Yli 15-vuotiaista suomalaisista 61 prosenttia kertoo suhtautuvansa myönteisesti mainontaan painetuissa aikakauslehdissä, kertoo tuorein Kansallinen Mediatutkimus (KMT 2021). Paremmat lukemat saavat vain kaupunki- ja ilmaisjakelulehdet, joissa olevaan mainontaan suhtautuu myönteisesti 70 prosentteja vastaajista. Printtimainonta on muutenkin kuluttajien mieleen – se ei häiritse eikä keskeytä mediakokemusta.
Aikakauslehtimainonnasta pitävät erityisesti 45–54-vuotiaat, joista 68 prosenttia suhtautuu siihen myönteisesti. Sukupuolten välillä ei ole merkittävää eroa.
61 prosenttia suomalaisista suhtautuu myönteisesti mainontaan painetuissa aikakauslehdissä.
Verkkomainonnassa lehtien sivut koetaan muita sivustoja miellyttävämmäksi mainosalustaksi. Mainontaan lehtien nettisivuilla suhtautuu positiivisesti 40 prosenttia vastaajista, kun taas muilla sivustoilla vastaava luku on 29. Somemainontaan myönteisesti suhtautuvia on 28.
Suhtautuminen mainontaan, KMT 2021
% yli 15-vuotiaista, erittäin tai melko myönteisesti suhtautuvat
Tuotenäytteet sekä vinkit ja ohjeet aikakauslehtimainoksissa kiinnostavat lukijoita
Aikakauslehtimainosten mukana tulevat tuotenäytteet ovat erityisesti naisten ja nuorten mieleen – naisista yli puolet kokeilee niitä. Tuotenäyte on paitsi tykätty osa mainoksia myös hyvä keino nostaa mainoksen huomioarvoa: Aikakauslehtimainonnan tietopankin mukaan kokosivun tuotenäytemainoksen huomaa peräti 81 prosentta lukijoista. Tavallisen kokosivumainoksen huomioarvo on 66 %.
Myös mainosten vinkit ja ohjeet kiinnostavat: niitä kokeilee 61 prosenttia suomalaisista. Naisiin vinkit ja ohjeet vetoavat erityisen tehokkaasti, sillä heistä 74 prosenttia kokeilee mainosten ohjeita. Esimerkiksi resepti mainoksessa on tutkitusti hyvä tapa herättää lukijan mielenkiinto.
Koosteita aikakauslehtien KMT-tuloksista
Yksittäisten lehtien KMT-tulokset ovat saatavilla Mediakorttipalvelussa
Tiedote: KMT: Suomalainen lukee keskimäärin viittä eri aikakauslehteä