Sanotaan, että joulufiilistely alkaa vuosi vuodelta yhä aiemmin. Sen todistaa Kaikkien aikojen Joulun Instagram-yleisön kasvu: jo elokuussa jouluaiheilla fiilistelevän tilin otti seurantaan 679 uutta seuraajaa, ja syyskuussa kasvu jatkui 752 seuraajalla.
Aikakausmedian someseurannan mukaan Kaikkien aikojen Joulu on enemmän kuin puolitoistakertaistunut yleisönsä alkuvuodesta, ja reipas kasvutahti on jatkunut myös lokakuussa. Tili eli hiljaiseloa elokuuhun asti, jonka jälkeen sisältöjä on postailtu lähes joka päivä.
Digitaalisten sisältöjen kehittäjä Anni Alatalo kertoo, että Kaikkien aikojen Joulun Instagram-tiliä on tänä vuonna päivitetty aktiivisemmin ja monipuolisemmin kuin aiemmin. Postauksista löytyy samanlaista sisältöä kuin joululehdistä: juhlahumua, lahjaideoita, diy-vinkkejä, joulun tunnelmointia ja odotusta, reseptejä ja ihania joulukoteja. Suosittua sisältöä ovat esimerkiksi jouluaiheiset hauskat ja itseironiset meemit. Hänen mukaansa on tärkeää pitää tilin sisältö viikoittain monipuolisena ja viihdyttävänä.
– En usko, että millään yksittäisillä postauksilla, kuten meemeillä tai lehden julkaisuun liittyvillä postauksilla olisi suurta vaikutusta tilin kasvuun. Tärkeämpää on kokonaisuus, sisällöt ja oikea puhuttelutapa, kertoo jouluttajaksi itsekin tunnustautuva Alatalo.
Kaikkien aikojen Joulun Instagram-tili on yhteinen neljälle A-lehtien joululehdelle, joita ovat Kaikkien aikojen Joulun lisäksi Kaikkien aikojen Jouluherkut, Kaikkien aikojen joulukodit ja 100 ideaa jouluun. Painettujen lehtien ja Instagramin lisäksi kokonaisuuteen kuuluu viikoittain lähetettävä uutiskirje, joka ilmestyy syyskuusta vuoden loppuun.
Lue myös juttu vuodelta 2020: Joululehtien päätoimittaja Kari-Otso Nevaluoma: ”Kodeista, joissa rakastetaan joulua, välittyy erityinen lämpö”
Eniten seuraajamäänsä Instagramissa kasvattaneet aikakausmediat, tammi–syyskuu 2023
Media | Uusia seuraajia vuoden alusta*, kpl |
Muutos seuraajamäärässä vuoden alusta, % |
|
1. | Suomen Luonto | 13 922 | +12,9 % |
2. | Seiska | 2 965 | +12,7 % |
3. | Tiede | 2 454 | +13,7 % |
4. | K-Ruoka | 2 420 | +4,1 % |
5. | Me Naiset | 2 084 | +3,6 % |
6. | Tehy-lehti | 1 842 | +17,0 % |
7. | Viherpiha | 1 799 | +4,7 % |
8. | Meidän Mökki | 1 711 | +5,7 % |
9. | Talouselämä | 1 495 | +15,3 % |
10. | Kaikkien aikojen Joulu | 1 409 | +164,0 % |
Instagramissa tänä vuonna 119 000 uutta seuraajaa
Aikakausmedian someseurannan mukaan aikakausmediat saavat kuukausittain tuhansia uusia seuraajia Instagramissa. Syyskuun lopussa seuraajia oli Instagramissa yhteensä yli 1,6 miljoonaa, mikä on yli 119 000 seuraajaa enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Kasvu on tasaista, ja viimeisen vuoden aikana seuraajamäärä on pienentynyt vain yhtenä kuukautena.
Suurimmat aikakausmediat Instagramissa olivat syyskuussa Suomen Luonto, Meillä kotona ja Yhteishyvä.
Aikakausmedioiden seuraajamäärä Instagramissa, syyskuu 2022–syyskuu 2023
Suurimmat aikakausmediat Instagramissa syyskuu 2023
Media | Seuraajia | |
1. | Suomen Luonto | 121 827 |
2. | Meillä kotona | 83 567 |
3. | Yhteishyvä | 70 537 |
4. | Soppa365 | 68 107 |
5. | K-Ruoka | 61 905 |
6. | Me Naiset | 60 116 |
7. | Maku | 57 492 |
8. | Avotakka | 52 892 |
9. | Koti ja keittiö | 45 797 |
10. | Unelmien Talo&Koti | 42 343 |
Aikakausmedia on tilastoinut suomalaisten aikakausmedioiden someseuraajamääriä vuodesta 2016 alkaen. Syyskuussa 2023 seurannassa oli mukana 211 mediaa, joista oli 154:llä käytössään Instagram.
Tutustu syyskuun someraporttiin yläpuolelta tai lataa se itsellesi täältä
Aikakausmedian jäsenet saavat käyttöönsä koko raportin Excel-muodossa sivuston jäsenosiosta