Haku

Kyllä joku hoitaa on Vuoden aikakausmediakampanja – "Halusimme nostaa jäsentemme työn arvostusta"

Kyllä joku hoitaa -kampanja oli tuomariston mukaan tunteisiin vetoava toteutus, joka pysäyttää ja kertoo oleellisen jo ensivilkaisulla. Useissa ammatti- ja järjestölehdissä julkaistut mainokset nostivat julkisten ja hyvinvointialojen ammattilaisten omanarvontuntoa ja tekivät näkyväksi sitä tärkeää työtä, jota he tekevät. 

– JHL:n jäsenet pitävät Suomen ja meidän jokaisen arjen pyörimässä joka päivä. Heillä on noin tuhat erilaista ammattinimikettä, mutta heidän tekemäänsä työtä pidetään helposti itsestäänselvyytenä. Halusimme herättää tunteita ja ajatuksia, tukea työehtosopimusneuvotteluita ja nostaa jäsentemme ja jäsentemme työn arvostusta, kertoo JHL:n viestintäjohtaja Kristiina Ahonen.

Ahosen mukaan kampanja on kerännyt paljon kiitoksia ja palautetta, ja mainoksia on pidetty ajatuksia herättävinä ja koskettavina. 

Kyllä joku hoitaa -kampanjassa oli useita printtimainoksia. JHL:n viestintäjohtaja Kristiina Ahonen kertoo, että jäsenistö on ottanut kampanjassa lanseeratun sloganin käyttöönsä.

Kampanjan suunnitelleen mainostoimisto NORD DDB:n Creative Director Kalle Wallinin (artikkelin pääkuvassa lavalla etummaisena) mukaan kampanjaan harkittiin useita eri konsepteja, mutta toteutettavaksi valikoitunut idea nousi esiin erityisesti idean kirkkauden ja samastuttavuuden vuoksi.

– Idea oli suunnittelijoille sellainen, joka oli ”pakko päästä tekemään”. Intohimo oli helppo aistia pitkänkin matkan päähän.

Kampanjan printtimainoksia suunnitellessa pyrittiin rakentamaan JHL:n näköinen laadukas ja suoraviivainen kokonaisuus, joka onnistuu ansaitsemaan lukijoiden huomion ja syventämään kampanjan viestiä. 

Tunteisiin vetoava toteutus pysäyttää ja kertoo oleellisen jo ensivilkaisulla. Vaikka vain käsineet näkyvät, keskiössä on ihminen. 
– Ote tuomariston perustelusta

– Printtimainos onkin todellinen testi konseptin toimivuudelle, koska koko tarina tulee pystyä kertomaan yhdellä näkymällä ja terävällä tekstillä. Toivoisin näkeväni aikakauslehtimainonnassa enemmän rohkeutta pelkistää ja kirkastaa viestiä.

Kalle Wallin arvostaa aikakauslehtimainonnan suunnittelussa materiaalintuntua.

– Viesti tuntuu arvokkaammalta, kun se on painettu paperille.

Palkitun kampanjan takana oli NORD DDB:n lisäksi mediatoimisto OMD Finland sekä tuotantoyhtiö Lucy Loves Stories. 

NORD DDB, Lucy Loves Stories ja mediatoimisto OMD kävivät pokkaamassa tuplavoiton Kyllä joku hoitaa -kampanjasta. Vasemmalta oikealle: Atte Maunula, Lauri Ritari, Kari Ylitalo, Fareedah Qutishat, Sanna-Kaisa Elopuro-Höylä, Satu Taipola, Kalle Wallin, Tero Ahonen ja Jukka Hannula.

Editkilpailun markkinoinnillisten sarjojen tuomaristoon kuului GroupM:n Head of Print and Outdoor Sanna Ikonen, N2 Creativen toimitusjohtaja Minna Järvenpää, Staartin luova toimitusjohtaja Juuso Kemi ja Red & Bluen luova johtaja Petteri Laamo.

Katso kaikki mainokset ja tuomariston perustelut Editkilpailun sivustolla

Teksti: Outi Itävuo | kuvat: Petri Anttila (artikkelin pääkuva) ja Mirella Penttilä

Editkilpailu

Vuosittain jaettavien Edit-palkintojen tavoitteena on nostaa näkyvästi esiin aikakausmedioiden tekijöiden monipuolinen ammattitaito ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Editkilpailussa on 12 toimituksellista ja kolme markkinoinnillista sarjaa. Kilpailua on järjestetty vuodesta 2004 asti.

page shape 1 page shape 3
×

Haku: