HK:n grillilihat tirisevät tänä kesänä monen aikakauslehden sivuilla. Maukkaan ruokakuvan jälkeen lehdestä löytyy vielä resepti. Tämä herkullinen kombo toi brändille voiton Kuukauden aikkarimainos -kisassa, jonka tuomaroi toukokuussa dentsun Media specialist Ida Stromer.
Reseptiikkaa on hyödynnetty HK:n mainoksissa ennenkin, mutta muuten toukokuussa käynnistetty kampanja on osa brändin uutta markkinointilinjaa.
”Uusi linja keskittyy makuun, johon HK:lla suhtaudutaan intohimolla muttei liian ryppyotsaisesti. Kohderyhmänä ovat kaikki, joilla on makuaisti”, mainostoimisto SEK:n Creative Director Heli Roiha sanoo.
Kampanjalla haluttiin ilmentää suomalaisten intohimoa ruokaan. Sitä keksittiin korostaa suomalaisilla tangoilla, joissa räydytään ikävästä, kaivataan palavasti ja kärvennytään intohimon liekeissä. Tangojen tematiikkaa on hyödynnetty sekä printtien teksteissä että kampanjaan kuuluvissa tv-mainoksissa, joissa intohimoa itkettävän hyvään grilliruokaan sävyttää suomalainen tangomusiikki.
Mainosten pääosassa ovat makunystyröitä kutittelevat ruokakuvat, jotka kuvasi Juha-Pekka Laakio. Ruokastylistinä toimi Harri Syrjänen.
Roihan mukaan aikakauslehtimainoksen suunnittelussa yksinkertaistaminen on aina haastavinta. ”Tarinan kertominen yhdellä kuvalla on todellinen taitolaji ja vaatii usein aikaa ja pieteetillä tehdyn toteutuksen. Sama koskee myös tekstipohjaisia toteutuksia.”
Kun uudet mediat ovat vallanneet alaa, aikakauslehtimainonta on Roihan mielestä jäänyt jalkoihin. ”Toteutuksiin ei enää satsata samaan tapaan kuin joskus ennen. Uusia trendejä synnytetään enemmänkin muualla mainonnan laajalla kentällä."
Roiha sanoo printtimainonnan olevan yksi mainonnan kuninkuuslajeista. Hän toivoisi näkevänsä mahdollisimman hyvin tuotettuja, loppuun asti hiottuja toteutuksia, joissa on terävä, yksinkertainen idea.
”Idea voi olla sanallinen tai kuvallinen, kunhan se on.”
Toukokuussa kolmen parhaan aikkarimainoksen joukkoon ylsivät myös A.Tillander ja DNA.
HKScan – Liekin nuolema nautinto / Tulen syleilemä täyttymys
"Kylläpä nyt vesi herahtaa kielelle ja tekee mieli siirtyä grillaamaan! Kiehtova mainossarja, jossa tuotetta ovelasti mainostetaan reseptien kanssa."
Mainostaja: HKScan
Marketing Manager: Riikka Haarasilta-Suutarinen
Markering Director: Mikko Järvinen
Mainostoimisto: SEK
Senior Creative / Creative Director: Annu Terho
Senior Creative / Creative Director: Heli Roiha
Client Director: Mari Saluri
Project Director: Tanja Valo
Kuvaus: Juha-Pekka Laakio
Ruokastylisti: Harri Syrjänen
Mediatoimisto: Dagmar
Client Director: Marjo Salomaa
Media Planner: Mira Karvonen
Julkaistu: Apu, Glorian ruoka&viini, Kodin Kuvalehti
A. Tillander – From Our Hands to Yours
"Tehokas ja pysähdyttävä. Viesti käsityöllä tehdyistä tuotteista välittyy selkeästi ja tulee hienosti esiin mainoksesta. Lehtivalinta myös tähän kampanjaan toimiva."
Mainostaja: A. Tillander
Mainoksen toteutus: inhouse
Diplomigemmologi D.G.FIN Niina-Jasmin Korpi
Viimeistely: Mainostoimisto Pekka Karel
Julkaistu: Eeva
DNA – Digi nappaa aina – myös metsällä
"Kiinnostava artikkelimainen mainos, jonka sisältö hyödyllinen. Mainoksen viesti on hienosti optimoitu lehden kohderyhmälle sopivaksi."
Mainostaja: DNA
Markkinointipäällikkö: Lotta Rechardt
Mainostoimisto: Otavamedian natiivitiimi
AD: Jonna Haavisto
Copywriter: Janne Tarmio
Tuottaja: Mats Stenvall
Mediasuunnittelu: Otavamedia ja DNA
Julkaistu: Erä, Metsästys ja Kalastus
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.
Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisista valittu kuukausittain vaihtuva tuomari.
Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.
Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Mediatuottaja Piia Matikainen