Elämme ulkonäkökeskeistä aikaa. Se näkyy hius- ja kauneusalalla niin, että ihmiset haluavat huolehtia itsestään ja käydä säännöllisesti laittamassa hiukset kuntoon ammattilaisella. Myös sosiaalisen median valtakausi on vaikuttanut sekä alaan että Pinni-lehteen. Asiakkaat näyttävät yhä useammin malliksi kampaus- tai meikkikuvaa Instagramista. Sosiaalinen media saattaakin olla yksi syy, miksi katumuoti erottuu alan trendeissä.
– Ne asiat, mitkä kulloinkin ovat muodissa vaatetuksessa, ovat osa hiusmuotiakin, kertoo Pinnin toimituspäällikkö Pia Paalasvuo.
Pinnin sosiaalisen median kanavat sekä verkkosivusto pinni.fi ovat printtilehden tilaajien suosiossa. Lehti järjestää digitaalisissa kanavissaan tuotearvontoja sekä viestii ajankohtaisista asioista, kuten hius- tai kauneusalan kilpailuista ja niiden voittajista.
Toimituspäällikön työpäivä alkaa nykyään tyypillisesti sillä, että hän lukee Pinnin Instagram-tilille saapuneet viestit.
– Viestittely lukijoiden ja seuraajien kanssa tuntuu vähän samalta kuin ystävien kanssa juttelisi.
Koronapandemian alussa Paalasvuo alkoi pitää Pinnin Instagram-tilillä live-lähetyksiä. Vieraaksi saapui muun muassa Italiassa työskentelevä suomalaiskampaaja. Hän kertoi tunnelmia maasta, jossa kampaamot ja kauneushoitolat olivat sulkeneet ovensa. Moni hius- ja kauneusalan yrittäjä hermoili tilanteen vuoksi, ja he kokivat saavansa lähetyksistä vertaistukea.
Myöhemmin Paalasvuo houkutteli livelähetyksiin juontajaparikseen Pinnin päätoimittajan Rainer Nymanin.
Luksusta jo 35 vuotta
Pinni juhlii tänä vuonna 35. ilmestymisvuottaan. Juhlavuoden kunniaksi lehteä on uudistettu ulkoasultaan entistä näyttävämmäksi.
Toimitus haki uuteen ulkomuotoon mallia ”maailman luksuslehdiltä”. Paalasvuo määrittelee luksuslehden sellaiseksi, jota katsellaan ja luetaan kaikessa rauhassa.
Uudistunut Pinni on muodoltaan aiempaa neliömäisempi.
– Meillä ei ole koskaan ollut kannessa mitään tekstiä. Nykyisten kannen valkoisten reunusten myötä se näyttää vielä entistäkin taiteellisemmalta.
Trendikäs pikkujoulukampaus syntyy glitter-hiuslisäkkeellä.
Lisäksi uudistuksessa vaihdettiin lehden sisältöjen paikkoja. Esimerkiksi kauneusasioita käsittelevä osa siirrettiin keskelle lehteä. Pinni haluaa palvella hyvin kauneudenhoitoalaa, ja nyt sisällöt on helpompi löytää.
Lukijoiden suosikkijuttuja ovat ammattilaisista kertovat henkilöhaastattelut sekä uutuustuotesarjojen esittelyt. Lisäksi lukijoita kiinnostavat koulutustapahtumat ja niistä kertovat jutut.
– Koulutustapahtumia koskevissa jutuissa esitellään usein alan uusia visuaalisia linjoja, jotka inspiroivat ammattilaisia kokeilemaan uusia trendejä sekä hakeutumaan koulutukseen oppimaan niistä lisää.
Toimituspäällikkö vieraili hiljattain messuilla Tukholmassa ja paljastaa, että tänä vuonna pikkujoulujen trendikampaus syntyy käyttämällä glitter-hiuslisäkkeitä, jotka kestävät kuumentamista ja kihartamista.
− Myös permanentit ovat tulleet takaisin. Erityisesti nuorten miesten keskuudessa päältä pidempi, kihara hiusmalli on nyt suosiossa.
Vaikka trendit vaihtuvat ja tuotteiden koostumukset sekä leikkaustekniikat kehittyvät, perusasiat, kuten muoto-oppi, saksien käyttö ja intohimo käsillä tekemiseen säilyvät aina alan keskiössä.
Pinnin Yearbook kerää trendit yhteen
Jos haluaa tietää lisää tämän hetken hius- ja kauneusalan trendeistä, kannattaa vilkaista Pinnin uutuustuotteeseen, Yearbook by Pinniin. Yearbook ilmestyi ensimmäistä kertaa tänä syksynä, seuraava tulee ulos ensi keväänä.
– Meiltä oli jo pitkään toivottu vuosialbumia, jossa on mallikuvia sekä lukijoidemme rakastamia step-by-step-opastuskuvia, Paalasvuo kertoo.
Yearbook säilyy parturi-kampaamoiden ja kauneushoitoloiden pöydillä pitkään, ja myös asiakkaat voivat hakea siitä ideoita.
– Moni ammattilainen laittaa tavallisenkin Pinni-lehden asiakkailleen luettavaksi.
Lehti tavoittaa kohderyhmänsä yli 90-prosenttisesti.
Lehden pääasiallinen kohderyhmä, hius- ja kauneusalalla työskentelevät, pitävät Pinniä korkealla arvossa. Vuonna 2021 tehdyssä lukijatutkimuksessa lehti sai kouluarvosanaksi yhdeksikön.
Paalasvuo muistuttaa, että Pinni on suunnattu kaikille hius- ja kauneusalalla työskenteleville. Lehti tavoittaa yli 90-prosenttisesti suomalaiset kampaamot, parturit ja kauneushoitolat.
– Toiset jutut koskettavat alan yrittäjiä enemmän kuin työntekijöitä, mutta emme ole vain alan yrittäjien lehti.
Pinni pitää parturi-kampaajien puolia
Suomen Hiusyrittäjät ry on jäsenkadon myötä lopetusuhan alla. Siksi Pinnin tehtävä alan äänitorvena on entistäkin tärkeämpi. Alalla puhuttaa tällä hetkellä hintojen nousu. Pinnissä palvelujen hinnoittelusta on puhuttu aina.
– Muistutamme lukijoitamme, että tehdystä työstä on otettava kunnon maksu, eikä saa väheksyä itseään. Se tuntuu olevan tällä alalla harmillisen yleistä.
Pohjoismaiset hiuslehdet tekevät sisältöyhteistyötä.
Paalasvuo lisää, että Suomessa on äärettömän hyvä hiusalan koulutus ja parturi-kampaajien pitää osata tehdä kaikkea värjäyksistä erilaisiin leikkauksiin.
– Toki erikoistuakin voi, ja omaa erikoisosaamista on hyvä käyttää apuna markkinoinnissa. Jos esimerkiksi osaa blondauksen erityisen hyvin, siitä kannattaa kertoa asiakkaille.
Paalasvuo on ollut perustamassa pohjoismaisten hiuslehtien liittoumaa, Nordic Hair Alliancea. Lehtien kesken on sovittu, että he saavat käyttää toistensa juttuja veloituksetta omassa lehdessään. Käännöstyö tulee tehdä itse ja varmistaa aina lupa myös kuvien käyttöön.
– Käännösjuttuja on vaihdettu erityisesti silloin, kun joku lehdistä on tehnyt jutun kansainvälisestä tähdestä tai muusta globaalista aiheesta.
Pinni järjestää vuosittain pohjoismaisen Nordic Hair Star -kuvakilpailun ja gaalan. Tapahtuma oli tänä vuonna loppuunmyyty ja se kertoo Paalasvuon mielestä siitä, mikä tällä hetkellä hius- ja kauneusalalla on eniten pinnalla: ihmiset haluavat jälleen kokoontua yhdessä juhlimaan.