Aikakausmedian järjestämää Aikakauslehtiviikkoa vietettiin yhdessä Lukuviikon kanssa 5.‒11.4., jolloin 104 Aikakausmedian jäsenkustantajien lehteä avasi digilehtensä kaikkien luettavaksi.
– Saimme mukaan kolmanneksen enemmän lehtiä kuin viime vuonna, ja luettavaa olikin hyvin monipuolinen valikoima kaikenikäisille, kertoo Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen.
Viikon aikana aikakauslehtiviikko.fi -sivustolla oli yli 106 000 kävijää, jotka lukivat lehtiä kaikkiaan yli 333 000 kertaa.
Kampanjalla on kaksi tavoitetta: tuoda esille, miten paljon erilaisia ja eri kohderyhmille suunnattuja aikakauslehtiä maassamme on sekä lukutaidon ja medialukutaidon edistäminen.
Aikakauslehtiviikko järjestettiin nyt toista kertaa, ja se on jo selvästi vakiinnuttanut paikkansa lukemiseen ja mediaan liittyvien teemaviikkojen joukossa.
– Erityisesti tässä ajassa lukeminen tuo iloa, ja on hienoa huomata, miten paljon aikakauslehtisisällöt kiinnostavat, Matikainen toteaa.
Teemaviikon tueksi Aikakausmedia julkaisi eri opetusasteille kohdennetut mediakasvatusmateriaalit, jotka ovat käytettävissä jatkossakin.
Tänä vuonna kohderyhmänä olivat lasten ja nuorten lisäksi aikuiset, joille oli laajan lukemiston lisäksi oma mediakasvatusmateriaali: Aikakausmedian ja Uutismedian liiton yhdessä tuottama Mediaa, kiitos! -verkkosivusto.
Vuonna 2022 Aikakauslehtiviikkoa ja Lukuviikkoa vietetään 4.‒10. huhtikuuta.
Lisätietoja:
Mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen, Aikakausmedia
piia.matikainen@aikakausmedia.fi, p. 040 920 9750
Aikakausmedia ry on aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden toimialayhteisö. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on lähes 250, ja ne julkaisevat yhteensä noin 460:tä painettua tai/ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa.