Haku

Kuukauden aikkarimainos kertoo vastuullisuudesta hauskalla tavalla – "Katsojalle syntyy oivalluksen hetki"

Marras–joulukuun aikkarimainos -kisan tuomaroinut Kaimanan luova johtaja Iina Ratinen kiittelee, että Skanska on onnistunut luomaan arkipäiväisistä asioista oivaltavat ja hauskat toteutukset. 

– Mainossarja nojaa rohkeasti visuaaliseen ideaan ja voisi toimia jopa pelkällä otsikolla ilman selityksiä. On aina ilo, kun vastuullisuutta ja informatiivisuutta käsitellään kepeästi ja pienellä pilkkeellä, hän sanoo.

Skanska Kotien myynti- ja markkinointijohtaja Marja Kuosman mukaan tällä hetkellä uudiskohteiden ostajia mietityttää moni asia tulevaisuuteen liittyen. Ihmisiä kiinnostaa muun muassa vastuullisuus sekä energiakysymykset ja niiden vaikutukset omaan arkeen ja kustannuksiin.

– Tekemämme valinnat ja konkreettiset ratkaisut luovat puitteet mahdollisimman kestävälle elämäntavalle Skanskan asuntokohteissa. Näitä konkreettisia ratkaisuja ovat muun muassa aurinkopaneelit, pyörien säilytys ja pesupaikat, lajittelun helppous sekä sähköautojen latauspaikat, hän sanoo.

Aikkarimainonta on tässä hektisessä nykyelämässä erittäin miellyttävä mainonnan muoto – sen sisältöön oikeasti keskitytään ja samalla se tarjoaa mainostajille median, jossa voi tarjota lukijalle oivaltamisen iloa.

Vastuullisuudesta kertovissa mainoksissa haluttiin dramatisoida Skanskan konkreettisia ratkaisuja abstraktisti, absurdisti ja oivaltavasti, jotta ne erottuisivat vakavasta vastuullisuusviestinnästä ja jättäisivät katsojalle muistijäljen.

– Jokaisesta Skanskan vastuullisuusargumentista tehtiin mainokset, joissa pysäyttävän kuvan ja monimerkityksellisen otsikkotekstin välisestä suhteesta syntyy katsojalle hieno oivalluksen hetki, sanoo mainostoimisto Milttonin Art Director Roope Sandberg

Kestää elämän -kampanjaan kuuluu olennaisena osana myös liikkuvaa kuvaa. Aikkarimainosten ja liikkuvan kuvan aiheet ovat visuaalisesti yhtenäisiä. Filmi etenee argentiinalaisen Carlos Gardelin Por Una Cabeza -tangon tahtiin. Sandbergin mukaan vanha musiikki ja moderni aihe luovat yhdessä ristiriidan, joka on mieleenpainuva kokonaisuus.

– Aikkarimainonta on tässä hektisessä nykyelämässä erittäin miellyttävä mainonnan muoto – sen sisältöön oikeasti keskitytään ja samalla se tarjoaa mainostajille median, jossa voi tarjota lukijalle oivaltamisen iloa. Kaiken ei aina tarvitse olla valmiiksi pureskeltua, Sandberg sanoo.

Kuukauden aikkarimainokset marras–joulukuu 2022

Marras–joulukuun kisan tuomarina toimi Kaimanan luova johtaja Iina Ratinen. Kisassa kunniamaininnat saivat Autoliiton Hädässä ystävä tunnetaan ja Karhu Platinan Se parempi lager

Voittaja: Skanska Kodit – Kestää elämän.

Tuomarin kommentti:
– Mainossarjassa on oivaltavan hauskat ideat arkipäiväisistä aiheista. Nojaa rohkeasti visuaaliseen ideaan ja voisi toimia jopa pelkällä otsikolla ilman selityksiä. On aina ilo, kun vastuullisuutta ja informatiivisuutta käsitellään kepeästi ja pienellä pilkkeellä.



Skanska Kodit
Stiina Hemmilä, markkinointipäälikkö
Marja Kuosma, myynti- ja markkinointijohtaja
Peetu Heikkinen, konseptisuunnittelija
Cristina Rinnetie-Uski, markkinointi- ja viestintäjohtaja

Mainostoimisto: Miltton
Erkko Mannila, luova johtaja
Roope Sandberg, Art Director
Mikko Mäkelä, Copywriter
Joni Räikkönen, asiakkuusjohtaja
Laura Rauhala, projektipäälikkö
Riikka Isotalo, projektipäälikkö

Tuotantoyhtiö: I am Zebra
Mika Sylvin, vastaava tuottaja
Kari Ylitalo, valokuvaaja
Simo Liukka, kuvankäsittely

Mediatoimisto: Virta
Minna Toivola, Account Lead
Jessi Fernandez, Account Manager
Jade Teppo, Print Planner

Aikakausmediat:
HS Kuukausiliite

Kunniamaininta: Hädässä ystävä tunnetaan

Tuomarin kommentti:
– Selkeä ja informatiivinen idea ajankohtaisesta asiasta. Rehti, vastuullinen ja suora meininki kuten koko palvelulla. Laadukas toteutus.



Mainostaja: Autoliitto

Taina Saari, markkinointipäällikkö
Jari Saarentaus, kuvaaja (still-kuvat), Autoliitto/Moottori

Mainostoimisto ja mediasuunnittelu: Superson
Sole Lang, Client Partner
Julius Miikkulainen, Concept Designer & copywriter
Aleksi Mustonen, AD
Sonja Granbohm, mediasuunnittelu
Eija Hautaniemi, Project Manager

Tuotanto: Grillifilms 
Finn Andersson, ohjaaja
Kalle Penttilä, valaisija
Sanna Sorvoja, casting
Ansku Elsilä, puvustus
Petteri Lehtinen, tuottaja
Ronja Pero, tuotantopäällikkö

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Apu, Tuulilasi, Eeva, Tekniikan Maailma, Metsästys ja Kalastus

Kunniamaininta: Karhu Platina – Se parempi lager

Tuomarin kommentti: 
– Tavallisen ja varsin täyden kategorian uudenoloinen mainos. Viileää on ja mukana on ripaus itseironiaa. Isomman konseptin johdonmukainen printti, jossa tuote on kingi.



Mainostaja: Sinebrychoff

Elli Karppinen, Senior Brand Manager
Anniina Pyykönen, Media Manager
Niklas Rinne, Beer Category Marketing Director
Alexander Sneen, Vice President Marketing

Mainostoimisto: Reaktor Creative
Katariina Harteela, Creative Director
Jesse Pitkänen, Strategist
Jimi Hyvärinen, Art Director
Sebastian Koskinen, Creative copywriter
Venla Mäkitiura, Graphic Designer
Karoliina Kauhanen, Project Leader

Mediatoimisto: Initiative
Ilona Näätänen, Print Planner
Mikaela Sundström, Strategy Planner
Katri Laitinen, Account Director

Tuotantotoimisto: Koski Syväri
Olli Häkkinen, Photographer
Jenni Juurinen, Stylist
Arttu Kokkonen, Gaffer
Ilona Malinen, Producer
Jonna Yletyinen, Production manager

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Pirkka
Sauna-lehti

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: Mainostajat

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.


Näitkö vaikuttavan aikkarimainoksen? Kerro siitä meille! 

page shape 1 page shape 3
×

Haku: