Aikakausmedia ry:n jäseninä ovat kaikki merkittävimmät suomalaiset aikakausmediakustantajat. Se on ainoa aikakausmedioiden etujen puolustaja Suomessa.
Jäsenistössä on yhteensä noin 240 yleisömedioiden, ammatti- ja järjestömedioiden sekä asiakasmedioiden julkaisijaa tai kustantajaa.
Aikakausmedia valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun.
Jäseniä on noin 240 ja ne julkaisevat lähes 450 aikakausmediaa printissä ja/tai digitaalisesti. Toimialayhteisössä ovat edustettuina yleisömediat, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat. Aikakausmedia ry on perustettu vuonna 1946 (tuolloin Aikakauslehtien liitto ry). Aikakausmedia-nimi otettiin käyttöön markkinointinimenä vuonna 2008 ja virallisesti nimi muuttu Aikakausmedia ry:ksi 9.11.2020.
Ruotsiksi olemme Tidskrifternas förbund. EU-asioissa ja kansainvälisissä yhteyksissä voidaan käyttää englannin- ja ranskankielisiä selitteitä Finnish Magazine Media Association ja Association Finlandaise de la Presse Magazine.
Aikakausmedia on Medialiiton jäsen. Merkittävä osa viestintäalan yhteisestä ja yleisestä edunvalvonnasta ja vaikuttamisesta toteutuu kattojärjestö Medialiitossa.
Erityistehtäviä ovat toimialan oma edunvalvonta, aikakausmedia-alan markkinointi, tutkimus ja viestintä, nuorten lukutaidon edistäminen, koulutus ja kansainvälinen toiminta.
Aikakausmedia huolehtii aikakauslehtien digitaalisesta mainosaineistojen välitysjärjestelmästä, ilmoitusvarausjärjestelmästä sekä mediakorttitietojen välityksestä mediatoimistoille.
Aikakausmedia on seuraavien kansainvälisten järjestöjen jäsen:
FIPP (International Federation of the Periodical Press; maailmanjärjestö)
EMMA (European Magazine Media Association; aikakauslehtien Eurooppa-järjestö)
CMA (The Content Marketing Association; Iso-Britannian asiakaslehtien järjestö)