 3
×

Haku: