Haku

Talouslehdet pärjäsivät aikakausmedioista parhaiten – Tekniikka&Talous sai lähes 130 000 uutta lukijaa

Kovimman kasvutuloksen teki Tekniikka&Talous, joka sai peräti 129 000 uutta lukijaa, mikä tarkoitti 43 prosentin kasvua. Printissä uusia lukijoita tuli 19 000 ja digissä 118 000. 

Tekniikka&Talous on Tekniikan akateemiset TEKin jäsenetulehti, jota voi myös tilata. Tällä hetkellä Suomessa tekniikan parissa työskentelevien ihmisten määrä on korkeampi kuin koskaan ja TEKin jäsenmäärä kasvaa jatkuvasti. Lukijamäärä on kasvanut uusien jäsenten myötä, mutta kasvu ei selity vain sillä.  

– Toinen puoli uusista lukijoista on maksavia tilaajia, mikä on tosi hieno juttu. Syy kasvuun ovat varmasti lukijoita kiinnostavat sisällöt, päätoimittaja Harri Junttila sanoo.  

Suurimmat talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 2022

  Lukijamäärä (printti) Kokonaistavoittavuus (printti + digi)
Talouselämä  128 000 587 000
Taloustaito  456 000 475 000
Tekniikka&Talous  77 000 428 000
Yrittäjä 107 000 133 000
Arvopaperi  70 000 118 000
Viisas Raha 57 000 82 000

Kokonaistavoittavuus muodostetaan printtilehden keskimääräisen numeron lukijamäärästä, johon lisätään lehden digiyleisö yhden keskimääräisen viikon ajalta. Luku on nettoluku, eli yksi henkilö lasketaan mukaan vain kerran riippumatta siitä, lukeeko hän lehteä yhdessä tai usemmassa kanavassa. Lähde: KMT 2022

Kymmenen hengen toimituksessa työvoimaa on keskitetty seuraamaan tekniikan näkökulmasta suosituimpia aiheita, kuten Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa, energia-alan muutoksia sekä kvantti- ja avaruusteknologiaa, joiden osaaminen on Suomessa hyvin vahvaa. Myös lehden tekemät isot toimialojen tilannetta avaavat selvitykset ovat olleet luettuja.  

Ammattilaisille suunnatut lehdet nosteessa 

Lukijamäärien kääntäminen kasvuun on vaatinut Tekniikka&Talous -lehdessä kovaa työtä. Viisi vuotta sitten tilanne näytti hankalalta, sillä printti laski nopeammin kuin digitaalinen sisältö pystyi kasvamaan. Korona-aikana suunta kuitenkin muuttui, kun lukijat ottivat verkkosisällöt omakseen. Tuoreimman KMT-mittauksen mukaan lehden kasvu digissä oli printtiin verrattuna moninkertainen.

– Vaikka TEKin jäsenet ovat hyvin teknologiaorientoituneita, alan tarinoita halutaan silti lukea myös perinteisestä printtiformaatista. Siinä on oma viehätyksensä, että perjantaisin ilmestyvä lehti tarjoaa yhdellä kertaa läpileikkauksen siihen, mitä alalla juuri nyt tapahtuu, Junttila toteaa.

Myös muiden Alma Talentin talousaikakauslehtien tilanne näyttää tuoreimpien KMT-lukujen perusteella valoisalta. Talouselämän kokonaistavoittavuus kasvoi 81 000 uudella lukijalla, ja sijoittajille suunnatun Arvopaperin lukijamäärä säilyi ennallaan. Junttila uskoo menestyksen johtuvan siitä, että nyt lukijat kaipaavat nimenomaan ammattilaisille tehtyä sisältöä.

Ammattilaisille suunnatut lehdet ovat alkaneet pärjätä digitaalisessa ympäristössä ja printin tilaajien määrä on kutistunut hitaammin kuin on ennustettu, hän sanoo.

Jutut energiansäästämisestä kiinnostavat epävarmassa taloustilanteessa

Talousaiheista kirjoittava Taloustaito onnistui kasvattamaan lukijamääräänsä 37 000 uudella lukijalla. Lehti menee jäsenetuna Veronmaksajain Keskusliiton jäsenille.   

Taloustaidon päätoimittajan Antti Oksasen mukaan lukijat arvostavat hyötynäkökulmaa. Siksi jokaisen jutun niin printissä kuin verkossa täytyy tarjota konkreettinen neuvo tai vinkki siitä, miten voi parantaa omaa taloudenpitoaan – on sitten kyse veroista, sijoittamisesta tai vaikka perinnönjaosta.  

Viime vuosien kriisit ovat korostaneet arkitalouden osaamista, joka on Taloustaidon yksi tärkeimmistä teemoista.

– Pandemia lisäsi kysyntää esimerkiksi etätyötä ja siihen liittyviä verovähennyksiä käsitteleviä juttuja kohtaan. Tänä vuonna lukijoita puhuttavat tietysti sähkösopimuksia ja energiansäästämistä koskevat jutut. Toisaalta Taloustaidon perinteiset säästämisen, sijoittamisen ja fiksun kuluttamisen teemat ovat aina muodissa, hän sanoo.  

Kuva: Anniina Nissinen / Aikakausmedia

Mikä on KMT?

Kansallinen Mediatutkimus KMT on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar TNS. 

page shape 1 page shape 3
×

Haku: