Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) uusimman selvityksen mukaan suurimmat aikakausmediat printissä ovat edellisvuosien tapaan asiakasmedioita. Kärjessä ovat Yhteishyvä, Pirkka, Terveydeksi! ja OP Lehti. Yhteishyvän yhtä numeroa lukee keskimäärin 2 195 000 henkilöä.
Ammatti- ja järjestömedioista suurin on Veronmaksajain Keskusliiton julkaisema Taloustaito, jolla on 393 000 lukijaa.
Yleisömedioista suurimmat yleisöt keräävät Eeva (336 000 lukijaa), Aku Ankka (317 000 lukijaa) sekä Apu (305 000 lukijaa).
Kaiken kaikkiaan tutkituista 89 aikakauslehdestä peräti 57:llä on yli 100 000 lukijaa printissä.
Lukijamäärältään suurimmat painetut aikakauslehdet 2020 |
||
|
|
Lukijamäärä, |
1 |
Yhteishyvä |
2 195 000 |
2 |
Pirkka |
1 653 000 |
3 |
Terveydeksi! |
787 000 |
4 |
OP Lehti |
737 000 |
5 |
Avainapteekit |
586 000 |
6 |
Taloustaito |
393 000 |
7 |
Eeva |
336 000 |
8 |
Aku Ankka |
317 000 |
9 |
Apu |
305 000 |
10 |
Suomen Kuvalehti |
304 000 |
Lähde: KMT 2020 |
Puolet suomalaisista lukee painettuja aikakauslehtiä viikoittain
Vaikka viikoittain ilmestyviä aikakauslehtiä on Suomessa vain muutamia, jopa 50 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista ilmoittaa lukevansa painettuja aikakauslehtiä vähintään kerran viikossa. Vähintään kuukausittain painettuun aikakauslehteen tarttuu kolme neljästä.
– On tyypillistä, että aikakauslehteä luetaan useamman kerran, ja se myös annetaan eteenpäin ystäville ja perheenjäsenille, kertoo Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo.
Esimerkiksi ruoka- ja juomalehtiä sekä harrastelehtiä luetaan keskimäärin 2,5 kertaa.
Digitaalisia aikakauslehtisisältöjä lukee päivittäin joka viides suomalainen, ja sosiaalisessa mediassa itselleen tärkeää aikakauslehteä kertoo seuraavansa 35 prosenttia.
Aikakausmediat tavoittavat suomalaiset varsin kattavasti: vain 4 prosenttia ilmoittaa, ettei lue painettuja aikakauslehtiä koskaan. 13 prosenttia taas ei käytä digitaalisia aikakauslehtisisältöjä lainkaan.
Sisällöstä myös maksetaan, sillä joka toiseen suomalaiseen talouteen tulee tilattuna maksullinen aikakauslehti painettuna tai digitaalisena.
KMT 2020 tulokset julkistettiin poikkeuksellisesti ainoastaan painettujen lehtien sekä näköislehtien lukijamäärien osalta. Tiedot digitaalisten kanavien tavoittavuudesta sekä printin ja digin yhteistavoittavuudesta julkaistaan myöhemmin.
Yksittäisten aikakausmedioiden KMT-tulokset ovat saatavilla Mediakortit.fi-palvelusta.
Lisätietoja:
Outi Itävuo, Aikakausmedia, p. 040 540 1820
Kaija Sinko, MediaAuditFinland Oy, p. 0400 489 876
Tarja Pentilä, Kantar TNS Oy, p. 040 516 3799
KMT-tutkimuksen perustiedot
- Tutkimuksen toteuttaja: Kantar TNS Oy
- Tutkimuksen tilaaja: MediaAuditFinland Oy
- KMT näytemäärä: 23 211
- Tutkimuksen kohderyhmä: 15 vuotta täyttäneet mannersuomalaiset, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi
- Kohderyhmän koko: 4 297 000
- Tutkimuksen tiedonkeruujaksot: 1.7.–1.12.2019, 15.1.-28.6.2020
- Tutkimustyyppi: jatkuva tiedonkeruu
- Tutkimuksen toteutustapa: CAWI (Computer assisted web interview), mobiilioptimoitu tutkimuslomake
- KMT 2020 -tutkimuksessa oli mukana 89 aikakauslehteä, 100 sanomalehteä tai sanomalehden liitettä, 31 kaupunkilehteä sekä12 lehtipakettia.