Editgaalassa palkitaan jälleen aikakausmedia-alan vuoden 2022 parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa ja markkinoinnillisissa sarjoissa. Vuosittain jaettavien Edit-palkintojen tavoitteena on nostaa näkyvästi esiin aikakausmedioiden tekijöiden monipuolinen ammattitaito ja luovuus sekä luoda alan ammattilaisten yhteenkuuluvuutta.
Vuonna 2023 Edit-palkintokategorioita on uudistettu. Kokonaan uusia sarjoja ovat aikakausmedian ilmettä kokonaisvaltaisesti palkitseva Vuoden ulkoasu ja Erikois-Edit, jolla palkitaan henkilö, yhteisö tai teko, joka on edistänyt sananvapautta, moniäänisyyttä tai demokratiaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Palkitsemisen peruste voi olla myös tärkeiden aiheiden nostaminen julkiseen keskusteluun tai journalismin, median tai lukutaidon kehittäminen.
Erikois-Editin saajan ei tarvitse työskennellä suoraan aikakausmedia-alalla, vaan alalle tärkeitä arvoja voivat edistää muutkin. Palkinnon saajaksi voi ehdottaa ketä tahansa.
Lue lisää: Erikois-Edit edistää aikakausmedian arvoja – ilmoita kisaan journalismin kehittäjä, lukutaidon vaalija tai sananvapauden äänitorvi
Uusi liikkuvaa kuvaa, podcasteja ja muita äänitoteutuksia esiin nostava sarja Vuoden video tai audio aikakausmediassa esittelee aikakausmedioiden laadukasta, oivaltavaa ja monikanavaista digisisältöä, joka täydentää aivan uudella tavalla tekstimuotoisia juttuja.
Vuoden juttu: Sarjojen yhdistäminen nostaa palkinnon arvostusta
Vuoden aikakausmediajuttu korvaa neljä erillistä juttusarjaa. Pois jäävät sarjat ovat Vuoden juttu ammatti- ja järjestömediassa, Vuoden juttu asiakasmediassa, Vuoden feature-juttu yleisömediassa sekä Vuoden lifestyle-juttu yleisömediassa.
– Tällä uudella juttutyypit yhdistävällä kategorialla vastaamme jäsenistön toiveisiin. Hyvä aikkarijuttu on hyvä aikkarijuttu riippumatta siitä, minkälaisessa mediassa se on julkaistu. Sarjojen yhdistäminen myös nostaa palkinnon arvostusta, sanoo Aikakausmedian Editkilpailusta vastaava markkinointipäällikkö Outi Itävuo.
Myös valokuvasarjat yhdistyvät, ja vuonna 2023 palkitaan ensimmäistä kertaa Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa. Pois jäävät sarjat ovat Vuoden henkilökuva, Vuoden kuvareportaasi sekä Vuoden lifestyle-kuva tai -sarja. Uuden kategorian myötä halutaan nostaa yksittäisten kuvien sijaan taitavien, luovien ja monipuolisten aikakausmediakuvaajien työtä.
– Aiemmin kilpailusta jäi pois kuvia, jotka toimivat hienosti osana juttuja, mutta jotka eivät sopineet mihinkään kilpailukategoriaan. Uudistuksen myötä pystymme huomioimaan monipuolisemmin erilaiset aikakausmediakuvat ja nostamaan näkemykselliset valokuvaajat parrasvaloihin, Itävuo kertoo.
Vuoden irtonumero -sarja perustuu jatkossa entistä vahvemmin kaupalliseen menestykseen. Sarja toteutetaan yhteistyössä Lehtipisteen kanssa.
Tänä vuonna aikakausmedia-alan tärkeimmässä kilpailussa on yhteensä 12 toimituksellista ja kolme markkinoinnillista sarjaa. Markkinoinnilliset sarjat vuonna 2023 ovat Vuoden aikakausmediakampanja, Vuoden aikakauslehtimainos sekä Vuoden aikakausmediamainostaja.
Toimituksellisiin sarjoihin voivat osallistua Aikakausmedia ry:n jäsenten tekemät aikakausmediat sekä niiden vakituiset ja freelancerinä työskentelevät tekijät. Erikois-Edit-sarja ja markkinoinnilliset sarjat ovat avoimia kaikille. Kilpailun järjestäjä on Aikakausmedia ry.
Editkilpailun ilmoittautuminen päättyy 31. tammikuuta.
Edit-palkinnot 2023:
1. Vuoden yleisömedia
2. Vuoden ammatti- ja järjestömedia
3. Vuoden asiakasmedia
4. Vuoden aikakausmediatoimittaja
5. Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa (uusi)
6. Vuoden uudistaja aikakausmediassa
7. Vuoden aikakausmediajuttu (uusi)
8. Vuoden ulkoasu aikakausmediassa (uusi)
9. Vuoden video tai audio aikakausmediassa (uusi)
10. Vuoden aikakauslehtikansi, yleisöäänestys
11. Vuoden irtonumero
12. Erikois-Edit (uusi)
13. Vuoden aikakausmediamainostaja
14. Vuoden aikakauslehtimainos
15. Vuoden aikakausmediakampanja
Lue lisää Editkilpailusta ja ilmoittaudu mukaan
Lisätiedot:
markkinointipäällikkö Outi Itävuo
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
040 540 1820
Lue kaikki Editkilpailua koskevat artikkelit täältä
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 440 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.