Skanska Kodit nappasi voiton vuoden viimeisessä Kuukauden aikkarimainos -kisassa. Kestää elämän -mainossarja näyttää, että vastuullisuudesta voi kertoa vakavuuden sijaan pilke silmäkulmassa.
Mainoksissa haluttiin dramatisoida Skanskan konkreettisia ratkaisuja kestävään asumiseen abstraktisti, absurdisti ja oivaltavasti, jotta ne erottuisivat vakavasta vastuullisuusviestinnästä ja jättäisivät katsojalle muistijäljen. Mainossarja nojaa rohkeasti visuaaliseen ideaan.
– Jokaisesta Skanskan vastuullisuusargumentista tehtiin mainokset, joissa pysäyttävän kuvan ja monimerkityksellisen otsikkotekstin välisestä suhteesta syntyy katsojalle hieno oivalluksen hetki, sanoo mainostoimisto Milttonin Art Director Roope Sandberg.
Voitokas mainos on julkaistu Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä.
Lue haastattelu kokonaisuudessaan: Kuukauden aikkarimainos kertoo vastuullisuudesta hauskalla tavalla – "Katsojalle syntyy oivalluksen hetki"
Kisassa kunniamaininnan sai Autoliiton Hädässä ystävä tunnetaan. Tuomari kiitteli mainoksen rehtiä ja vastuullista meininkiä ja laadukasta toteutusta. Mainos on julkaistu Avussa, Tuulilasissa, Eevassa, Tekniikan Maailmassa, Metsästys ja Kalastus -lehdessä. Mainoksen on suunnitellut Superson.
Toisen kunniamaininnan kilpailussa sai Karhu Platina – Se parempi lager. Tuomari ihastui erityisesti mainoksen viileyteen ja itseironiaan. Mainos julkaistiin Pirkassa ja Sauna-lehdessä. Sen suunnittelusta vastasi Reaktor Creative.
Voittaja: Skanska Kodit – Kestää elämän.
Tuomarin kommentti:
– Mainossarjassa on oivaltavan hauskat ideat arkipäiväisistä aiheista. Nojaa rohkeasti visuaaliseen ideaan ja voisi toimia jopa pelkällä otsikolla ilman selityksiä. On aina ilo, kun vastuullisuutta ja informatiivisuutta käsitellään kepeästi ja pienellä pilkkeellä.
Skanska Kodit
Stiina Hemmilä, markkinointipäälikkö
Marja Kuosma, myynti- ja markkinointijohtaja
Peetu Heikkinen, konseptisuunnittelija
Cristina Rinnetie-Uski, markkinointi- ja viestintäjohtaja
Mainostoimisto: Miltton
Erkko Mannila, luova johtaja
Roope Sandberg, Art Director
Mikko Mäkelä, Copywriter
Joni Räikkönen, asiakkuusjohtaja
Laura Rauhala, projektipäälikkö
Riikka Isotalo, projektipäälikkö
Tuotantoyhtiö: I am Zebra
Mika Sylvin, vastaava tuottaja
Kari Ylitalo, valokuvaaja
Simo Liukka, kuvankäsittely
Mediatoimisto: Virta
Minna Toivola, Account Lead
Jessi Fernandez, Account Manager
Jade Teppo, Print Planner
Aikakausmediat:
HS Kuukausiliite
Kunniamaininta: Hädässä ystävä tunnetaan
Tuomarin kommentti:
– Selkeä ja informatiivinen idea ajankohtaisesta asiasta. Rehti, vastuullinen ja suora meininki kuten koko palvelulla. Laadukas toteutus.
Mainostaja: Autoliitto
Taina Saari, markkinointipäällikkö
Jari Saarentaus, kuvaaja (still-kuvat), Autoliitto/Moottori
Mainostoimisto ja mediasuunnittelu: Superson
Sole Lang, Client Partner
Julius Miikkulainen, Concept Designer & copywriter
Aleksi Mustonen, AD
Sonja Granbohm, mediasuunnittelu
Eija Hautaniemi, Project Manager
Tuotanto: Grillifilms
Finn Andersson, ohjaaja
Kalle Penttilä, valaisija
Sanna Sorvoja, casting
Ansku Elsilä, puvustus
Petteri Lehtinen, tuottaja
Ronja Pero, tuotantopäällikkö
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Apu, Tuulilasi, Eeva, Tekniikan Maailma, Metsästys ja Kalastus
Kunniamaininta: Karhu Platina – Se parempi lager
Tuomarin kommentti:
– Tavallisen ja varsin täyden kategorian uudenoloinen mainos. Viileää on ja mukana on ripaus itseironiaa. Isomman konseptin johdonmukainen printti, jossa tuote on kingi.
Mainostaja: Sinebrychoff
Elli Karppinen, Senior Brand Manager
Anniina Pyykönen, Media Manager
Niklas Rinne, Beer Category Marketing Director
Alexander Sneen, Vice President Marketing
Mainostoimisto: Reaktor Creative
Katariina Harteela, Creative Director
Jesse Pitkänen, Strategist
Jimi Hyvärinen, Art Director
Sebastian Koskinen, Creative copywriter
Venla Mäkitiura, Graphic Designer
Karoliina Kauhanen, Project Leader
Mediatoimisto: Initiative
Ilona Näätänen, Print Planner
Mikaela Sundström, Strategy Planner
Katri Laitinen, Account Director
Tuotantotoimisto: Koski Syväri
Olli Häkkinen, Photographer
Jenni Juurinen, Stylist
Arttu Kokkonen, Gaffer
Ilona Malinen, Producer
Jonna Yletyinen, Production manager
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Pirkka
Sauna-lehti
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.
Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.