Haku

Syötävä hamppumatkalippu, painamatta jätetty sanomalehti… Tässä ovat parhaat Cannesissa palkitut printit

Cannes Lions International Festival of Creativity (ent. Advertising Festival) on vuosittain Ranskan Cannesissa järjestettävä tapahtuma, jossa markkinointialan huiput kokoontuvat yhteen tapaamaan toisiaan ja palkitsemaan parhaita luovia toteutuksia useissa eri sarjoissa. Ensimmäinen festivaali järjestettiin syyskuussa 1954.

Printtitoteutuksia palkitaan Print & Publishing -sarjassa, joka sisältää useita eri kategorioita, kuten yhteiskunnallinen mainonta, brändin tarkoitus ja sosiaalinen vastuullisuus, kulutustuotteet, ruoka ja juoma, läpilyönti pienellä budjetilla, kaupallinen julkaisu sekä monta muuta. Vuoden 2021 kisaan osallistui printtisarjassa 800 toteutusta, joista 21 palkittiin kultaisella, hopeisella tai pronssisella leijonapystillä.

"We wanted to celebrate purpose driven brand ideas that help make the world a better place, but also ideas that sell a product or service."
– Cannes-tuomari Jens Waernes, Managing Director Creative, Scholz & Friends

Grand Prix -pääpalkinnon voitti libanonilainen An-Nahar-sanomalehti The Elections Edition -tempauksellaan. Lehti pysäytti painokoneet ensimmästä kertaa 88 vuoteen ja lähetti painamatta jääneen sanomalehtipaperin Libanonin hallitukselle, joka aikoi perua kansanäänestyksen paperipulaan vedoten. Lehtitelineissä kuluttajaa odottivat lehtien sijaan kolme viestiä: "Ensimmäinen numero, jota ei painettu, jotta ihmiset tulisivat kuulluksi", "Emme painaneet lehteä tänään, jotta äänestys voitaisiin toteuttaa" sekä suoraan hallitusta puhutteleva "Teiltä puuttui muste ja paperi. Nyt teiltä puuttuvat tekosyyt. Äänestys toteutuu.".

Ehkäpä erikoisin palkituista mainoksista oli Berliinin julkisen liikennöijän BVG:n hamppuöljyllä maustettu syötävä matkalippu, jota tarjottiin helpottamaan jouluruuhkassa kärvistelijöiden stressiä. Myös brasilialaisen seikkailu-urheiluun keskittyvän Go Outside -lehden mainos oli toteutukseltaan uniikki – mainos tarjosi pääsyn juoksukilpailuun ja sateenkestävä printti toimi myös kilpailunumerona osallistujan rinnassa.


Julkaisusta löytyy myös Suomessa nähty kampanja. Doven Evolution Reloaded -mainos palkittiin Aikakausmedian Kuukauden aikkarimainos -kisassa kesällä 2021. Suomen-markkinalle lokalisoidussa mainoksessa otsikkoon nostettiin kyselytutkimuksen tulos, jonka mukaan 70 prosenttia tytöistä haluaa näyttää täydelliseltä julkaisemissaan kuvissa. Mainoksessa teinien vanhempia ohjattiin tutustumaan ohjeisiin, joiden avulla voi tukea nuoren itsetuntoa sosiaalisen median luomien ulkonäköpaineiden puristuksessa.

– Tyylikkään vähäeleisesti toteutettu jatko Doven luonnollisen kauneuden sarjalle, perusteli kisaa tuomaroinut SEK:in Creative Director Heli Roiha.

Kymmenen vaikuttavinta Cannesin printtisarjan menestyjää on nyt koottu Print Power -organisaation julkaisemaan For the Love of Print -julkaisuun. Mukaan valituissa mainoksissa korostettiin mainoksen toimimista osana monikanavaista kampanjaa. Julkaisua on rikastettu linkeillä, joista pääsee katsomaan videoita kampanjakokonaisuuksista.

Lataa For the Love of Print -julkaisu Print Powerin sivuilta

For the Love of Print -julkaisuun valitut mainokset olivat:

  • Dove/Unilever: Reverse Selfie
  • IKEA: The Trash Collection 2021
  • Change the Ref (yhdysvaltalainen aselakien tiukentamista ajava organisaatio): Gun Stats
  • Rolling Stone Italia (yhdysvaltalaisen musiikkilehden italialainen versio): Rockin' Mamas
  • Berliner Verkehrsbetriebe (Berliinin metro-, raitio- ja bussiliikelaitos): The BVG Hempticket – Come Home, Calm Down
  • Pepsi: Better With Pepsi
  • An-Nahar (libanonilainen sanomalehti): The Elections Edition
  • Burger King: Moldy Whopper
  • Go Outside (brasilialainen seikkailu-urheilulehti): Take This Ad for a Run
  • Penguin Books: Portugese (Re)Constitution

Julkaisun kuratoi Print Powerille Cannes-tuomari Jens Waernes Scholz & Friendsistä, joka on yksi Euroopaan suurimmista mainostoimistoista. 

Kuvat: Print Power ja Dove

Onko mielessäsi aihe, josta haluaisit lukea Aikakausmedian sivuilta? Kerro meille!

page shape 1 page shape 3
×

Haku: